Värt med ECC minnen till hemmaservern?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2004

Värt med ECC minnen till hemmaservern?

Undrar hur det ser ut i dagens läge då ramtekniken blivit rätt så stabil. Är det verkligen värt att investera i dyrare DDR3 ECC-unbuffered minnen?

Datorn/servern i fråga ska köra esxi/hyper-v med ett antal virtuella maskiner, moderkortet stödjer DDR3 ECC/un-buffered och min tanke är att köpa 4st 4GB stickor i slutändan då moderkortet har stöd för tot 16 GB minne.

Någon som är kunnig på fronten, jag kommer undan mycket billigare med vanliga DDR3 minnen vilket är ett + för en student

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Läst lite om ECC och som jag förstått det så är det främst för servrar som står på dygnet runt, tyckte det lät så bra att jag ville ha det i min dator tills jag hörde att det va för servrar =P Nu vet jag inte hur stor pris skillnad det är (hört att den är stor) men om du planerar att ha servern väldigt länge och används ofta så blir det mindre fel. Sök på ECC i forumet så kanske du hittar nån tråd med svar eller så kan du kanske ställa frågan i tråden. Eller hoppas på att jag kickstarta denna tråd genom att skriva här och andra svarar =P

Meep meep! Frwl!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2004

Prisskillnaden är inte så stor i dagsläget, men utbudet på DDR3 ECC/unbuffered är minst sagt begränsat.
Har lagt en beställning på ett par kingston minnen, blir lika bra då servern ska tuffa 24/7

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Majornas 3dje rote
Registrerad
Nov 2001

Minnen är den komponent som jag bedömer som störst risk att haverera i en 'vanlig dator' baserat på mina tidigare returer (slår t.o.m. hårddiskar). Processorer håller ju praktiskt taget hur länge som helst, dagens moderkort har bra kodningar, grafik är oftast inbyggt vid serverbyggen (dvs on-die) och hårddiskar brukar man få förvarningar om när dessa ballar ur (eller så har man backup ). Men minnena kan ju hitta på lite vad som helst.

Om du skall köra 4GiB-stickor är väl det mesta redan ECC, men om man jämför pris rakt av (och inte tar med max fyra stickor i beräkningen) så är ju ECC dyrare. 8GiB går på 3000kr, men du kommer undan med 2000kr utan ECC. Skall du dock köra 16GiB senare så har du ju inget val om moderkortet bara har fyra platser, då får det bli 4x4GiB, och då kan du ju lika gärna köra med ECC.

Nej är också service.