Plötslig Bluescreen [Vista Home Premium]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2009

Plötslig Bluescreen [Vista Home Premium]

Får hoppas att jag hinner slutföra inlägget innan det händer igen..

Mitt problem är att helt plötsligt, utan att jag gör något särskilt alls på datorn, så kan den få bluescreen. Vad beror detta på?

Är det någon process som får datorn att ge upp eller vad kan det vara?

Finns det något annat alternativ än att formatera alltihop..?

Detta har jag provat:

* Virussökt

* Rensat registerfiler

* Rensat Spyware

* Formaterat om D:

Värt att notera är att jag inte kan formatera om ( C: ) eftersom att jag inte har någon skiva till detta. Följde heller inte med när jag köpte datorn.

Är det någon som vet vad detta beror på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Kan även vara hårdvarufel.
Börja testa internminnet, t ex memtest eller plocka ur en sticka i taget och se om problemet kvarstår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans i Sverige
Registrerad
Feb 2004

Vad får du för felkod och vilken fil är det som kraschar?

Har du lagt in några nya drivers på sistonde som kan ha orsakat felet?
I så fall lägg in en stabilare version.

Kolla även igenom krasch loggen.

kolla igenom System - Enhetshanteraren - Leta efter utropstecken som visar krockar eller ej fungerande drivers.

Kör ett memtest för att kolla att minnena fungerar ok.

Har du otur så har du defekt hårdvara, men oftast så är det mjukvarufel och taskiga drivers, som orsakar bluescreens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

W7 har problem med drivare till grafiken, speciellt ATI

Vad har du för Laptop?

Ofta på D finns en recovery partition för att göra recovery DVD disc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
Vad får du för felkod och vilken fil är det som kraschar?

Har du lagt in några nya drivers på sistonde som kan ha orsakat felet?
I så fall lägg in en stabilare version.

Kolla även igenom krasch loggen.

kolla igenom System - Enhetshanteraren - Leta efter utropstecken som visar krockar eller ej fungerande drivers.

Kör ett memtest för att kolla att minnena fungerar ok.

Har du otur så har du defekt hårdvara, men oftast så är det mjukvarufel och taskiga drivers, som orsakar bluescreens.

Nu har datorn varit på i två timmar utan att något har hänt faktiskt.

Detta är vad som står efter att datorn har startat om:

Citat:

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.0.6002.2.2.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode:a
BCP1: 00000000
BCP2: 00000002
BCP3: 00000001
BCP4: 82414FE9
OS Version: 6_0_6002
Service Pack: 2_0
Product: 768_1

Har inte lagt in några nya drivers överhuvudtaget på sistone, så jag kan inte tänka mig att problemet sitter i något sånt.

Enhetshanteraren visar bara att allt är OK.

Körde en memtest nyss, vet inte hur pålitligt det är, men jag tog det härifrån:

http://hcidesign.com/memtest/

Testet hittade inga fel alls.

Jag vet inte om infon ovan säger något men man kan ju alltid hoppas. Några loggar kan jag inte hitta igen tyvärr.

chander: Har en Acer Extensa 5630G. Har Vista Home Premium, och inte 7:an :).

Har faktiskt hittat en recoveryskiva som jag gjorde precis när jag köpte datorn. Tänkte dock vänta med att använda den tills/om det visar sig att det är den enda lösningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

sök nya drivrutiner hos Tillverkarna av komponenter, inte hos Acer, det är ofta bara gammalt , leta upp ett program som heter "drivermagican" en test version på 30 dagar, fungerar utmärkt att uppdatera datorn´s drivare