Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Fläktproblem.. eller?

Innan jag börjar vill jag säga att jag har en HP Pavilion dv6000.

Det hela började för runt 2 månader sedan. Låg först en natt i min säng och tittade på film på min laptop. Då plötsligt började fläkten låta som fan, lät typ som om någon borrade inuti min laptop.
Jag blev såklart vettskrämd, stängde snabbt av datorn och blåste tryckluft i den. Prövade att starta den igen men samma sak hände - Den lät som fan.

Jag sket i det och fortsatte att titta på film, skruvade upp volymen lite. Efter några timmar så slutade det helt plötsligt att låta. Man kunde inte höra det svinhöga borrljudet från min dator. Man kunde faktiskt inte höra någonting.. Fläkten slutade fungera, och efter bara någon minut stängdes datorn av automatiskt. Varje gång man tog på datorn så vägrade fläkten fungera, och datorn stängdes av efter 3-5 minuter. Man kunde dock höra väldigt låga "gnisslande" pip-ljud från inuti datorn.

Tänkte "Fan, nu är fläkten död, då får man väl sätta i en ny."
1 månad senare kom äntligen fläkten jag hade beställt från Kina. Glad som man var så satte man genast igång med att skruva isär skiten. Tog mig 6 timmar men kom äntligen fram till fläkten. Bytte ut den mot min nya fläkt och satte ihop den igen, gick betydligt snabbare den här gången, "bara" runt en timma.

Lite rädd så startar man upp datorn och tar skydd ifall den skulle vilja explodera. Till min lättnad så såg jag bootscreen och slappnade av. Men de goda nyheterna var ännu inte slut. Jag kunde höra fläkten arbeta! Började nästan gråta av lycka. Manstårar, mind you. Men sen, helt plötsligt, så vart skärmen svart. Datorn hade stängts av igen. Startade datorn igen, kunde höra fläkten så jag tänkte att det kanske bara var en engångsföreteelse. Men då la jag märke till gnisselljudet som jag hade när fläkten fortfarande var trasig. Samma ljud var fortfarande där. Och efter några minuter så stängdes datorn av igen, precis som när min fläkt var trasig. Prövade att starta några gånger och fick samma resultat varje gång.

Nu sitter jag här och har ingen aning om vad problemet kan vara.

Hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2007

Hej,

Eftersom datorn utsatts för överhettning 1 gång, kan det vara processorn som strejkar.

Rasmus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2009

lagret kan ha gått i fläkten