Oracle köper Sun Microsystems

Permalänk
Melding Plague

Oracle köper Sun Microsystems

Nu står det klart att databasjätten Oracles uppköp av Sun Microsystems blir verklighet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner mig jävligt tveksam... Oracle är inget företag jag direkt litar på. Jävla synd att de inte godkände IBMs bud istället. Hade varit två företag med mer liknande upplägg och ideer.

Permalänk
Medlem

Rent spontant trodde jag inte Oracle hade kapitalet att köpa Sun Microsystem. Något som förvånar mig. Men jag har ingen koll så jag förvåns lätt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

Late night news! Jag gillar det!

Permalänk

Undrar hur detta påverkar Open Office?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkerboh
Undrar hur detta påverkar Open Office?

Det står nu på sidan att det är sponserat av Oracle, även om all info inte är ändrad. Men det bör inte vara någre jätteproblem för utvecklingen ändå ifall de drog sig ur, projektet är öppet och nya ytterligare sponsorer skall säkert inte vara allt för svårt att hitta bara man får tiden.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Skum prisjaktlänkning, "Hitta bästa pris på Zoegas Blue Java (Hela bönor) 500g"

Edit: Nu fattar jag, java

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att processen genomgått en "full monty" pga en oväntat och lite tveksam save-MySQL kampanj är vi äntligen på ruta start...

Open Office: vem vet, kanske kan Open Office bryta sig loss ifrån den gamla upplåsta till Sun strukturen och få in mer liv och utvecklare i processen. Just nu har vi t o m alternativa versioner som Go med syfte att gör Open Office bättre.

Sun ogillade Microsoft; Oracle hatar Microsoft. Oracle är tufft och har i jämförelse gjort få strategiska misstag. Inte för att jag litar Oracle - ingen är väl naiv att tro att de ägnar sig åt humanitär hjälp - men det är bättre än ett dåligt skött Sun.

Att det inte hamnade hos IBM är kanske bra för konkurrensen, för nu har vi åtminstone kapitalt starka konkurrenter på hårdvarusidan, som IBM, HP och Oracle. Det är inte omöjligt att Cisco också ger sig in i hårdvarubranschen. Utöver det ger de olika mjukvarualternativ.

Hur som är det mer spännande nu.

Permalänk

Då är det bara IBM kvar då i servermarknaden? Om man bortser från Intel och AMD.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkerboh
Undrar hur detta påverkar Open Office?

Förhoppningsvis till det bättre. Sun verkar ju inte vara helt interesserade av att driva det framåt, kanske för att det finns Star Office med i bilden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Då är det bara IBM kvar då i servermarknaden? Om man bortser från Intel och AMD.

Fujitsu kommer säkert att fortsätta tillverka sina SPARC chips. Det är inte servermarknaden du menar utan processor-tillverknings-marknaden. Inom serverihopsättningsbranschen finns ju t.ex DELL, HP och andra fortfarande med.

Permalänk

Jaha okej. Tack för svaret!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Då är det bara IBM kvar då i servermarknaden? Om man bortser från Intel och AMD.

Angående Server OS, så finns det tre kommersiella tunga high end Unix: Solaris, IBM AIX och HP-UX. Solaris har överlägset störst spridning, uppemot 20 milj licenser har distribuerats. Speciellt OpenSolaris väntas få stor spridning bland gemene man. Tidigare har Solaris alltid funnits bland stora servrar, såna säljs inte lika många som vanliga desktops. Men OpenSolaris är mer riktat mot desktop, så det förväntas få mer spridning än OS mot servrar.

När det gäller Unix server CPUer, så finns det SPARC, IBM POWER samt HP Itanium. Det säljs 4 st Solaris servrar, på varje IBM AIX maskin, har jag läst. Kanske för att IBM gör 5-10 ggr dyrare maskiner än SUN för likvärdig/sämre prestanda. IBM säljer dock för mer pengar än SUN, eftersom deras färre servrar är mycket dyrare. Men nu kanske det blir ändring då Oracle sitter vid spakarna.

Permalänk

Helt klart ingen nyhet.. Det kändes ju för längesedan att detta skulle bli av kanske inom datavärlden men för dem som är instatta i ekonomi var detta knappast en chock.

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
Helt klart ingen nyhet.. Det kändes ju för längesedan att detta skulle bli av kanske inom datavärlden men för dem som är instatta i ekonomi var detta knappast en chock.

Du får ursäkta, men jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill ha sagt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Angående Server OS, så finns det tre kommersiella tunga high end Unix: Solaris, IBM AIX och HP-UX. Solaris har överlägset störst spridning, uppemot 20 milj licenser har distribuerats. Speciellt OpenSolaris väntas få stor spridning bland gemene man. Tidigare har Solaris alltid funnits bland stora servrar, såna säljs inte lika många som vanliga desktops. Men OpenSolaris är mer riktat mot desktop, så det förväntas få mer spridning än OS mot servrar.

När det gäller Unix server CPUer, så finns det SPARC, IBM POWER samt HP Itanium. Det säljs 4 st Solaris servrar, på varje IBM AIX maskin, har jag läst. Kanske för att IBM gör 5-10 ggr dyrare maskiner än SUN för likvärdig/sämre prestanda. IBM säljer dock för mer pengar än SUN, eftersom deras färre servrar är mycket dyrare. Men nu kanske det blir ändring då Oracle sitter vid spakarna.

Tack för förklaringen

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Skum prisjaktlänkning, "Hitta bästa pris på Zoegas Blue Java (Hela bönor) 500g"

Edit: Nu fattar jag, java

Prisjakt-teamet har nördhumor

Permalänk

Jahaja, det var därför det var Oracle-logosar på MySQL:s hemsida när jag försökte hitta dokumentationen (som jag numera inte kan hitta utan Googles hjälp längre) under helgen.