Permalänk

Ny lapptop, vilka program ska bort?

Har nyligen köpt en ny dator och det va en del program installerade på den och undrar därför vilka jag kan ta bort och vilka som är bra att ha.

Programmen är:

- Lightscribe control panel

- ASUS utility: Win flach, Power4gear hybrid, AI recovery burner, Asus virtual camera, ControlDeck, FancyStart, Fastboot, LifeFrame, MultiFrame.

- ASUS video magic

- SRS Premium sound och SRS premium sound controlpanel

- Cyberlink Blueray suit (har inte blueray-spelare på datorn så detta program är lite skumt)

Eftersom jag inte kan särskilt mycket om datorer så har jag inte vågat göra något med dessa, och jag tror att alla är på autostart när datorn sätts igång (hoppas ni förstår vad jag menar).

Mina frågor är alltså: 1. Vilka ska jag ta bort och vilka bör jag ha kvar? 2. Vilka ska jag ha på autostart? 3. Vad gör programmen? Jag förstår t.ex Power4gear och sound controlpanel, men de andra har jag inte en aning om.

Är tacksam för hjälp:)

Permalänk

En tips är väl att använda datorn i 1 vecka och sen efter 1 vecka se vilka program du inte ens tänk på att använda. Avinstallera allteftersom du märker "wtf är det här för skit jag inte ens använder!??!"

Men på rak arm låter väl ASUS video magic som skit.
Lightscribe control panel?
Cyberlink
ASUS utility kanske kan vara bra att ha kvar... men å andra sidan, 99% av all bloatware är skit.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

stänga av allt i autostart utom ditt antivirus

Permalänk