Byta processor och Hårdisk i Min Hp dv9730?

Permalänk
Medlem

Byta processor och Hårdisk i Min Hp dv9730?

Hej jag sitter och funderar på att uppgradera min Hp-laptop lite om det är möjligt. Jag tänkte uppgradera till 4gb i ram minne istället för 3gb som det är nu samt snabbare minnen. Och sen tänkte jag kolla om det går att uppgradera cpun? Har en Intel Core 2 Duo processor T7250 2ghz nu. Går det möjligtvis att uppgradera till typ en core 2 duo typ 3ghz eller nått sånt? Tänkte även höra om det är någon som vet om det är möjligt att byta grafikkort i den här datorn? till något som är lite bättre än det jag har nu? sitter ett NVIDIA GeForce 8600M GS i min laptop. Skulle vilja ha ett GT kort istället. Men det är kanske inte möjligt att byta till det? Samt att datorn kanske blir för varm då? Har även kikat lite på att byta ut mina hårdiskar till 2st 500gb. Men är det vanliga sata 2,5" diskar man ska köpa då? Anslutningen på hårdiskarna ser olika ut om jag tittar på de som finns på nätet och de som sitter i datorn.

Tacksam för svar och hjälp!

Visa signatur

Hp Pavillion Notbook DV9730 Intel Core 2 duo 2.0ghz, 3gb 333mhz ramminne, Nvidia Geforce 8600M GS 512mb grafikkort, 17" wide screen skärm, 320gb hdd + 500gb extern + 250gb extern osv..:D

Permalänk
Medlem

Det är väl bättre att Du köper en ny dator, om Du ändå ska byta ut nästan alla delar. Normalt är det 2,5"-diskar om Du inte har en 19" - då kan det få plats en vanlig 3,5". Kolla också så att det verkligen finns två uttag för hårddiskar - normalt är det väl ett.

Permalänk

En del komponenter kan ev bytas,

Cpu kan bytas men man måste se upp med kylningen om det är en hetare cpu, den befintliga kylningen är anpassad för den CPU som satt i.

Grafik kort kan bytas i vissa laptops om de följer en MXM standard (slot)

Men nya kort är dyra, det finns en sida MXM Upgrade, där kan du kika om din laptop har MXM & vilka kort som passar, notera att det finns olika MXM kort med, det är rätt rörigt.

www.mxm-upgrade.com

Men du kikar på en ganska rejäl uppdateing om den är ens möjlig, tveksamt på HP, om det finns Kort & cpu som passar så blir det rätt dyrt så frågan är om det verkligen lönar sig samt tiden det kan ta & garantin att det verkligen kommer fungera efteråt.