Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Fujitsu-laptop överhettar

Morsans ungefär två och ett halvt år gamla laptop har börjat bete sig märkligt.
Efter en stund påslagen stängs den av, högst sannolikt tillföljd av överhettning. Det som gör det hela märkligt är att det inte beror på damm, plus att fläkten snurrar som den ska. Däremot känns luftflödet minst sagt mesigt, jag kan dock inte säga om det alltid varit så.

Till saken hör även att fläkten börjar föra oljud efter ett tag, förmodligen i samband med att den ökar hastigheten. Inga konstigheter, men borde den inte flytta lite mer luft också? Eller är det möjligt att den helt enkelt inte klarar av att gå i maxhastighet längre?
I min värld har nämligen en fläkt antingen funkat (med missljud eller ej) eller lagt av helt.

Värmen från processorn leds via en heatpipe till mellan fläkten och utblåset.
Jag har en liten fundering på att det kanske skulle hjälpa att byta kylpastan om det är värmeöverföringen som har degraderats så pass. Men det känns långsökt.

Jag antar att det enda raka är att försöka byta ut fläkten, men hur sannolikt är det att det hjälper? Kan datorns värmeutveckling på nåt mystiskt sätt ökat jämfört med tidigare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

har varit med om många bärbara där kylpastan inte längre existerar efter 1-2 år användning. Men sen har ja även varit med om att vissa bärbara fläktkontrollkrets har låst upp sig så fläkten inte kan varva upp i hastighet och därmed så stängs dom av vid överhettning. Så när ja felsöker laptops som tycks överhetta och stänga av sig så har ja ett usb minne med linux mint inlagt på som ja använder föratt boota upp och av nån anledning så tvingar det systemet datorns fläktkontroller att nollställas och börjar därmed funka igen

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Tack för input! Ska testas!