Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tollarp
Registrerad
Jul 2008

Amilo Pa3553 "processor problem" ?

Hejsan, sitter idag på en Fujitsu Siemens Amilo Pa3553 och har upptäckt en konstig sak :S

Har inte märkt detta innan utan nu efter ca 4 månaders drift tid.
När datorn måste jobba mycket som att se film och sen ladda lite olika hemsidor på FF så går processorn igång till 100%. Det är inte mitt problem utan när jag kollade upp vad den håller för hastighet på processorn så kör den ca 500mhz istället för 2000MHZ och datorn "laggar" till när detta sker.

Varför blir det såhär? Normalt eller nåt konstigt?

Mvh skane

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Hade en sån modell förut och vad jag förstod så anpassas hastigheten hela tiden efter vad för program man kör, alltså den klockar upp och ner sig själv för att spara batteri gissar väl jag.

Så har jag förstått det.

Dator: Asus Z87m Pro mAtx, i7 4770k@4.3ghz, 16g ram 2133mhz, MSI GTX 1080ti FoundersE, Fractal Design S, Samsung EVO 250 ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tollarp
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chichin
Hade en sån modell förut och vad jag förstod så anpassas hastigheten hela tiden efter vad för program man kör, alltså den klockar upp och ner sig själv för att spara batteri gissar väl jag.

Så har jag förstått det.

Men han clockar ner sig när han jobbar som max ? :S Det fattar jag inte..

//skane

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Om du haft den ett tag så kolla så den inte är full av damm. För kan den inte andas och blir varm så klockar den ner sig för att inte brinna upp.

Din dator kör speedstep/cool'n'quit för att anpassa hastigheten mot
arbetsbördan.
Denna funktionen finns på alla datorer idag (även grafikkorten) och fungerar utmärkt om inget utomstående hindrar den (t.ex. säkerhetsfunktioner).

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tollarp
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Om du haft den ett tag så kolla så den inte är full av damm. För kan den inte andas och blir varm så klockar den ner sig för att inte brinna upp.

Din dator kör speedstep/cool'n'quit för att anpassa hastigheten mot
arbetsbördan.
Denna funktionen finns på alla datorer idag (även grafikkorten) och fungerar utmärkt om inget utomstående hindrar den (t.ex. säkerhetsfunktioner).

okej men då ska jag kolla i den och se vad jag finner ^^

Tack för infon

//skane