Guide: Hur man ändrar utseendet på windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Centura:

Är det någon annan som har problem med första sidan i denna tråden? Får enormt med mycket vitt tomrum ovanför första inlägget och sen laddas inte allting.

Opera 10.51, Windows 7 x64.

Det ska vara annonser längst upp på sidan, kanske du har nån adblocker som tar bort det så att det ser tomt ut?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det ska vara annonser längst upp på sidan, kanske du har nån adblocker som tar bort det så att det ser tomt ut?

Trodde det var det först, men testade att stänga av det och det händer fortfarande.

Funkar perfekt i Chrome och IE8 men inte i Opera 10.51.

Kolla hur långt ner jag har skrollat... Allt ovanför det är helt vitt.

Permalänk
Medlem

Hur man får explorer att visa fönster på samma sätt oavsätt om det är en massa bilder, musik eller filmer i mappen.

Källa

Börja med att ställa in hur alla explorerfönster ska visas:
1) Öppna ett explorerfönster och ställ in det som du vill ha det (genom att högerklicka och kryssa ur de kolumner du inte vill ha).
2) Gå in i "folder options", hittas genom att klicka "Organize"->"Folder and Search options"
3) gå till fliken "view" och klicka knappen "apply to folders"

Sedan så ska vi ta bort gammal mapp-data (data i registret som bestämmer hur mapparna ska visas) genom att köra detta i en reg-fil:

Windows Registry Editor Version 5.00 [-HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\Local Settings\Software\Microsoft\Windows\Shell\Bags]

Möjligt att du också måste ta bort, mer data:

Windows Registry Editor Version 5.00 [-HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\Local Settings\Software\Microsoft\Windows\Shell\BagMRU]

Slutligen så ändrar vi så att windows per automatik visar mappar på ett sätt:

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\Local Settings\Software\Microsoft\Windows\Shell\Bags\AllFolders\Shell] "FolderType"="NotSpecified"

Efter detta ska det bara vara att stänga ner alla explorerfönster och starta dem igen.

Detta hindrar dock inte att en mapp har annat inställt i sin desktop.ini-fil så kontrollera dessa om du fortfarande få problem. Den enklaste metoden att fixa dessa mappar är att ta bort alla desktop.ini-filer.

Vill man sedan få windows att bete sig som normalt så ska det räcka med att ta bort "FolderType", har dock inte testat det.

Permalänk
Medlem

Jag får det inte att funka att byta ut explorerknappen.

Jag står som ägare, men ändå kan jag inte ändra några behörigheter. Alla alternativ är inaktiva. Jag har läst igenom stegen i guiden tre gånger nu, men det går inte.

Hjälp?

Windows 7 Pro x86 Swe.

Edit:

Okej nu har jag iaf fått full behörighet. Men så fort jag ska göra något så får jag ändå meddelande om att jag saknar behörighet...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Centura: Har inte problemet själv, men hade jag haft det så hade jag tömt alla tempfiler som chrome använder och sedan laddat om sidan, kan kanske vara gammal data från sweclockers 4 som spökar.

Det händer i Opera 10.51, inte Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Jag får det inte att funka att byta ut explorerknappen.

Jag står som ägare, men ändå kan jag inte ändra några behörigheter. Alla alternativ är inaktiva. Jag har läst igenom stegen i guiden tre gånger nu, men det går inte.

Hjälp?

Windows 7 Pro x86 Swe.

Edit:

Okej nu har jag iaf fått full behörighet. Men så fort jag ska göra något så får jag ändå meddelande om att jag saknar behörighet...

Beklagar att jag inte besvarade tidigare, har haft problem med en dator som dött och lite annat.

Har du testat att läsa om guiden och se till att du inte missat något steg? Det är förstå gången som jag fått veta att någon inte lyckats få behörighet trots att de ändrat manuellt.

Om detta inte fungerar så kan vi försöka testa lite olika saker för att se om vi kan lösa det

Skrivet av Centura:

Det händer i Opera 10.51, inte Chrome.

Hoppas det löst sig nu då sweclockers verkar lagt ner stora resurser i att fixa de buggar som uppstod vid uppdateringen till 5.0.

Övrigt:
Jag kommer att uppdatera guiden där det kan komma att behövas men inget nytt avsnitt kommer skrivas inom den närmsta tiden pga tidsbrist. Kommer göra mitt bästa att ställa svara på frågor i tråden dock.

Permalänk
Medlem

Tjenare, sry men jag bläddrade bara igenom guiden lite lätt ;P det jag undrar är hur man ändrar den gräsliga bilden vid inlogning/avstägning Om det finns med i din guide så kan du ju bara hänvisa
////noRib

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av noRib:

Tjenare, sry men jag bläddrade bara igenom guiden lite lätt ;P det jag undrar är hur man ändrar den gräsliga bilden vid inlogning/avstägning Om det finns med i din guide så kan du ju bara hänvisa
////noRib

Finns tyvärr inte med i guiden + saknar för tillfället dator med windows 7 så kan tyvärr inte hjälpa dig

Borde ha en riktig dator igen i slutet av veckan så om du fortfarande undrar så kan jag försöka ta en titt på det då

Permalänk
Medlem
Skrivet av noRib:

Tjenare, sry men jag bläddrade bara igenom guiden lite lätt ;P det jag undrar är hur man ändrar den gräsliga bilden vid inlogning/avstägning Om det finns med i din guide så kan du ju bara hänvisa
////noRib

Login/utsidan? Logon Editor något som faller i smaken?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Sticky på denna tråd nu... står ofantligt mycket bra som hjälper såna som jag som hade 0 kunskaper tidigare men nu är fullfjädrad windowsmodare

Så här har jag fått till det nu illya_ :

http://bildr.no/thumb/627182.jpeg

http://bildr.no/thumb/627271.jpeg

Vad tycks?

Har inte varit här på ett tag men jag ska säga att det är riktigt snyggt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av noRib:

Tjenare, sry men jag bläddrade bara igenom guiden lite lätt ;P det jag undrar är hur man ändrar den gräsliga bilden vid inlogning/avstägning Om det finns med i din guide så kan du ju bara hänvisa
////noRib

Jag använder Tweakslogon.

Permalänk
Medlem

Avast Antivirus varnar att Explorer.exe är infekterad efter jag har bytt startmeny-ikonen. Är det något jag bör oroa mig för?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Avast Antivirus varnar att Explorer.exe är infekterad efter jag har bytt startmeny-ikonen. Är det något jag bör oroa mig för?

Beror på hur du bytt ut den.

Har du bytt ut hela filen mot en du laddat ner så ja.

Om du gjort som i nybörjardelen av guiden och använt systemfilsbytaren så nej.

Detta pga systemfilsbytaren extraherar själva ikonen (som är en bmp-fil) ur den nerladdade filen och sätter sedan in den i din ursprungliga explorer.exe. Det enda som ändras är alltså bmp-bilden i filen, vilket inte kommer orsaka något.

Om du använt systemfilsbytaren så gissar jag dock att explorer.exe får snäppet annorlunda storlek samt annat hashnummer, vilket kan vara tillräckligt för att antiviruset tror att det ska vara något "lurt" med explorer (och ett bra antivirus ska varna när den tycker något är mysko ).

OM du nu inte använt systemfilsbytaren så skriv gärna i tråden vilket program du använt, det finns andra program som bara byter ut själva bmp-filen (dessa program borde vara säkra), men finns även program som byter till den nerladdade filen rakt av (dessa program är inte säkra).

OM du vet att du använt ett program som byter ut explorer-filen rakt av så kontrollera om du har en backup på din explorer.exe (originalet brukar döpas till explorer.exe.bak eller liknande) och byt sedan manuellt tillbaka till ditt original. (Står i guiden hur du manuellt ger dig själv rättigheter att göra så).
Notera dock att det inte finns någon garanti för att din backup inte har blivit ändrad.

I övrigt så tror jag det är bra att du tänker på att explorer.exe kan bli uppdaterat av windows update, vilket kan leda till att du har en gammal explorer.exe.

Själv så är jag otroligt paranoid och skulle installerat om windows 7 direkt. Jag hade sedan använt systemfilsbytaren (efter att jag läst igenom dess kod, öppnas med anteckningar och kontrollerat att det inte är något lurt med den(vilket det inte är )) för att byta ut filerna.
Jag hade sedan läst avsnitt 9 i nybörjarguiden för att få veta vad jag ska göra om startknappen skulle återställas efter en uppdatering med windows update. Det viktiga när man ändrar i systemfiler är att veta vad man gör, gör man det så går allt bra :).

(Ber om ursäkt för mitt långa rant, men jag tycker det är viktigt med kunskap)

Edit: la till lite text

Edit2: Ang systemfilsbytaren, man kan se vad programmet gör genom att öppna det i tex anteckningar. Kortfattat skapar den först en backup sedan extraherar programmet de relevanta bmp-filerna ur den nerladdade explorer.exe och infogar sedan dessa i din ursprungliga explorer.exe. För att göra detta så använder programmet reshacker, så det är teoretiskt möjligt att det är något fel på reshacker men det tror iaf inte jag, programmet har fått sådan uppmärksamhet runt om över internet att man borde hört ifall det är något fel på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Beror på hur du bytt ut den.

Har du bytt ut hela filen mot en du laddat ner så ja.

Om du gjort som i nybörjardelen av guiden och använt systemfilsbytaren så nej.

Detta pga systemfilsbytaren extraherar själva ikonen (som är en bmp-fil) ur den nerladdade filen och sätter sedan in den i din ursprungliga explorer.exe. Det enda som ändras är alltså bmp-bilden i filen, vilket inte kommer orsaka något.

Om du använt systemfilsbytaren så gissar jag dock att explorer.exe får snäppet annorlunda storlek samt annat hashnummer, vilket kan vara tillräckligt för att antiviruset tror att det ska vara något "lurt" med explorer (och ett bra antivirus ska varna när den tycker något är mysko ).

OM du nu inte använt systemfilsbytaren så skriv gärna i tråden vilket program du använt, det finns andra program som bara byter ut själva bmp-filen (dessa program borde vara säkra), men finns även program som byter till den nerladdade filen rakt av (dessa program är inte säkra).

OM du vet att du använt ett program som byter ut explorer-filen rakt av så kontrollera om du har en backup på din explorer.exe (originalet brukar döpas till explorer.exe.bak eller liknande) och byt sedan manuellt tillbaka till ditt original. (Står i guiden hur du manuellt ger dig själv rättigheter att göra så).
Notera dock att det inte finns någon garanti för att din backup inte har blivit ändrad.

I övrigt så tror jag det är bra att du tänker på att explorer.exe kan bli uppdaterat av windows update, vilket kan leda till att du har en gammal explorer.exe.

Själv så är jag otroligt paranoid och skulle installerat om windows 7 direkt. Jag hade sedan använt systemfilsbytaren (efter att jag läst igenom dess kod, öppnas med anteckningar och kontrollerat att det inte är något lurt med den(vilket det inte är )) för att byta ut filerna.
Jag hade sedan läst avsnitt 9 i nybörjarguiden för att få veta vad jag ska göra om startknappen skulle återställas efter en uppdatering med windows update. Det viktiga när man ändrar i systemfiler är att veta vad man gör, gör man det så går allt bra :).

(Ber om ursäkt för mitt långa rant, men jag tycker det är viktigt med kunskap)

Edit: la till lite text

Tack för ett utförligt svar. Jag har kollat lite noggrannare och jag tror inte explorer.exe är skadad. Antivirusprogrammet varnade, såg jag nu, för C:\explorer.exe, vilket inte är så konstigt. Jag hade lagt den där tillfälligt när jag skulle kopiera.

Sen att jag ändå inte har lyckats ändra startmenyknappen fortfarande är jättekonstigt. Jag har lyckats utan problem på en dator men det är den andra som inte vill.

Jag har ägarskap till explorer.exe. Jag har kört systemfilsbytaren. Jag har kopierat via kommandotolken i adminläge. Jag har varit inne i registret och pekat om till en annan explorer. Allt har varit utan resultat.

Jag förstår verkligen inte vad som är fel. Det blir inga felmeddelanden eller så och explorer byts ut men det händer ingenting.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Tack för ett utförligt svar. Jag har kollat lite noggrannare och jag tror inte explorer.exe är skadad. Antivirusprogrammet varnade, såg jag nu, för C:\explorer.exe, vilket inte är så konstigt. Jag hade lagt den där tillfälligt när jag skulle kopiera.

Sen att jag ändå inte har lyckats ändra startmenyknappen fortfarande är jättekonstigt. Jag har lyckats utan problem på en dator men det är den andra som inte vill.

Jag har ägarskap till explorer.exe. Jag har kört systemfilsbytaren. Jag har kopierat via kommandotolken i adminläge. Jag har varit inne i registret och pekat om till en annan explorer. Allt har varit utan resultat.

Jag förstår verkligen inte vad som är fel. Det blir inga felmeddelanden eller så och explorer byts ut men det händer ingenting.

Det är möjligt att jag har gjort fel när jag skrivit systemfilsbytaren.
I explorer.exe så har bmp 6801 till 6812 bilder motsvarande startknappen. Programmet byter bara ut 6801, 6805 samt 6809 (vilket visserligen verkar vara standard när man laddar ner startknappar).
Det är alltså möjligt att windows 7 ibland använder de andra bmp-bilderna (vilket iofs jag betvivlar, men det betyder inte att så inte kan vara fallet).

Det första jag föreslår är dock att du öppnar upp din explorer.exe i windowsmappen med reshacker (tänk på att använda x64 om du har x64 windows 7) och kolla att bitmapparna 6801, 6805 samt 6809 har blivit utbytta.

Om dessa blivit utbytta så ska det räcka att starta om explorer (vilket man gör när man startar om datorn).

Om nu dessa bitmappar inte blivit utbytta så kan du testa att göra det manuellt:
1) Gör en kopia av din explorer.exe och lägg denna tex på skrivbordet
2) öppna kopian i reshacker och byt ut de relevanta bitmapparna, spara därefter
3) döp om din explorer.exe i windowsmappen till explorerbkp.exe eller motsvarande
4) kopiera in din ändrade explorer.exe
5) starta om datorn

(om du inte har rättigheter så står det i den avancerade delen del 5 "Hur man byter ut systemfiler")

Skriv ifall det fungerar eller inte så kan vi testa med något annat.

edit: du skrev att du pekat om till en annan explorer, se till att du återställer till originalvärdet där så att det hela inte beror på att du pekar om windows till en explorer.exe som du inte ändrat

edit2: vill även säga att jag skriver extra tydligt så att andra som inte är lika insatta ska kunna hänga med om de läser detta, så ta inte illa upp för att det är skrivet något övertydligt

edit3: Har du en annan DPI på den dator det inte fungerar på?

Permalänk

Tja, har en annan request angående Library. Vill få bort info rubriken som hamnar på de libraries man skapar själv.

Bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

det här programet funkade ;D men om jag stänger av datorn och drar ut sladden (ja jag är snål ) så ändras bilden tilbaka :/ något tips på hur jag kan över vinna detta?

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem

Kanske borde passa på att fråga, hur tar man bort papperskorgen från skrivbordet? xD

Jag vill ha en "clean" look utan ikoner så tja där efter frågan tacksam för svar

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikEast:

Tja, har en annan request angående Library. Vill få bort info rubriken som hamnar på de libraries man skapar själv.

Bild: http://img688.imageshack.us/img688/1889/libraryinfo.jpg

Googlar runt lite men har inte hittat ett svar än, återkommer om jag finner något.

Skrivet av noRib:

Kanske borde passa på att fråga, hur tar man bort papperskorgen från skrivbordet? xD

Jag vill ha en "clean" look utan ikoner så tja där efter frågan tacksam för svar

Gör papperskorgen osynlig:
Om man inte vill ha en papperskorg synlig på skrivbordet så kan man enkelt plocka bort den. Men för de som vill ha kvar papperskorgen på skrivbordet men göra den osynlig så följ dessa steg:
1) Högerklicka på skrivbordet->Personifiera->Ändra skrivbordsikoner->Byt ut ikonerna för papperskorgen när den är full och tom till en genomskinlig ikon som tex kan laddas ner här.
2) Byt namn på papperskorgen genom att högerklicka på papperskorgen->byt namn. När du ska skriva i namn tryck Alt + 255 och sedan enter, namnet blir då osynligt. (Använd numpad när du skriver 255, tips från aach)

Permalänk

Jag försöker förgäves byta min Startknapp, men den vill inte. Har testat alla steg i beskrivningen men den är fortfarande original, varför funkar det inte?

Permalänk
Skrivet av erikbergkvist:

Jag försöker förgäves byta min Startknapp, men den vill inte. Har testat alla steg i beskrivningen men den är fortfarande original, varför funkar det inte?

Hur har du försökt göra?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikbergkvist:

Jag försöker förgäves byta min Startknapp, men den vill inte. Har testat alla steg i beskrivningen men den är fortfarande original, varför funkar det inte?

Felsökning:
steg 1:
Kontrollera om din explorer.exe ändrats, ladda ner reshacker och öppna c:\windows\explorer.exe,
kontrollera om bitmapp 6801, 6805 samt 6809 är ändrade eller ifall original-startknappen är där.

Om dessa bitmappar blivit utbytta så ska det bara vara att starta om explorer (kan göras genom att starta om datorn). Hjälper inte det så gå till steg 3.

Steg 2:
Om nu bitmapparna 6801, 6805 samt 6809 är original så testa att byta ut dessa manuellt.
1) Gör en kopia av din explorer.exe och lägg denna tex på skrivbordet
2) öppna kopian i reshacker och byt ut de relevanta bitmapparna, spara därefter
3) döp om din explorer.exe i windowsmappen till explorerbkp.exe eller motsvarande
4) kopiera in din ändrade explorer.exe
5) starta om datorn

(om du inte har rättigheter så står det i den avancerade delen del 5 "Hur man byter ut systemfiler")

Kontrollera sedan att du faktiskt lyckats byta ut c:\windows\explorer.exe genom att öppna den i reshacker och se om bitmapparna är utbytta.

steg 3:
Kontrollera vilka storleksinställningar du har:
kontrollpanelen -> sök "dpi" -> skärminställningar -> är "smaller - 100% (default)" valt?

---

Jag vet inte varför det ibland inte fungerar för vissa, min teori är att det kan vara en av två anledningar.

Den första är att rättigheterna krånglar vilket leder till att du aldrig byter ut explorer.exe (detta kan kontrolleras genom att öppna c:\windows\explorer.exe i reshacker och se om bitmapp 6801, 6805 samt 6809 är ändrade, detta borde vara det första man kollar vid felsökning).
Den andra är att windows använder en annan dpi (eller något motsvarande), vilket gör att man måste ändra alla (eller iaf andra än de vanliga) bitmappar, se ovan hur man kontrollerar detta alternativt kan man testa att byta ut alla bitmappar i explorer.exe för att se om detta är felet.

Ett tredje alternativ är att man glömt att starta om explorer (ex starta om datorn) men detta borde man komma på rätt snabbt så detta brukar inte vara felet.

---

Skriv tillbaka hur det gick i de olika stegen i felsökningen, så ska vi se om vi kan fixa det

Permalänk

Jag lyckades äntligen (: tack för svaren ändå. Nu skulle jag vilja centrera ikonerna som är fastsatta i aktivitetsfältet, hur görs det? Sett i flera trådar folk som har gjort det, men hittar inte tillbaka till någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikbergkvist:

Jag lyckades äntligen (: tack för svaren ändå. Nu skulle jag vilja centrera ikonerna som är fastsatta i aktivitetsfältet, hur görs det? Sett i flera trådar folk som har gjort det, men hittar inte tillbaka till någon.

Får man fråga vad som var fel? Kan hjälpa framtida användare

Info om hur man centrerar ikoner i aktivitetsfältet:
Taskbar - Center Icons - Windows 7 Forums

Permalänk
Skrivet av illya_:

Får man fråga vad som var fel? Kan hjälpa framtida användare

Info om hur man centrerar ikoner i aktivitetsfältet:
Taskbar - Center Icons - Windows 7 Forums

Jag hade inte fixat med rättigheterna ordentligt bara

Tackar för länken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikbergkvist:

Jag hade inte fixat med rättigheterna ordentligt bara

Tackar för länken!

Tackar för infon

Länken finns i guiden nu, ska ersätta den med bilder och förklaring när jag får tid.

Permalänk
Skrivet av illya_:

Tackar för infon

Länken finns i guiden nu, ska ersätta den med bilder och förklaring när jag får tid.

Bra jobbat med hela tråden

Permalänk
Medlem

hur bra som hällst att någon lägger ner sin själ i denna tråd för oss andra

fråga, hur får jag taskbar att bete sig som i windows Xp? vill kunna lägga upp genvägar till höger om startknappen som förr, inte som de funkar idag med "pin this ***"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Tackar grymt mycket för tipset med papperskorgen

MVVH: noRib

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

hur bra som hällst att någon lägger ner sin själ i denna tråd för oss andra

fråga, hur får jag taskbar att bete sig som i windows Xp? vill kunna lägga upp genvägar till höger om startknappen som förr, inte som de funkar idag med "pin this ***"

Tackar

Följ denna guide: Enable Windows 7 Quick Launch Toolbar | Windows 7 News

Har testat och fungerar för mig.

Skrivet av noRib:

Tackar grymt mycket för tipset med papperskorgen

MVVH: noRib

NP