USB - Vad är det för skräp egentligen?

Permalänk
Medlem

USB - Vad är det för skräp egentligen?

Först och främst:
Jag gillar USB - det är smidigt och tillgängligt.

Men efter den senaste tidens strulande med allting relaterat på något sätt till dessa förbannade USB-kontakter börjar jag tvivla.

Vi börjar från början.

Jag har en dator med ett Asus P5K-moderkort och en massa fint minne - hela 8 GB till och med. Denna har i flera månader varit min "huvudmaskin" och den har gjort sitt jobb riktigt bra. Men så började jag få problem med att starta den. Varje gång jag skulle använda den, fick jag göra två starter eftersom direkt efter inloggning så kraschade den och den fina blå skärmen dök upp. Konsekvent!

Detta var en källa till irritation och jag försökte diverse välkända knep, som att kontrollera anslutningar och plocka ur och flytta om minne, eftersom enligt blåskärmen var det något i minneshanteringen som inte var som det skulle. Det gick så långt till den milda grad att jag ganska länge, åtminstone ett par veckor, rullade med bara 2GB minne i och surt accepterade detta. Datorn fungerade i alla fall.

Sedan kom nästa smäll! En hårddiskkrasch - jag har varit lyckligt förskonad från dessa, så det var väl egentligen bara en tidsfråga. Eftersom jag är förutseende så hade jag en alldeles ny och fräsch disk "på hyllan". Monterande och installerande och datorn gick som ett spett. I två dagar! Sedan började samma visa med blåskärmar vid start och en hårddisk som vägrade vara läsbar. Det var vid detta tillfälle som jag gjorde första kopplingen mot USB. Allting gick nämligen mycket smidigt och stabilt fram till den punkt jag kopplade in en USB-kabel i mitt separata USB-kort.

Kortslutning mellan chassit och kontakten, tänkte jag och plockade ur och justerade och verkligen kontrollerade att allting satt som det skulle. Det fungerade ungefär 30 minuter, sedan kastade jag in en Ubuntu-skiva och utplånade alla spår av Vista. Jag tänkte att kanske det var Vista som hade problem. Jodå, datorn tuffar ännu på med Ubuntu och samma USB-kort monterat och alldeles utan problem. Så jag drar slutsatsen att Vista och mitt USB-kort kommer inte överens, men hur det har samband med att hårddiskar havererar på löpande band kan jag inte förklara.

Detta föll dock i glömska allt eftersom, men ställdes återigen på sin spets nu ikväll.

Jag har nämligen blivit med GPS och tänkte att jag skulle ta och uppdatera kartorna. Snabbt och enkelt tar jag mig till Garmins hemsida och registrerar mig och följer instruktionerna rakt av. Ända tills GPSen ska anslutas till datorn. Naturligtvis via USB. Inga problem så klart, jag ansluter kabeln och datorn installerar drivrutiner. Sedan slocknar mitt nätverkskort! Helt utan förvarning så blir mitt D-Link DWA-140 tyst och dött och jag har ingen kontakt med omvärlden. "En USB-enhet känns inte igen och bla bla bla". Snabbt och enkelt så ansluter jag om nätverkskortet och datorn plingar och blippar som den brukar när man pluggar i en USB-enhet. Men något nätverk får jag inte. Alldeles svart och dött.

Sambandet är helt klart. När jag ansluter GPSen, dör nätverkskortet. Återigen den magiska världen som heter USB!

Notera nu att det här är en helt annan dator än Ubuntu-maskinen! I denna rullar jag ett Asus P5QPL-VM EPU och Windows 7. Ett mycket trevligt operativsystem.

Men samband är återigen tydligt - USB!

Då tänkte jag att "okej, jag tankar hem kartorna och installerar de sedan". Nej, så får man inte göra. GPSen måste vara ansluten till datorn medan kartfilen hämtas till hårddisken (Det här är Garmins idioti, det har inget med USB att göra).

Var vill jag då komma med detta?

Egentligen bara till några frågeställningar.

- Är det Asus som inte klarar av att hantera separata USB-kort?
- Är det USB-kontakterna som är av så dålig kvalitet att de kortsluter titt som tätt och ställer till det?
- Är det bara jag som har denna magiska otur?

Och innan nu någon börjar fnysa och rynka på näsan och mena att jag är någon spelnörd som bara fattar hur man laddar in WoW, så vill jag vänligen meddela att min första dator var en Sinclair ZX Spectrum.
Jag har ägt en Commodore 128D, en IBM PS/2, byggt ihop sex datorer sedan VIA KT133 var kung, administrerat Novellnät, programmerat produktionssystem och styrsystem för industrin.

Det kan omöjligen vara SBS som ligger bakom mina problem! Eller?

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Du har enbart använt det separata usb-kortet, det har inte varit några problem med usb-kontakterna på moderkortet?

Om du enbart haft problem med usb-kortet så skulle jag tippa på att det helt enkelt inte fungerar som det ska.

Om du även har problem med usb-kontakterna på moderkortet så pekar jag på ASUS. Jag har nämligen haft ordentliga besvär med ASUS-moderkort och USB, liknande de du upplever, och när jag bytte märke till Gigabyte så har jag aldrig haft ett enda problem sedan dess.

Det är därför jag övergivit ASUS för närvarande, har annars alltid haft ASUS-moderkort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det har även varit problem med USB-kontakterna som sitter direkt på moderkortet. Ibland har datorn inte känt av att något anslutits, ibland har det fungerat en stund.

Känns som att det är Asus som har sjunkit djupt ner i kvalitetsfällan faktiskt.

Men ändå är det den tillverkare som jag har haft minst problem med, förutom USB då.

Visa signatur

Min signatur - inte din!