USB-hubb segar ner datorn enormt under start

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

USB-hubb segar ner datorn enormt under start

När jag har en USB-hubb inkopplad till datorn när jag sätter på den så går den enormt segt (ca 1/100 av normal hastighet). Jag slog på datorn, gick och lagade mat och när jag kom tillbaka efter att ha ätit höll den fortfarande på att ladda windows.

Det fungerar dock 19 gånger av 20 då den sitter i ett USB-uttag i frontpanelen, men ibland går det inte där heller. Allt funkar bra om jag sätter in den efter att datorn startat.

Moderkort: Asus P5Q Pro
USB-hubb: Trust...

Nån som har hört talas om detta förut eller vet nåt sätt att fixa det på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

tvådagars bump

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2008

Om det fungerar bra efter att datorn startat så kanske du har någon konstig usb-inställning i bios. T.ex att den ska boota från usbn eller liknande? Bara en gissning;)

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Du har i bios inställning att tvinga USB i universall läge, sämre fart, men bättre kompabillitet! (EHCI)

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Du har i bios inställning att tvinga USB i universall läge, sämre fart, men bättre kompabillitet! (EHCI)

Gör detta verkligen att datorn blir 100x långsammare som trådskaparen beskriver?:S Gasnak värdelös funktion isåfall

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Om en komponent krockar med en resurs så kan vilket fel som helst uppstå, det som är roligt med hide_and_seek, ex: fel på ljudkort kan få nätverk å balla ur

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Jag ska kolla igenom mina bios inställningar när jag kommer hem och leta efter nåt liknande. Det underliga är ju att det fungerar oftast på en speciell port (inte den andra porten i frontpanelen)...