Permalänk
Medlem

gammalt cmos-batteri - risk?

Hej,

Klockan på min gamla Thinkpad har börjat sacka efter och av vad jag kan läsa mig till att döma beror det antagligen på att cmos-batteriet börjar sina.

Jag är dock inte särskilt van vid att öppna datorchassin och pilla på insidan...så jag tänkte vänta tills jag får tag i nån mer erfaren polare som kan hjälpa mig så jag inte pajar nåt.

Dock måste jag pga. jobbet fortsätta att använda datorn tills dess, så nu undrar jag:

Vad händer om cmos-battieriet skulle sina helt? Kan jag använda datorn ändå? Riskerar jag att den plötsligt bara lägger av och inte går att starta igen? Jag har läst om att man kan tappa inställningar, men fattar inte riktigt vilka inställningar det rör sig om och vad de styr - är det något man helt enkelt kan skriva ned och föra in i bios igen när man satt i nytt batteri?

Första gången jag märkte att klockan gick efter var för två-tre dagar sen.

(ledsen, total n00b här...:cool: )

Permalänk
Vila i frid

Det enda som händer är att BIOS-testen vid uppstart märker att CMOS-batteriet är dött och klockan är nollställd - vilken gör att Windows Update inte funkar förrän du ställt klockan manuellt eller mha Windows Time.

Detaljerad video-instruktion @ http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-50626.html