Club3D – överklockat Radeon HD 5850 med specialkylare

Permalänk
Melding Plague

Club3D – överklockat Radeon HD 5850 med specialkylare

Ett nytt grafikkort från Club3D är både överklockat och försett med en ny typ av kylare från fabrik.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Rätt mesig OC med tanke på vad dom flestar plockar ut ur sina 5850

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Inaktiv

Läckert kort, men nog ser den ut att vara längre än vanliga HD5850-kort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tretton37
Rätt mesig OC med tanke på vad dom flestar plockar ut ur sina 5850

Det är lättare att specifiera en lägre OC och få detta att fungera med flera kort än 1GHz som inte alla modeller klarar...

Permalänk
Medlem

Trevligt med nya kyllösningar till slut då.

Väntar på flera alternativ från andra märken nu bara...

Permalänk
Medlem

Hoppas de hinner ut innan jag ska köpa mitt. Ska LANa i slutet på månaden..

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Trevligt med nya kyllösningar till slut då.

Väntar på flera alternativ från andra märken nu bara...

Sapphire har sin Vapor-X serie som finns till 5750, 5770 och 5870. Se t.ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=513183
Saknar just 5850 med denna kylning!

Edit:
Ser att just Komplett lagt upp även 5850 Vapor-X! Utan spec än, men då är även den på G: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584722
Ser fram emot test då den säkert passar bra i mitt halvfärdiga bygge...

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle J.
Sapphire har sin Vapor-X serie som finns till 5750, 5770 och 5870. Se t.ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=513183
Saknar just 5850 med denna kylning!

Edit:
Ser att just Komplett lagt upp även 5850 Vapor-X! Utan spec än, men då är även den på G: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584722
Ser fram emot test då den säkert passar bra i mitt halvfärdiga bygge...

Jag tänkte stanna till här just för att lägga in en kommentar om att jag ser mer fram emot en Vapor-X version av HD5850 från Sapphire. Då såg jag att du redan hade tagit upp det här. Så jag väntar också på den jag med.

Det är inget fel på den här nyheten från Club3D, nya produkter är alltid välkomna och fler behövs det i de nya serierna HD5700 och HD5800. Men jag har nog mer förtroende för Sapphire som företag och jag gillar deras Vapor-X kylning skarpt, den är både funktionell och ser skitsnyggt ut.

Jag vill inte betala för HD5870 modellen bara för att få Vapor-X (det är den enda just nu i HD5800 serien med Vapor-X). Det blir för mycket för mina behov. HD5850 är redan overkill för mig. Men då jag har haft dålig erfarenhet av både Asus och deras trögfattade support och HD2400 Pro kortet jag har nu så ser jag nu till att slänga ut en massa onödiga pengar på ett dyrt grafikkort och på ett seriöst fabrikat med bra support.

Jag tänker typ bara kolla på film, surfa, arbeta med program på den nya datorn. Jag spelar inte spel på datorn ens, men jag tänker ändå köpa ett maffigt HD5850 från Sapphire. Asus har skitdålig support, de fattar inte ens vad man säger till dem, man får upprepa sig flera gånger växla meddelanden emellan innan de fattar. Det verkar som att deras grafikkort är bra så länge man köper de dyraste. Och är de då bra så behöver man ju aldrig kontakta deras skitiga support.

Jag har kontaktat Sapphire flera gånger angående Vapor-X varianten av HD5850. Den var planerad att lanseras mellan mitten av december 2009 till mitten av januari 2010. Sedan har de flyttat på lanseringsdatumet till början av februari. Senast jag kontaktade dem sa de att den ska lanseras i mitten av februari 2010.

Vi får hålla ut till dess, det kommer snart. Det är kul att se att Komplett redan har lagt in den i systemet.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jo Club3D brukar väl generellt ha lite lägre kvalitet på sina grafikkort, men sen är de ju oftast billigare också. Vapor-X verkar vara en mycket bra lösning som är mycket intressant, men skulle gärna vilja se hur mycket bättre den är än Standard kylningen.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju exakt samma kylare och samma klockfrekvenser som Powercolor har på sitt "HD5850 PCS+", varför får inte om också rum i nyheten?
För dom är ju två olika företag (dock hette Club3D tidigare "Colour Power", lite kul)

Kolla denna bilden själva, så ser ni att det är samma:
http://benchmarkreviews.com/images/reviews/video_cards/PowerC...

Bilden är tagen från denna review: http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jo Club3D brukar väl generellt ha lite lägre kvalitet på sina grafikkort

källa?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Tror ni den lär kosta typ över eller runt 3000:- ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snusglassen
Tror ni den lär kosta typ över eller runt 3000:- ?

PowerColors variant med samma kylare kommer ju kosta ca. 250kr mer än standardmodellen på komplett, så kan tänka mig att prisskillnaden blir samma för Club3D då dom märkena ligger väldigt lika i pris.

Här kan du se prisskillnaden på PowerColors kort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498843
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580103

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Känns inte intressant när i princip alla 5850 exemplar klarar av mer i klock utan att betala extra för det.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Känns inte intressant när i princip alla 5850 exemplar klarar av mer i klock utan att betala extra för det.

Håller inte riktigt med. Visst, överklockas kan alla 5850, men i detta fallet tycker jag kylaren är det intressanta, inte klockfrekvensen. Alla vill ju inte ha en som blåser ut luften ur lådan, av olika skäl. Den håller ju dessutom lägre temperatur, och det kan nog antas att den är tystare med.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jo Club3D brukar väl generellt ha lite lägre kvalitet på sina grafikkort, men sen är de ju oftast billigare också.

Att säga så är "Spacefact"! Från erfarenhet är det riktigt schyssta produkter, tex mitt HD4890 Superclocked Ed. kör jag i 1.05Ghz på Gpu och 1.1Ghz * 4 =4.4Ghz och då har jag inte äns maxat klocken, denna klock e på luft, stabil och inga ingrepp på kortet.

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Håller inte riktigt med. Visst, överklockas kan alla 5850, men i detta fallet tycker jag kylaren är det intressanta, inte klockfrekvensen. Alla vill ju inte ha en som blåser ut luften ur lådan, av olika skäl. Den håller ju dessutom lägre temperatur, och det kan nog antas att den är tystare med.

Håller med ser ut som att kylaren är rejält bättre än stock. Synd att den inte spottar ut luft med.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Håller inte riktigt med. Visst, överklockas kan alla 5850, men i detta fallet tycker jag kylaren är det intressanta, inte klockfrekvensen. Alla vill ju inte ha en som blåser ut luften ur lådan, av olika skäl. Den håller ju dessutom lägre temperatur, och det kan nog antas att den är tystare med.

Varför vill man ha kvar varmluften i chassit? Personligen föredrar jag grafikkortskylare som är byggda för att dra ut luften iallafall.

Permalänk

Varför vill man köpa detta och inte gå direkt på 5870? Lär inte skilja många kronor i pris.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Varför vill man ha kvar varmluften i chassit? Personligen föredrar jag grafikkortskylare som är byggda för att dra ut luften iallafall.

Har man bra kylning i chassit så lär det ju inte göra så stor skillnad. Men folk kan ju ha alla möjliga anledningar.
En sak som jag själv funderat på angående kylare som blåser ut luften, är att dom lär ju få jobba extra hårt för att hålla temperaturen nere om man har ett chassi med rejält undertryck?
T.ex. chassit som jag har, ett Cosmos 1000, har ju ett inblås och tre utblås, där tanken är att det ska skapas ett undertryck så att det sugs in luft framför pci-platserna.
Det borde ju leda till att det även kommer bli en sorts insug genom grafikkortets kylare, som den då måste motarbeta. Kanske blir lite, kanske blir mycket, men nån skillnad lär det ju bli iaf.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Har man bra kylning i chassit så lär det ju inte göra så stor skillnad. Men folk kan ju ha alla möjliga anledningar.
En sak som jag själv funderat på angående kylare som blåser ut luften, är att dom lär ju få jobba extra hårt för att hålla temperaturen nere om man har ett chassi med rejält undertryck?
T.ex. chassit som jag har, ett Cosmos 1000, har ju ett inblås och tre utblås, där tanken är att det ska skapas ett undertryck så att det sugs in luft framför pci-platserna.
Det borde ju leda till att det även kommer bli en sorts insug genom grafikkortets kylare, som den då måste motarbeta. Kanske blir lite, kanske blir mycket, men nån skillnad lär det ju bli iaf.

Fortfarande ingen vettig anledning.
Normalt sett brukar man ju vilja eftersträva övertryck för att på så vis kunna välja vart luften tas in. Då slipper man problemet som du nämner där luften eventuellt kan börja dras genom grafikkortskylaren samt alla andra hål. Ingen höjdare att få in damm genom alla ventilationshål i chassit direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Fortfarande ingen vettig anledning.
Normalt sett brukar man ju vilja eftersträva övertryck för att på så vis kunna välja vart luften tas in. Då slipper man problemet som du nämner där luften eventuellt kan börja dras genom grafikkortskylaren samt alla andra hål. Ingen höjdare att få in damm genom alla ventilationshål i chassit direkt.

Men just Cosmos är ju byggt för undertryck.
Dessutom är det många som anser att "vanliga" chassin bör ha undertryck då vissa påstår att det kyler bättre, själv så skulle jag såhär i efterhand gärna haft ett chassi med övertryck för att slippa damm i alla springor.. :/
Men hursomhaver, alla kommer alltid tycka olika, alla kan inte tycka som du. Därav finns det en marknad för denna typ av kylare med.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Varför vill man köpa detta och inte gå direkt på 5870? Lär inte skilja många kronor i pris.

Tja, fortfarande ca 1000,- i skillnad mellan standard 5850 och standard 5870. Eller 40% mera för 5870. Beror ju lite på hur bra skärmupplösning man har, men för skärmar upp till 22" fixar 5850 det mesta galant!

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Men just Cosmos är ju byggt för undertryck.
Dessutom är det många som anser att "vanliga" chassin bör ha undertryck då vissa påstår att det kyler bättre, själv så skulle jag såhär i efterhand gärna haft ett chassi med övertryck för att slippa damm i alla springor.. :/
Men hursomhaver, alla kommer alltid tycka olika, alla kan inte tycka som du. Därav finns det en marknad för denna typ av kylare med.

Klart. Undertryck ger ju bättre kylprestanda men ger mer damm. Blir hur man prioriterar, högre OC eller städa oftare.
Jag anser inte att denna typ av öppen kylare inte bör existera, jag undrade mest över varför man skulle vilja föredra en sådan lösning. Din motivering får efter närmare eftertanke sägas låta bra, då i ett system med undertryck.

Likväl, fram mer fler kort med annan kylning tack. Och som någon innan nämnde, ett HD5850 med Vapor-X.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jo Club3D brukar väl generellt ha lite lägre kvalitet på sina grafikkort, men sen är de ju oftast billigare också. Vapor-X verkar vara en mycket bra lösning som är mycket intressant, men skulle gärna vilja se hur mycket bättre den är än Standard kylningen.

Det finns en del tester på 5870 Vapor-X, men de redovisar olika hur bra kylningen presterar när det gäller temperatur och ljud. Detta kan åter bero på chassit som används - eller brist på sådan, men en av de mest imponerande uppmätningarna finns på denna test: http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
Med lite tur används samma kylare till 5850 och då borde det vara en riktig vass kombination till bättre pris.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB