Lenovo SL300 Hotkeys volym / thinkvantage knapparna slutar fungera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skedsmo
Registrerad
Maj 2009

Lenovo SL300 Hotkeys volym / thinkvantage knapparna slutar fungera

Hei,
Efter att ha läst otaliga forumtrådar och varit i kontakt med Lenovo support flera gånger, gör jag ett sista försök på att hitta en lösning på problemet innan jag skickar datorn till Anovo. Problemet är följande:

Vid uppstart fungerar allt normalt, men efter att ha använt datorn ett tag, allt från en halvtimme till en dag, så slutar volymkontrollen och thinkvantage-knapparna att fungera. När jag trycker ned en av volymknapparna "fryser" datorn medans jag håller knappen inntryckt, ser jag till exempel på ett youtube-klipp fryser bilden, och ljudet hackar tills jag släpper knappen, och volymen förblir oförändrad.
Efter en total omstart fungerar allt som det ska (ett litet tag...)
Har uppdatterat drivrutinerna för hotkeys till sista version utan att det hjälper. Har även provat äldre drivrutiner, men felet kvarstår.
Problemet har varit sedan jag köpte datorn för snart ett år sedan, både när jag körde Vista och nu Windows 7.

Är det någon som har några förslag på vad som kan göras för att åtgärda problemet? Eftersom det hälper med en omstart har jag svårt att tro att det är hardware problem så har liten tro att det hjälper att skicka den på service..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Prova att lägga på sista system interface-drivarna, jag har sett sjuka problem om man inte har dom bla med OSDn.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-67228.html

Skulle också lägga på sista BIOS, ett tips är att ladda ner system update så föreslår den alla nya drivare som har kommit så får du välja vad du vill ha nerladdat:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/TVSU-UPDATE.html

(välj 4.0 för win7)

Gör så att du först avinstallerar den gamla hotkey och låt SU hitta den nya och installera.

Körde du en in-place upgrade eller en clean install när du installera Win7?

Nuvarande ThinkPads: X301 | W530 | X1 Carbon Gen 1 | X1 Carbon Touch Gen 3 | X1 Yoga OLED |
Pensionerade ThinkPads: T20 | T21 | T22 | T40p | T41 | T42 | T42p | t60p | t61p | X60 | X61 | x200s | W500 | X200 Tablet | x201 | x201s | W510 | t420s | X1 Carbon Touch Gen 1 | Tablet 2 | X1 Carbon Gen 2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skedsmo
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Prova att lägga på sista system interface-drivarna, jag har sett sjuka problem om man inte har dom bla med OSDn.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-67228.html

Skulle också lägga på sista BIOS, ett tips är att ladda ner system update så föreslår den alla nya drivare som har kommit så får du välja vad du vill ha nerladdat:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/TVSU-UPDATE.html

(välj 4.0 för win7)

Gör så att du först avinstallerar den gamla hotkey och låt SU hitta den nya och installera.

Körde du en in-place upgrade eller en clean install när du installera Win7?

Tack før tipset, Jag har gjort det flera gånger tidigare, utan att det hjælp.
När jag installerade W7 gjorde jag en uppdattering, men pga att Vista var svenskt, och W7 uppdatteringen var Norsk, kunde jag inte uppdattera på vanligt sætt, utan var tvungen att gøra någon slags ominstallation med uppdate-cd'en.. Så nu har jag en mapp som heter windows.old ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airbus321
Tack før tipset, Jag har gjort det flera gånger tidigare, utan att det hjælp.
När jag installerade W7 gjorde jag en uppdattering, men pga att Vista var svenskt, och W7 uppdatteringen var Norsk, kunde jag inte uppdattera på vanligt sætt, utan var tvungen att gøra någon slags ominstallation med uppdate-cd'en.. Så nu har jag en mapp som heter windows.old ...

OK, jag hade i så fall backat upp datat och kört en clean install av Win7 dvs en ominstallation med formattering för att slippa allt gammalt skräp som ligger kvar och se om de löser problemet alternativt boota från Vistas recovery-skivor och ominstallerar Vista . Precis som du är inne på tror jag inte heller det är hårdvarurelaterat om en omboot (tillfälligt) löser problemet.

Nuvarande ThinkPads: X301 | W530 | X1 Carbon Gen 1 | X1 Carbon Touch Gen 3 | X1 Yoga OLED |
Pensionerade ThinkPads: T20 | T21 | T22 | T40p | T41 | T42 | T42p | t60p | t61p | X60 | X61 | x200s | W500 | X200 Tablet | x201 | x201s | W510 | t420s | X1 Carbon Touch Gen 1 | Tablet 2 | X1 Carbon Gen 2 |