Permalänk
Medlem

Problem med underclockade minnen.

Tjenare

Jag har nyligen köpt ett par kingston Hyper X 2x1 gig på 1066mhz. Jag har inte haft några problem i spel men när jag försöker packa upp en stor rar-fil så får jag massa error. "Packet data CRC failed" "The volume is corrupt" Dessa errors får jag i stort sett alla zip/rar filer som jag försöker packa upp, även på filer som jag vet har fungerat tidigare.

Jag har googlat lite på det och det ska tydligen vara en indikation på att antingen hårddisken eller minnena håller på att ge upp. Men eftersom jag har en vecka gammalt minne och ungefär en månad gammal hårddisk så låter det ganska konstigt.

Jag har ett Asus P5B-E moderkort och en C2D E6400 2.13 ghz processor, fast processorn är clockad till 3.28 ghz. Med en idle temp på 30 och load på cirka 55.

Jag har kört ORTHOS stress test på CPU i 8 timmar utan error.

Men när jag kör testet som både stressar CPU och RAM så får jag error efter 20 sekunder.

Minnena körs i timings som jag hämtat från kingstons hemsida, dvs 5-5-5-15 och 2.1V (enligt deras sida så ska man köra i 2.2V-2.3V men mitt moderkort tillåter inte mer än 2.1V). Minnena körs i 1:1 med FSB och just nu ligger dom på 410x2 MHz, alltså 820MHz.

Jag har tyvärr ingen brännare så jag kan inte boota memtest med en CD. Ska fixa det hos min bror imorgon.

Men tänkte bara kolla ifall någon har någon idé på vad felet kan vara. Kan timingsen vara fel? Vet inte vad jag ska prova, höja eller sänka.

Jag har provat minnet i alla DIMM platser utan resultat.

tack på förhand!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V