Inget ljud över HDMI, AMD 5770

Permalänk

Inget ljud över HDMI, AMD 5770

Fick köpt mig ett XFX 5770 i tisdags och sedan dess har jag försökt få ut ljud via HDMI till receivern men det går inte. Jag har googlat och har hittat många som har problem med detta, men inga svar finns i trådarna. (mest om 5850, men men)

Har kopplat den till min Onkyo 606 och sedan till TVn. Bild får jag.
Har installerat om drivrutinerna flera gånger. Gamla som nya.
Har rensat med Driver Sweeper.
Har letat överallt efter några ljud/HDMI-inställningar, men det finns inte.
Receivern fungerar med bild/ljud från laptopen (HDMI).

Mitt inbyggda ljudkort på moderkortet är inaktiverat, men inte mitt XFI Xtreme music ljudkort. En vän till mig har igång sitt ljudkort (samma ljudkort som mig) och det fungerar perfekt för honom när han kopplar in HDMI-kabeln. Men han använder ett Nvidia kort så han kan inte hjälpa mig. Kan det vara problem tro?

Blir riktigt trött på det här nu..

Någon som har några idéer?

Tacksam för svar!

/ Skoglund

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Avstängd

Den här tråden finns också på första sidan http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9078...

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk

Kolla så du verkligen kör med ATI:s HD ljuddrivrutin när du kopplat med HDMI och inte kör med det inbygda ljudkortets analoga ljuddrivrutin.
Du hittar i kontrollpanelen över ljud hur du ändrar detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo'shizzle
Den här tråden finns också på första sidan http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9078...

Suck.. Har du ens läst den tråden? Har du inget informativt att skriva, skriv inget. Tack!

Saftsvalle, det fungerar inte. Men tack för ett svar.

Ska ta bort ljudkortet ur burken och köpa Windows 7 idag.
Fungerar det inte efter det, så ligger kortet på "marknad" sen.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen > Ljud och ljudenheter > Ljudenheter > ATI hd

Så gjorde jag och det funkar för mig.

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Germania
Kontrollpanelen > Ljud och ljudenheter > Ljudenheter > ATI hd

Så gjorde jag och det funkar för mig.

Yes, det är så det ska fungera och det vet jag om.
Men det fungerar inte hos mig, har nästan provat allt.

Nästa grej är att ta ut ljudkortet och installera om.. fungerar inte det så säljer jag kortet och går tillbaka till 7900GTX.

Jag kanske har fått ett såkallat måndagsexemplar? =/

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Fick du ordning på skiten? ja har köp samma kort fast sapphire och får inget liv i skit . hoppas värkligen något som har fått styr på det kan hjälpa mej då ja har provat alla dess möjliga lösnigar för att lyckas. men känner mej besegrad efter alla dessa timmar ja har lagt ner . funderar på om ja aldrig mer ska köpa något som kommer från amd

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

jag sitter på ett 4870 och har märkt att HDMI-ljud inte dyker upp under installationen i windows xp så som det gör i vista & win 7. kan vara nåt där.

men de va ett tag sen jag satt med xp nu.

Permalänk
Medlem

fick ett tips att prova med en spelar där man väljer att köra via hdmi ljudet allså att man väljer den som enhet. vet inte om de funkar och orakar inte prova just nu men om någon gör de så skulle svar uppskattas

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lhffan
Fick du ordning på skiten? ja har köp samma kort fast sapphire och får inget liv i skit . hoppas värkligen något som har fått styr på det kan hjälpa mej då ja har provat alla dess möjliga lösnigar för att lyckas. men känner mej besegrad efter alla dessa timmar ja har lagt ner . funderar på om ja aldrig mer ska köpa något som kommer från amd

Nope, jag har inte fått ordning på det. Har lagt det på hyllan.. tråkigt! =/

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Hedersmedlem

Vad spelar ni upp? Glöm inte de horribla kopieringsskydden i ex BluRay som tex gör långa HDMI-kablar problematiska.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ljud öht.. mp3, wma, filmer i div format. Windows ljud... tokdött

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Jag får göra så här när jag ska välja mellan hd5770 och creative xstreme music kortet : enhetshanteraren avaktivera hdmi (när jag ska spela spel) och aktivera när jag ska se film från datan till tv:n

Permalänk

Skulle bara meddela att efter installation av Windows 7 så fungerade det klockrent. Synd bara att bilden inte blir lika bra som på nvidia där man kunde skriva in manuellt vilken upplösning man har. Nu måste jag köra med 1360x768 istället för 1366x768 som ger bäst bild.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

oki då blir de att formatera om tack skooglund ..blir att prova senare mot kvällen

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Dags att väcka tråden igen eftersom jag har liknande problem.

När HDMI-kabeln inte är kopplad till TV´n så får jag upp ATI HDMI Output i ljudkontrollen. Så fort jag ansluter TV´n försvinner ATI HDMI Output. Vad beror detta på?
Vill minnas att det har fungerat förut.
Jag har de nyaste drivrutinerna

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske dags att formatera om hos dig?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kanske dags att formatera om hos dig?

Köpte en ny hårddisk och installerade OS där och nu fungerar det

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå