Permalänk

Maskinvaruproblem?

Har i veckorna två nu suttit och felsökt och funderar på vad som kan vara fel på mitt stackars datorskrälle.

Det ursprungliga problemet var att något virus letat sig in och så fort jag kom till inloggningssidan och loggade in så loggades jag med detsamma ut igen.

För att råda bot på detta och samtidigt städa burken lite så bestämde jag mig för att installera om win xp (för att kunna köra Pristontale 1 som inte funkar på Win7 än) samt installera och prova det nya win7.

När jag sedan började ominstallationen fick jag felmeddelandet

Stop: 0x0000007e (0x00000005, 08x807........................................)

Jag har sökt på detta och precis som det står på min "bluescreen" så kan det vara i princip vad som helst som e fel.

Det konstiga är att det funkar att starta en annan hårddisk på datorn med installerat och fungerande OS på. Det är bara när jag kör installationen som det strular till sig.

Jag har försökt följande:
Annan cd läsare, bytt hårddisk, bytt ram-minnena ( testat ett åt gången samt ett annat, ddr2), flashat om bios (asus EZ flash), kört memtest till förbannelse, inga fel funna.
Det enda jag inte bytt är grafikkortet, Gainward bliss 512MB

Skulle detta kunna vara det som orsakar problemet?

Hur fungerar det egentligen när man installerar windows, lägger sig drivrutiner och det andra som läses in innan installationen börjar temporärt på typ ett ram minne eller nått? Om det nu kan vara något sånt som prsakar problemet.

Har helt fått slut på ideer och innan jag börjar lägga pengar på nya delar så vore det kul o veta vilken del jag borde börja att byta ut.

Tack på förhand

MVH Niclas

Visa signatur

/Niclas

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle du vilja precisera vilka delar du har och beskriva vilka enheter du tänkte använda i en nyinstallation av OS?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Moderkort: Asus P5K Pro
Grafikkort: Gainward Bliss 512 MB (AGP 8 vill jag minnas att det är, inte PCI-express iaf)
Ram: 2 x Corsair 1024MB 800Mhz(!) med kylflänsar på (DDR2)
Processor: Dual core 2,33 MHz (cache 512 tror jag)(Kommer inte ihåg märke just nu, har det hemma)
DVD läsare: Hmm, någon random. tror inte den e problemet iaf.
HDD: Western digital 250GB (sata)
Nyaste biosversionen som sagt.
Nätagg på 450W.
Installerar genom dvd-läsarn, inte genom nätverk.

Det e nog allt jag kan säga på rak arm, har exakt vilka grejer det e på papper hemma, kan återkomma med exakta uppgifter om det behövs.

Tack för ett snabbt svar

MVH Niclas

Visa signatur

/Niclas

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt graffe är ett PCI-E kort, annars har du fått ett annat mobo än du tror När du installerar med Sata-disken har du valt IDE-kompatibelt läge i bios, för annars kan det bli problem med att XP inte hittar hdd:n?! När du "städade" datorn hur gick du tillväga?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hmm, vet att kortet sitter i en agp socka iaf, ingen pci-e.
och mobo e verkligen en p5k pro, det står det iaf när man startar datorn.

Har testat med typ alla inställningar man kan göra i bios, men ska kolla det en gång till, har däremot testat med både IDE och sata diskar o får samma problem

Jag kunde ju komma in på hårddisken om jag kopplade in den i en annan dator så inte OS som kördes var det på disken, jag säkerhetskopierade då lite grejer och valde sen formatera disken i windows, både sata och IDE disken samma tillvägagångssätt.

Visa signatur

/Niclas

Permalänk
Hedersmedlem

Då verkar det ju som det antingen är ditt mobo som fått spel eller att ditt nätagg inte vill hänga med riktigt? Låter det något om moderkortet när du startar? Pip alltså? Använde du tryckluft om/när du städade burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jo visst låter pipet, ström borde den nog ha.
Kanske e mobo ändå, jo tryckluft på burk använde jag lite när jag städa fläkten till cpun. Men då hade problemet redan visat sig.
Ska kanske testa med ett anna mobo, ska se om nån polare har ett som passar som jag kan testa med. Känns ju onödigt att köpa en helt ny burk om det bara e en komponent som e kass.

Visa signatur

/Niclas

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver att du testat med en annan DVD-läsare, vet du om denna också funkar, för detta kan ställa till så att du får just de problem du beskriver.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan vara felaktig sata-driver. Använd F6 för att manuellt lägga till en vid installation av datorn. Använd inte den du eventuellt fick med på diskett eller cd-rom . Tanka hem senaste från tillverkaren.
Se mer här

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jo den funkar i Windows iaf när jag satt in en annan hårddisk. Men skulle kanske kunna vara så att dess drivrutiner då ligger i Windows? Men dvdn läser ju iaf in installationsfilerna.

Hur ska jag få in nya drivrutiner för sata då? Bränna på skiva eller USB? Borde ju finnas i installationsfilerna till Windows, va ju inga sådanna problem när jag installera första gången, efter jag satt ihop datorn. Samma Windows skiva som då.

Visa signatur

/Niclas

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ställt att den skall köra IDE-läge i bios så behöver du inte dessa Sata-drivisar iaf inte för XP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niclasdahlman
Jo den funkar i Windows iaf när jag satt in en annan hårddisk. Men skulle kanske kunna vara så att dess drivrutiner då ligger i Windows? Men dvdn läser ju iaf in installationsfilerna.

Hur ska jag få in nya drivrutiner för sata då? Bränna på skiva eller USB? Borde ju finnas i installationsfilerna till Windows, va ju inga sådanna problem när jag installera första gången, efter jag satt ihop datorn. Samma Windows skiva som då.

XP kan bara läsa in drivers från diskett. Vista/Win7 kan läsa in drivers från det mesta, USB, CD, men det hjälper inte dig nu.

Har du ingen diskettstation så måste du lägga in drivrutinerna på installationsskivan mha nlite. Se länken ovan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Har ju även provat med min andra hårddisk, en äldre variant med IDE, drivers för den borde väll inte behövas läggas till? Kanske ska testa o installera win7 en gång o se om det skulle hjälpa.... återkommer om hur det funkar...

tack för alla tips, ideer o svar

Visa signatur

/Niclas

Permalänk
Medlem

Eftersom moderkortet fortfarande är okänt så vet vi inte vad för styrgretsar till cd/hd det är. P5K har PCIe, inte AGP, men du är samtidigt väldigt säker på att det är AGP grafikkort. Antingen har du fel om moderkortet eller grafikkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Moderkortet är definitivt ett P5K Pro, men får nog backa med påståendet att det inte är pci-e.... grafikkortet är pci-express. Det som gjort att jag trott att det var agp var storleken på sockan, trodde alla pci-e var mindre men när jag kollade upp detta så finns det tydligen olika storlekar beroende på x16 eller x1. I stand corrected! (in shame)

Nu fungerar det iaf, inte direkt men med lite ändringar i polarens bios hittade den både hdd och dvd (problemet var innan att den bara hitta ena eller andra). Så även om problemet inte e löst så lyckades jag gå runt det istället

Får se vad framtiden utvisar, kanske e ett nytt bygge pågång istället.

Nu har jag tre mindre problem,
1, när jag stänger av datorn vill den att jag sätter i en disk i enhet A:..... vilken jag inte har. Den stänger sedan ner sig ändå men vore ju kul o få bort detta.
2 En bussstyrenhet kan inte identifieras, jag har inaktiverat den sålänge, läste att den bara var ngt för ett par piggar på mobo där man kan koppla in något, för avancerade användare. Antar att jag inte är någon när jag inte använt det tidigare
3 Någon enhet är okänd, alla enheter jag känner till sitter i burken är installerade och funkar som de ska. Update hittar inga drivrutiner för denna okända enhet. Hur kan man ta reda på vad det är för enhet den inte känner igen? Har letat i enhetshanteraren men inte funnit ngn indikation på vad för typ av enhet det är

//Niclas

Visa signatur

/Niclas

Permalänk
Medlem

1, I bios - main menu, sätt Floppy Diskette A till Disabled.

2-3, Förmodligen SM-bus och ATK0110. Ingen är kritisk för datorns funktion. ATK0110 är för att ge AI booster tillgång till klockgeneratorn osv för klockning inifrån windows.

För att drivrutiner ska hittas via windows update krävs att tillverkaren skickar drivrutinerna till microsoft.

Drivrutiner hittar du här > Download > välj OS
ATK0110 ligger under Utilities.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Det löste allt det

Nu får den gå ett tag till.

Tack för jättebra hjälp

//Niclas

Visa signatur

/Niclas