Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Nov 2009

Presario cq60 Hårddisk Problem

Hej har en laptop som jag försöker formatera om. Problemet är att när man ska installera Windows på den valda partitionen står det:

"Det gåt inte att installera windows på den här disken. Det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny."

När jag sedan går in i BIOS och kör Harddrive Test Kommer en ruta upp med "Test Failed".

Jag undrar om det är någon drivrutin man måste ha eller om hårddisken är trasig. Det började med att datorn startade VÄLDIGT långsamt. Jag bestämmde mig då för att Formatera om datorn. När jag sedan formaterade Hårddisken och skulle fortsätta kom den där texten upp om att det inte går att installera Windows. Btw har testat med både Windows 7 och Windows XP.

Vad ska jag göra?

Tacksam för snabba svar!

Antec Twelve Hundred Windows 7 Ultimate Intel Core I7 920 4.4GHz Corsair XMS3 DDR3 1603MHz 6GB Western Digital Caviar 1TB Asus Rampage II Extreme Ati Radeon 5770 950Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2002

Hårddisken kan ju vara sönder, men Du kan testa några grejer:

Ställt in på default i Bios? Biosuppdatering? Testet Du körde, var det med hårddisktillverkarens diagnostikprogram?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Nov 2009

Testade nyss dina förslag men nu hittar datorn inte hårddisken. Och ja testet är hårddisktillverkarens diagnostikprogram. Jag gissar då att hårddisken är sönder.

Antec Twelve Hundred Windows 7 Ultimate Intel Core I7 920 4.4GHz Corsair XMS3 DDR3 1603MHz 6GB Western Digital Caviar 1TB Asus Rampage II Extreme Ati Radeon 5770 950Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2002

Det verkar inte bättre. Det får nog bli att investera i en ny.