Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Trasigt grafikkort i dell m1330?

Hej!

Jag har en 1.5 år gammal dell som nu verkar ha dragit sitt sista andetag. Det är nämligen så att för ca 1.5 veckor sedan så började den bete sig konstigt. Först så låste sig den och skärmen blev lätt blåaktigt. Jag var tvungen att starta om den. Ännu lite tid gick och samma sak hände igen.
Än så länge var det frid och fröjd och jag trodde att det bara var grafikdrivrutinerna som krånglade. Men nu för en dag sedan så flippade den totalt. Helt plötsligt så blev min dator en hel regnbåge. Skrämen blev totalt konstig i olika färger i svart och alla andra färger. När man sedan startar datorn så kommer detta mönster upp i samma färger. Detta innan bios eller annat syns utan direkt när elen går igång.
Jag antar att det är något med grafikkortet som är paj. Det jag undrar är om det finns något att göra åt saken och vad det kan tänkas kosta? Efterssom den är köpt på ett företag så kan jag inte lämna den på garantin:(

Så tacksam om ni bildade kan ge mig ett svar!

Mvh

Nisse

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Har du ett Nvidia 8400gs? Inte så konstigt i så fall.
Det är så att alla Nvidias mobila kort som tillverkades under en viss period håller undermålig kvalité i lödningarna och går i sönder mycket snabbare än vad de borde.

Själv har jag ett 8600m GT i min Inspiron 1520 som har börjat bete sig lite konstigt.