Permalänk
Medlem

batteri till thinkpad T400

Hallojs,
Jag väntar med att få hämtavi för att hämta min T400 idag eller imorn. Tänkte fråga om batteriet behöver laddas i 24h först innan jag ska börja använda det. Eller om det är något annat jag bör tänka på för att inte döda prestandan

Permalänk
Inaktiv

När du får den anslut batteriet och kör på laddaren några timmar så batteriet laddas upp, du kan använda datorn under tiden. I power managern så välj "optimize for battery lifespan" så förlänger du livslängden på batteriet då den inte toppfyller batteriet var gång.

Permalänk
Medlem

Du kan även ställa in laddningströsklar i power manager. Själv kör jag på ladda under 60% och sluta ladda vid 95%. Funkar bra för mig eftersom jag ofta kör korta stunder på batteri men försöker använda strömadapter när det går.

Permalänk
Medlem

ok,

förresten jag har ytterliggare en fråga. Det är så att knappen för ljusinställning inte fungerar för mig. utan jag får typ starta om datorn för att ändra på inställningarna vilket blir ganska irriterande. någon som vet vad problemet är?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
ok,

förresten jag har ytterliggare en fråga. Det är så att knappen för ljusinställning inte fungerar för mig. utan jag får typ starta om datorn för att ändra på inställningarna vilket blir ganska irriterande. någon som vet vad problemet är?

Menar du fn+home/end? För att OSDn ska funka så måste du köra med Lenovos skärmdrivare och hotkey-program men du ska kunna styra skärmstyrkan ändå även om inte "nivåreglaget" syns. Kan du ändra i power managern under brightness?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Menar du fn+home/end? För att OSDn ska funka så måste du köra med Lenovos skärmdrivare och hotkey-program men du ska kunna styra skärmstyrkan ändå även om inte "nivåreglaget" syns. Kan du ändra i power managern under brightness?

precis, fn+home/end funkar inte. Jag kan se nivåreglaget när jag trycker på knapparna. men som sagt ljusstyrkan ändras inte utan jag behöver starta om datorn för att ljusstyrkan ändras.

Jag kan inte hitta "brightness" i Power managern. Vilken flik är det jag ska till för att hitta den? Power Plan, Global Power Settings, Battery, eller Option?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
precis, fn+home/end funkar inte. Jag kan se nivåreglaget när jag trycker på knapparna. men som sagt ljusstyrkan ändras inte utan jag behöver starta om datorn för att ljusstyrkan ändras.

Jag kan inte hitta "brightness" i Power managern. Vilken flik är det jag ska till för att hitta den? Power Plan, Global Power Settings, Battery, eller Option?

Låter helskumt, du kan ändra ljusstyrkan tom i BIOS eller under uppstart av operativet så de styr inte via drivrutiner/mjukvara i den bemärkelsen.

Du hitter det under power plan->system settings->display brightness. Prova också att justera ljusstyrkan vid POSTen eller när du bootar Windows 7 och se om den ändras.

Permalänk
Medlem

Jag kan ändra på ljusstyrkan under uppstarten, men det slutar fungera så fort jag kommer in på inloggningsrutan.

Förresten jag upptäckte nyss att jag kan ändra på ljusstyrkan om jag byter till den integrerade grafiken. Hmm, tror du det hjälper om jag uppdaterar drivisar för ATI kretsen? Såg nämligen att det fanns en uppdatering för det.

Permalänk
Inaktiv

Ja du kan prova att lägga på nyare drivare, kör system update så kanske du får nya system interface drivare och hotkey-drivare, det är också bra att ha.

Permalänk
Medlem

Om du kör Windows 7 är det ett känt problem på T400an. Det beror på de nuvarande drivrutinerna.

Jag kan inte växla ljusstyrka med FN+Home Fn+End när jag kör med mitt ATI-kort. Precis som du löser jag detta genom att växla till Intel-kortet och ändra ljusstyrkan, för att sedan växla tillbaka till ATI-kortet.

Avvakta nyare drivrutiner eller kör ovanstående knep tills vidare.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Inaktiv

Precis som Aiwi säger så hittade jag detta där användare rapporterar samma fel:

http://forum.lenovo.com/t5/T400-T500-and-newer-T-series/T400-...

Rätt kasst att Lenovo inte släppt nya drivare som fixar saken då de rapporterades för drygt ett år sedan...

Permalänk
Medlem

uppdatering av drivisar till ATI löste på problemet. nu kan jag ändra på ljusstyrkan oavsett grafikläge som den startas upp i.

Hehe, jag hade läst innan att T400 tangetbord flexar ganska bra vilket det gör. Men kruxet är att man måste trycka i ganska mycket. Tror ingen vanligen användare trycker i så hårt väl ändå? jag är iaf väldigt nöjd med T400 än så länge

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
uppdatering av drivisar till ATI löste på problemet. nu kan jag ändra på ljusstyrkan oavsett grafikläge som den startas upp i.

Hehe, jag hade läst innan att T400 tangetbord flexar ganska bra vilket det gör. Men kruxet är att man måste trycka i ganska mycket. Tror ingen vanligen användare trycker i så hårt väl ändå? jag är iaf väldigt nöjd med T400 än så länge

Alla T400 som är tillverkade sen mars ifjol har en förbättrad design som har ett extrastöd uppe i vänstra hörnet så det är säkert en sån du har.

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4946&review=...

Jag tycker dock att T61 tangentbordet är bättre så skulle du störa dig på flexandet så kan du alltid byta tangentbordet till ett sådant men de beror som sagt hur hårt du trycker, kul att du är nöjd med din "padda" :).