Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2009

Fulaste moderkorten?

Förr i tiden kunde man inte riktigt urskilja vilka moderkort som var fula eller inte. Alla såg ändå likadana ut. De hade grön PCB, eller ibland gulbrun, och vita, svarta eller bruna portar. Men när komponenterna idag ska designas till det yttre, så finns de i alla möjliga färger och utformningar. Ibland vet man verkligen inte hur tillverkaren tänkte.

Så här är de enligt mig fulaste moderkorten:

#3: DFI Lanparty UT-X58

DFI brukar kunna pressa ur sig ganska stilrena kort, till exempel i sin Lanparty-serie. Några av dem brukar vara svarta, röda, eller svarta och gröna. Inte så jätteskrikiga, men lagom. Däremot gick det lite underligt till med UT-X58.

Kortet får mig att tänka på banancola. Svart PCB som knappt syns under portarna som är gula och gröna. Som grädde på moset går det heatpipes från NB-kylaren ut genom I/O porten till en en heatsink som ska finnas utanför chassit. Om det gjorde någon faktisk skillnad vet jag inte. Men fult som attan blev det. Det irriterande var att det faktiskt blev ett bra kort. Men sålde dåligt. Man kan ju undra varför.

#2: Gigabyte GA-MA790X-UD4P

Gigabyte gör fula kort. Det har jag som tumregel, efter som jag aldrig sett ett Gigabytekort som inte är bebisblått eller framkallar epilepsi. Jag tror inte de har ett enda "normalt" färgat moderkort i sitt sortiment. Men det här kortet, blev fulare än genomsnittet. Blå PCB, retension-lock bracket i komplementfärgen orange, gula SATA-portar, olikfärgade PCIe, den ena i bebisblått och den andra i orangerosa, två lila SATA-portar, ATA i mysigt grön och DIMM i rött och gult.

Kort sagt är det här inget moderkort. Det är en platt clown.

#1 Elitegroup KA3 MVP

När jag trodde att det inte kunde bli värre än ljusblå PCB så hittade jag det här. Lila. Lila, av alla färger att ha på en PCB. Det toppas med en retension-lock bracket i orange, lika lika DIMM bredvid två orangea sådana. Av någon anledning väljer Elitegroup att göra en av PCI-portarna gul. Komplementfärg till lila ser ju så charmigt ut där. Knallgrön ATA dessutom.

Usch och blä.

Så vad tycker ni? Vilka är de fulaste moderkorten någonsin?

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2008

Intressant tråd eftersom man sitter å glor på sitt MB hela dagarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Okt 2008

1:an är fulast

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

jag tycker DFI blood iron p45 är sjukt fult men bara namnet får mig att vilja ha ett..
http://www.gresouth.com/catalog/images/BI%20P45-T2RS.jpg

Now ur just s0mebody that i used to know.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Gigabyte moderkorten tycker jag överlag är de som ser bäst ut!

det du visade tycker jag ser snyggt ut!

Jämför ett budget asus "gulf fult" moderkort med ett skönt blått gigabyte!

Server/htpc: i5 4430, 16GB ram, 750gb ssd + 12tb hdd, WIN 10, 55" fullHD, gtx 970, Define R2

kontor/spel: i5 3570k, 16gb ram, 250gb ssd + 2tb hdd, WIN 10, 28" 4k Samsung, gtx 1060 3gb, Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Nä, 3:an är ju värst, fy fan vad ful. Pride version?

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 680 SLI - 16GB Minne - MSI mPower z77 - Samsung 840 240GB - Corsair 750w - Corsair Carbide Air 540 - Crossover 27Q - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotlaand
Registrerad
Jan 2010
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Gigabyte moderkorten tycker jag överlag är de som ser bäst ut!

det du visade tycker jag ser snyggt ut!

Jämför ett budget asus "gulf fult" moderkort med ett skönt blått gigabyte!

Haha, jag håller med dig! Har ett gigabyte-mb nu. det är så färgglatt och snyggt helt enkelt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schweden
Registrerad
Okt 2008

Det här tycker jag är apfult. Så trista färger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Jul 2001

Själva hjärtat i hårddisken.....

Be very careful, You have to make sure this doesn't turn into yet another addiction... Addticted

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2003

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av typewriter
[B]Det här tycker jag är apfult. Så trista färger.

Snyggt imo ;> Det man får tänka på innan man skäller ut tillverkarna är att de ofta färgar portar olika för att newbies ska kunna skilja dem åt. Sen hade de kunnat välja snyggare färger helt klart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2008

Lite offtopic men... Var sitter Nordbryggan och Sydbryggan på det kortet ovanför t.ex... Kom att tänka på det nu och har helt glömt det :S är det nordbryggan som är där mittemot ram-minnesplatserna? Och sydbryggan på det chipset som är längre ner där heatpipen slutar under den kylflänsen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter

Jag har det moderkortet, bland de snyggaste moderkorten idag ju De enda som enligt mig är snyggare är EVGAs kort och Asus ROG-serie. Svart+rött > svart+blått för att sistnämnda är så uttjatat.

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter

http://img91.imageshack.us/img91/3105/mgd7004pe0.jpg

fan ett av dom snyggare moderkorten ju

sen förövrigt tkr jag Gigabytes moderkort har fina färger ist för gul lr röd som inte är särskilt läckert :/

AMD Phenom II 965 Black Edition @ 3.6Ghz | Xigmatek Nepartak | ASRock 970FX EXTREME4 | Team Xtreem Vulcan 2x4GB DDR3 1600MHz | Gigabyte Radeon HD7950 Windforce 3GB GDDR5 | 180GB SSD Intel 330 Series | Samsung HD321KJ 320gb | Western Digital Green Caviar 1TB | Seagate 7200.11 500GB | BeQuiet Kraft 600w | Cooler Master Cosmos SE | BenQ E2400HD / Acer S235HLBbmii IPS 23" | C-Media USB Soundcard |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.