OS i Vancouver kör Windows XP

Permalänk
Melding Plague

OS i Vancouver kör Windows XP

Det är varken Windows 7 eller Vista som rullar på datorerna som sköter vinter-os i Kanada, utan det åtta år gamla Windows XP.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

reability is teh king! eller nått kanske inte skulle vara ms baserat i så fall

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

i lol'd!

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Undrar vad MS tycker om det här.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DilluTioN
i lol'd!

Det kliar i ögonen varje gång jag ser detta uttryck

Permalänk

Detta os slutar aldrig förvåna mig....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaan
Det kliar i ögonen varje gång jag ser detta uttryck

Ja.. Vi börjar väl bli gamla?!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Undrar vad MS tycker om det här.

Ser inte varför de skulle bry sig, om de inte sponsrar det dvs

Permalänk
Medlem

Jobbar själv som IT-konsult och administrerar och bygger IT lösningar åt företag och XP funkar bäst på klientdatorerna, absolut minst strul. Windows 7 ser ju mycket lovande ut i företagsmiljö, men det är fortfarande lite omoget enligt mig.

Varför de har valt XP som plattform på klienterna ser inte jag som något konstigt, det är beprövat och kostnadseffektivt. Vad klarar Vista och W7 av som inte XP kan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Jobbar själv som IT-konsult och administrerar och bygger IT lösningar åt företag och XP funkar bäst på klientdatorerna, absolut minst strul. Windows 7 ser ju mycket lovande ut i företagsmiljö, men det är fortfarande lite omoget enligt mig.

Varför de har valt XP som plattform på klienterana i OS ser inte jag som konstigt, beprövat och kostnadseffektivt. Vad klara tex Vista och W7 av som inte XP kan?

Fina Startmenyer!!!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

XP är ju ett prima OS, och jag hade hellre använt det om det inte vore för missat stöd av DX 10, 10.1 och 11 Tycker MS borde ha gett ut typ XP II eller något sånt för de som verkligen vill ha XP över allt annat (för att få fortsatt stöd)

Har för mig att på posten så kör de med Windows NT fortfarande, eller kanske det var Win 2k

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Inte för att jag ogillar XP. Men tycker man hört extra mycket i år att "ah nu vet vi inte vem det är som åker eftersom tekniken trasslar". Behöver ju inte betyda att det är oprativsystemets fel utan övrig mjukvara, men ändå

Permalänk
Medlem

Som exempel kan nämnas att AstraZeneca precis börjat migrera från Win2k till Vista, så XP är absolut inte gammalt i företagsvärlden där stabilitet är a och o. Där fungerar det inte att köra det senaste bara för att det är häftigt...

Tycker det är ett vettigt beslut då Vista inte är något dunder OS och Win 7 hade inte ens lanserats då OS förberedelserna inleddes.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Fina Startmenyer!!!

inte allt

tycker själv att Sidebar'en är skitsmidig t.ex

vet att det finns tjoske bar som funkar i Xp men tyckte inte alls om den då utbudet på apps till den verkar lite bristfälligt om man inte vill sitta och göra egna.

men annars som sagt Vista/w7 är mest ögongodis och en gnutta prestandaförbättring

sitter själv på Vista Ultimate x64och tycker det är det bästa jag provat hittills körde W7 Rc på prov ett par månader men gick tillbax igen då jag föredrar Vistas utseende på startmenyerna m.m.

Samt att jag inte märkte någon större skillnad på prestanda mellan Vista sp2 och w7

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jasso det är därför det har varit så mycket problem med detta OS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Jasso det är därför det har varit så mycket problem med detta OS

Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Fina Startmenyer!!!

Själv tycker jag startmenyn är förjävlig i vista/win7.. såvida man inte ställer tillbaka den till xp-läge (vilket borde gå?)

Permalänk

Kanske de tycker XP är ett bra Vinter-OS ?

Permalänk
Medlem

det står fel i artikeln, XP lanserades 2001 alltså 9år sedan INTE 8.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaan
Hur menar du?

Själv tittar jag på skidskytte mm.
Där är det alltid fel på grafiken, deltagare är på 2 platser samtidigt, deltagare reggas inte, deltagare släpps iväg för tidigt och försent pga strul med elektroniken.
Med mera..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
det står fel i artikeln, XP lanserades 2001 alltså 9år sedan INTE 8.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP

Nja mer knappt 8.4, orkar inte räka ut exakt
Närmare 8 än 9 år iaf, mer rätt i artikeln alltså

Kolla länken du länkade

Permalänk
Medlem

OS i Kina hade ju annars en fin påminnelse... Länk

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
OS i Kina hade ju annars en fin påminnelse... Länk

Vissa av bilderna ser ju lite fejk ut men, bluescreen existerar ju så vem vet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Kanske de tycker XP är ett bra Vinter-OS ?

Sitter fortfarande och skrattar

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Jobbar själv som IT-konsult och administrerar och bygger IT lösningar åt företag och XP funkar bäst på klientdatorerna, absolut minst strul. Windows 7 ser ju mycket lovande ut i företagsmiljö, men det är fortfarande lite omoget enligt mig.

Varför de har valt XP som plattform på klienterna ser inte jag som något konstigt, det är beprövat och kostnadseffektivt. Vad klarar Vista och W7 av som inte XP kan?

Jobbar som IT-arkitekt och är inblandad i ganska stora projekt rörande både XP och Windows 7. Windows 7 är betydligt mer pålitligare och lättare att jobba med än XP.

Förklara gärna vad du tycker känns omoget. Själv tycker jag det är helt tvärt om. Det märks tydligt när det gäller deployment att XP är från stenåldern.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Kanske de tycker XP är ett bra Vinter-OS ?

HAHAHA (Y)

Permalänk
Medlem

"anser att Windows 7 är för obeprövat medan skälet till varför Vista dumpades är okänt."

Anledningen till att vista dumpades är så uppenbar att den inte behöver nämnas.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Nackdelen är väll säkerheten. Annars lär det väll vara smidigt att använda beprövade XP som alla tekniker klarar av och har erfarenhet av.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Kanske de tycker XP är ett bra Vinter-OS ?

Haha ja den va ju rätt fyndig

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Jaha, det var ju... jätterelevant eller? Fungerade XP förra OS och OS innan det lär det ju fungera nu med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro