Spillt vatten på laptopen, alla tangenter funkar inte!

Permalänk
Medlem

Spillt vatten på laptopen, alla tangenter funkar inte!

Hej kära sweclockers läsare!

Jag spillde olyckligt vis ett glas vatten över tangentbordet på min laptop (har en Fujitsu Siemens P7230 Lifebook)...

Snabbt som tusan så rycker jag strömsladden, stänger av datorn via strömknappen (5 sec nedtryckt) samt rycker batteriet direkt efteråt... lägger datorn på ett element och låter den torka ett par timmar... (det var rätt mkt vatten som rann ur den när jag vände den åt sidan )

satte i batteriet och sladden och startade datorn.. den bootade men under tiden som den bootade så började den tjuta, jag stänger av den igen och torkar den lite till. en timme senare så startar jag den igen...

jag kommer in i windows och är blir överlycklig att den funkar... börjar sedan skriva lite till mina vänner via msn och facebook och så vidare och märker då att tangenten X inte fungerar... inte heller pil nedåt & pil vänster eller 1/!...

alla andra knappar funkar och det som jag tycker är konstigt är att de funkar i vissa lägen... t.e.x så kan jag inte skriva X alls på facebook men här kan jag..... trycker jag dock på vanliga X knappen här så funkar den itne, får trycka Shift + X för att den ska funka, för o få litet x så blir det o trycka caps lock sen shift och X....

1a funkar inte någonsin. känns det som... håller jag dock inne shift igen så funkar den och blir ! såklart, här... men inte på msn lr facebook dock. riktigt weird... så den reagerar ju på tryckningar men det kommer inget...

jag undar vad det kan va för fel... knapparna funkar ju, de sitter på helt olika ställen samt att hade vissa tangenter slutat funka så hade dom ju inte funkat när man tryckte ner shift tangenten eller i olika webbläsare och olika sidor m.m.

går detta att åtgärda på något sätt alls? :\ tacksam för snabba och seriösa svar!

- jag har inte testat göra NÅGONTING då det är bäst att fråga här innan jag börjar pilla runt.

mvh

Permalänk
Medlem

Att du ens slog på den kan ha skapat kortslutning precis vart som helst.

Låt den ligga minst 2-3 dagar på en varm plats med lagom luftcirkulation.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Ja, du skulle ha låtit den torka minst några dagar. Nu kan det nog bli svårt att få ordning på datorn..

Du kan ju prova koppla in ett usb-tangentbord, borde kunna funka!

Permalänk
Medlem

känns dumt att sitta med datorn i knät och sen ha ett externt tangentbord inkopplad... tycker ju att om det blev kortslutning så borde ingenting alls funka... asså att knapparna inte fungerar när jag trycker shift ens... typ att dom inte alls registrerar knapptryckningarna. men det gör dom ju.

med en bruten krets så hade inte datorn startat... inte så att en dator med trasigt moderkort startar upp och låter dig surfa runt på internet. men att du inte kan skriva litet x utan att trycka caps + shift & x... låter orealistiskt.

dessutom var datorn väldigt varm så att stå på ett element som e extremt varmt och sedan även vatten på en varm grej = avdunstning... så varför skulle den behöva ligga i 3 dagar för? tunnt lager med lack över moderkortet ju just pga sånna här saker.. :\

Permalänk
Medlem

Var inte orolig. Det låter bara som tangentbordet fått in fukt. Det är inte så krångligt att byta. Reservdelar går att få tag på.

Många tangentbord består av två ledande filmer som är väldigt nära varandra. Filmerna är perforerade också på många ställen. Detta skapar problem när det kommer vatten in i bilden för kapilläreffekten gör att det sugs direkt in emellan filmen och det är ingen idé att försökt öppna och torka. Om t-bordet nu skulle börja fungera igen om vattnet avdunstar så skulle det ändå ta en väldigt lång tid innan det gör det. Kan vara värt ett försök. Montera ur tangentbordet och lägg det i ugnen 24 timmar med 90-100 grader och se om du märker skillnad. Har du det på elementet endast kan det dröja veckor innan du märker skillnad.

Mitt snabbtips är att köpa nytt t-bord och byta. Om det nu bara är vatten som kommit in så bör man inte se några spår efter det på utsidan och du skulle därmed kunna vara ful och säga att knapparna slutat fungera automatiskt och försöka byta på garantin. Oavsett så är inte tbord så dyra. 200kr billigt fall, men 500kr om du har "otur" och det är sällsynt. Finns på ebay.com också i många fall, dock oftast engelsk layout.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen. skall testa avmontera och lägga i ugnen hoppas det hjälper! återkommer sen! (får bli att jag gör det över natten)

Permalänk
Rekordmedlem

Är det bara vatten kan det räcka att montera isär tangentbordet o göra rent å låta det torka, isopropylalkohol kan kanske funka om det är smuts på kontaktytorna, det jobbiga är att montera isär det hela

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

fan va nice. jag får hoppas på de bästa då helt enkelt! en vän rekommenderade en hårtork också... tror ni de kan funka? om man monterar isär det då dvs.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg bara på att oavsett hur du värmer så kommer det finnas väldigt lite luft i kontakt med vattnet (om det är filmkonstruktion) så du kan få stå där ett bra tag tills armen faller av innan du ens fått bort en liten del av vattnet.

En droppe blir stort som ett frimärke mellan filmen.

Jag föreslår att du monterar och lägger den på ett väldigt varmt element och glömmer bort den en vecka. Kör på USB under tiden. Tappar du tålamod kan du elda i ugnen tills den funkar eller tills du tröttnar eller att allt smälter.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970