Permalänk

Behöver hjälp med kylflänsen

Hallå där

Jag är relativt ny på det här med att uppgradera min dator på egen hand men har rätt lätt för att lära mig. Dock sitter jag nu fast och skulle uppskatta en hjälpande hand.

Såhär ligger det till:
Jag har en Siemens Scenic P4 2.0 Ghz med chipset 845GE och har köpt en bättre CPU som jag vill installera, men när jag ska ta bort kylflänsen ovanpå processorn så kan jag inte rubba låsningsmekanismen. Dom två spakarna sitter stenhårt och jag vet inte om det kanske är så att jag ska försöka dra dom åt ett annat håll eller om det är något lås som måste lossas på först.
Har försökt åt flera olika håll men dom rubbas verkligen inte.

Här är några bilder..

Som ni ser på sista bilden så har jag även försökt få hjälp från diverse engelskspråkiga sidor genom att förklara åt vilket håll jag försöker dra spaken åt, för jag är rätt så förbryllad.

Finns det någon som känner igen dom här låsningsspakarna med märke AVC och vet hur dom ska öppnas?

Tycker det ser ut som att spakarna ska dras åt vänster, eller hur? jag kan inte fatta hur dom annars ska lossas på sig, men jag har tryckt så mycket att jag kan garanterat säga att det är inte åt det hållet dom ska röra sig, eller så är det någon spärr som jag inte har hittat som ligger i vägen.
Jag har tagit i så fingrarna värker.. så hårt sitter dom..
Jag har försökt dra upp dom och även trycka neråt för att lossa på en eventuell drag- eller tryckspärr... inget hjälper..

Hjälp..

Permalänk
Avstängd

Nu kan jag vara ute och cyckla, men prova tryck dom neråt och sedan så ser du nedanför så sitter det som ett litet fäste...

Alltså tryckner och sedan försök få ur den ur fästet...

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Nu kan jag vara ute och cyckla, men prova tryck dom neråt och sedan så ser du nedanför så sitter det som ett litet fäste...

Alltså tryckner och sedan försök få ur den ur fästet...

MVH

Du menar att ja ska trycka ner på spakarna där det står AVC?

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du skall lyfta på spaken och sedan haka loss armen. Sedan är det en annan sak att den inte är värd att uppgradera om du inte fick en bättre processor för typ 20 kr.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Tryck ner och vrid/vinkla, då kommer den krocken att svänga ut (svart pil) och släppa taget.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ahaaa det där gjorde mig lite klarare på ämnet. Att vrida har jag inte testat än. Ska testa det så fort jag kommer hem från jobbet. Hoppas det funkar. Återkommer om det inte gör det XD tack

Permalänk
Medlem

Ditt system verkar intressant eftersom jag aldrig har sett ett liknade moderkort eller kylare till cpu;n.
lust att vissa mer bilder

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Ditt system verkar intressant eftersom jag aldrig har sett ett liknade moderkort eller kylare till cpu;n.
lust att vissa mer bilder

Gammal P4, socket 478. Från den tiden kylaren spändes fast i en ram som satt monterad runt sockeln.
bild http://www.tomshardware.com/reviews/gigahertz-battle,1571-11....

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tack så mycket för tipsen. det hjälpte, särskilt ditt tips, Hardware Guy du hade så rätt så. Jag fick upp haken med den där vridningen.
Ja det är en gammal P4, men jag är relativt nöjd med den då det är en begagnad gammal trotjänare med några uppgraderingar i sig. Varför jag kör med en äldre modell är av olika anledningar som må vara osagda.

Men nu har jag stött på ett annat problem, nämligen ett kompatibilitetsproblem.
Jag installerade den nya processorn, men datorn vägrade starta. Vid första knapptryckningen såg jag att den fick ström då alla dioder på framsidan av burken lyste med fast sken, men inget typiskt "boot-knaster" hördes. Jag stängde av och försökte sätta på den en andra gång, men då vägrade den ens gå igång utan den bara blinkade till för varje försök; inte helt olikt en bil som snedtänder.

Nu har jag installerat den gamla igen, som funkar. (vilket visar att det inte berodde på att det var jag som hade halkat med mejseln för mycket, tack o lov) men jag undrar då vad kan detta bero på? Jag medger att jag är en riktig gröngöling när det gäller att tricksa med datorns inre, men jag skulle gärna vilja veta vad mer man ska tänka på när man köper en ny processor.
Det var samma sockel (478) och bara ynka 1 GHZ snabbare. Vad annat kan det vara som gjorde att jag inte fick den att funka? Fabrikat? modell? Volt?

Text på gamla processorn:

Intel '01
Pentium 4
2 Ghz/S12/400/1.525v
SL-6GQ Malay
L303A058-0322

Text på nyinköpta (begagnade) processorn

Intel '03
Pentium 4
3.00Ghz/1M/800
SL7E4 Costa Rica
3425A344

442 5B885
0880

Om någon har någon aning vad som gick snett så skulle jag uppskatta hjälpen
Om jag nu måste lämna tillbaka "nya" CPU:n så har jag ändock tur, för han som sålde den till mig har gett mig full returrätt ^^

Permalänk
Medlem

Gamla - northwood core 130nm 54W TDP, FSB 400
Nya - Prescott core 90nm 89W TDP, FSB 800

Moderkortets chipset 845GE stöder FSB 400/533

Finns flera bidragande orsaker till att processorn inte stöds.
1. Chipset saknar stöd för FSB 800.
2. Prescott kräver uppgraderad spänningsmatning jämfört med northwood.
3. Bios saknar information om processorn.

Garanterat 1, förmodligen även både 2 och 3.

edit: Vill minnas att Northwood fanns upp till 2,8 GHz, men inget minne om det var FSB 533 eller 800. En sådan skulle kunna fungera om bios har stöd för den. Tyvärr är många märkestillverkare dåliga med att lägga till stöd för nyare processorer. Det är inte tänkt att kunderna ska uppgradera datorerna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ahaa, där ser man. Det var tydligen inte lite man skulle hålla koll på vid nytt processorinköp. ^^ Aja, då var man en läxa rikare då.

Tack så mycket för hjälpen! Känns skönt att det finns visa guru:er här ute på nätet som kan leda oss newbies fram till vattenhålet.

Jag återkommer förmodligen i framtiden med nya färska problem. ^^ Ha en bra helg.

Permalänk

Hahaha, imponerande!

Ett skumt problem (men bra beskrivet) på en flera år gammal rigg. Ändå tar det bara ett par timmar innan någon kommer med en utförlig förklaring, med bild, hur det ska lösas!

SweClockers at it's best!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

de är därför man ställer sina frågor här