Permalänk
Medlem

installera ssd

Hej, har just köpt en HP envy 15 plus en intel ssd som jag försöker klura ut hur man installerar. Datorn kom inte med en windows installations dvd vilket jag tycket är konstigt?
hursomhelst så antar jag att jag måste skapa en bootable usb med windows och med rätta drivrutiner så datorn känner igen ssd.
Har någon erfarenhet med detta?

Permalänk

Det du får göra är att starta datorn med den vanliga (original) hårddisken. Då bränner du ut operativsystemet på skivor (oftast 2-3 DVD eller ca. 6 CD) genom ett program som följer med datorn. Så här är det på nästan alla bärbara datorer som man köper så det är inget konstigt med det.
När du har skivorna så kan du ta ut hårddisken och byta ut den till SSDn och sedan stoppa in skivorna. Det är möjligt att det går att fixa det till ett USB-minne men då måste även Bios stödja USB-Boot, så enligt mig är det lättare med skivor.

Möjligt att du måste ha drivrutiner för SSDn vid Windows-installationen men det får någon annan svara på.

Edit. Den har ingen DVD så glöm vad jag sa så länge du inte har en extern DVD-brännare...

Permalänk
Medlem

installera windows från usb sticka bara.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Ok, jag skapa hp recovery dvds, böt ut hdd mot ssd och starta, datorn startade från skivan till "hp recovery maneger" där val som "microsoft sytem restore" var greyed out, kund inte väljas. Bara "run computer checkup" -> "open command promt" Jag öppnade det och skrec c: men kunde ej hittas. Jag startade om och tryckte på f2 där jag kunde göra ett hdd test som inte hittade något fel....

Permalänk

Datorn (BIOS) hanterar SSD och HDD via samma (SATA) drivrutiner.
Ditt problem är nog att överföra befintlig installation mellan diskarna, alternativt att göra en nyinstallation via USB-minne.

En "HP System Restore" förutsätter nog att man har originaldisken i, med Restore-partitionen intakt.
Ofta kan man bygga DVD-skivor från Restore-partitionen och använda dessa då hela disken byts ut.
Prova "R-Drive Image" eller annat program för att överföra hela nuvarande diskstrukturen mellan enheterna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

ok...men jag har ju bara i en hdd, skall jag göra en kopia av den nuvarande hdd till en usb hdd, byta ut hdd till ssd, starta windows från usb hdd (går det?) och sen klona usb hhd till den nya ssd?
krångligt! men tack för all hjälp jag kan få!

Permalänk

Du skulle kunna skaffa en USB-adapter till SATA-enheterna och ha båda diskarna anslutna samtidigt.
T.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498070

Kopiera sedan partitionerna mellan enheterna med "R-Drive Image" och starta upp med bara nya SSD'n.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

en sådan skulle ju vara användbar...
får ringa hp imorn och kolla med dom, annars bllir det väl ytterligare en dosa som får ligga omkring...

Permalänk
Medlem

ok, ifrån notebookreview forum verkar det som följande:

1. Jag skall deaktivera och/eller avinstallera program såsom HP hard drive protection, auto defragment och andra. Men jag vet inte riktigt vad "dom andra" programmen är. Skall väl antagligen göras specifikt för att byta till ssd.

2. Jag skall använda Acronis ture image för att skapa en image c: av hhd på en usb hhd. Sen skall jag byta hhd till ssd och boota från usb hhd ifrån vilken jag skall kopiera image av orginala c: till ssd.
Av någon anledning fungerar det bättre att skapa en image snarare än att clona hhd till usb hhd.
Men jag vet inte vilken tool eller utility som jag skall använda i acronis:

Tools:
Acronis startup recovery manager
->create bootable rescue media (kan bara skapa en 64mb stor acronis boot image)
one-click backup
manage acrois secue zone
acronis boot sequence manager

Utilites:
->clone disc (verkar rätt, men kan inte kopiera bara C: utan måste inkludera alla partitioner som orginal hhd...vilket inkluderar en massa skit)
Add new disk
acronis drive cleanser
file shredder
system clean-up
convert windows backup
convert acronis backup
mount image
unmoung image
seach settings

Hoppas kunna lösa detta så jag kan skriva en enkel och specifik guide så andra på min kunskapsnivå kan göra detta utan probem (och inte tjata på andra hur man skall göra hehe )

Permalänk
Medlem

pratade just med hp support, väldigt hjälpsamma. Kom fram till farbror barbro som fråga, "men vaffö haru satt in en ny hårdisk dårå?" Och dom kunde absolut inte hjälpa mig varför deras installationskivor inte går att installera på en ny hdd, för det är ju inte deras hdd det skall installeras på! känns kasst att ge pengar till det företage, synd att de skall göra en sån bra laptop bara....