Permalänk
Entusiast

89-90 grader på processorn...

Fattar inte att processorn i laptopen blir så sinnessjukt varm?! Jag har undervoltat den så långt det går, men får ändå inte ner den i acceptabla temperaturer. As we speak så ligger den i 82 grader på båda kärnorna. Kollade nyss på ett högupplöst klipp och då låg den i 89-90.

Känns som att slita upp skiten och sätta på kylpasta kan vara ett alternativ. Men vad finns det att göra utöver det? Sån där beige kylplatta... känns som att den inte kan hjälpa så värst mycket... eller?

Med rådande temperaturer känns det som att den tar snabba steg mot en gravplats

Det är en ASUS Pro50SL där jag uppgraderat från 2GB till 4GB ram... (sign)

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att det inte är fullt med damm i datorn?

Permalänk
Medlem

Min stationära här nedan ligger i 100 grader när jag lirar... Nu på vintern dessutom.

Permalänk
Entusiast

Öppnade den för ett par dagar sen. Inget synligt damm någonstans...

Dock är det ju en bärbar som flyttas och ställs ner och skakas emellanåt. Kan det vara en så simpel sak som att processorkylaren har dålig kontakt med processorn? Är det ett vanligt problem med laptops? Är mer hemma på stationära

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Min stationära här nedan ligger i 100 grader när jag lirar... Nu på vintern dessutom.

R.I.P

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Min stationära här nedan ligger i 100 grader när jag lirar... Nu på vintern dessutom.

Min lap slår av sig av sig själv strax över 90... ligger din i 100 borde den snart vara död om du inte fixar det fort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpnk
Då har du bra mycket mer problem än mig... dock mycket lättare att lösa

Oja, konstiga är att jag alldrig har märkt något innan. Lirade BC2 betan på högsta inställningar, aldrig några problem. Fulla spelet frös datorn efter 20 min, kollade tempen och ser att den ligger på 105. Helt chockad blev jag. Tyvärr känner jag inte för att lägga några pengar på ny kylare nu (kör stock) så får väll bli att damma av om det kanske ligger något, samt skruva bort luckan på chassit.

Permalänk

har du haft väck kylet på laptopen vet inte om de e så på alla men skruvade isär en laptop som jag fick av skolan och tog väck kylet och då såg jag att de inte var ngn kylpasta utan ngn typ av aluminiumfolie istället fast den var ngra år gammal (dell latitude D510)

har du känt att den blir väldigt var så de inte e ngt sensorfel

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Entusiast

Ja att ha den i knät är ju bara att fetglömma om du inte saknar känsel i benen och trivs med andra gradens brännskador. Så sensorfel har jag nog redan räknat bort

Core temp är f.ö programmet jag tagit fram siffrorna med...

Permalänk

Kolla så att du inte har ett program som heter Folding@Home. Det brukar följa med när man installerar andra program och det belastar CPUn+grafikkortet när datorn inte används (fast ofta så fuckar det ur).
Om dock processorn är 90-100C @idle så är något seriöst fel om det inte är sensorfel som du uteslöt...

Permalänk
Medlem

Hade en gammal Dell Insperon som jag hade liknande problem med, Kunde inte hitta damm eller nått när jag öppnade luckorna. Vart less en dag och tog lös kylning och hitta en massa damm som gjorde att ingen luft kom in och bytte även till as5 så sjönk temp från 80c till 40c. Har du garanti så utnyttja den i första hand.

Permalänk
Avstängd

Om du vill göra något så skruva isär den och byt kylpasta

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Entusiast

Ska ju vara 24 mån garanti... det säger iaf lappen på undersidan. Men vad säger garatin om man bytt minnen?

Permalänk

Byt tillbaks till orginal minnena om du har dom kvar, men jag har svårt att tro att det skulle på verka garantin på ngt sätt.

Sannolikt är det fullt med damm i datorn.

Funkar fläktarna som dom ska? Går dom öht?

Jag köpte en zalman nc2000 kylplatta nyligen, och det gör en enorm skillnad. På lägsta är den mer eller mindre helt ljudlös, man hör fläktarna om man sätter örat väldigt nära.

I spel med max överklock på gpu så drar jag upp den till max, då går aldrig laptopens fläkt på max ens. Har svårt att få cpu över 50grader numera. Är otroligt nöjd med den.

Permalänk
Entusiast

Jo tro mig... fläkten går på fullt jävla blås. Funderar på att skruva bort kylningen och se om det finns en massa damm inunder som man inte ser utan att skruva bort skiten. Samt att kolla kontakten mot processorn + kylpastan...

Får återkomma med resultat när jag tar tag i det...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Min stationära här nedan ligger i 100 grader när jag lirar... Nu på vintern dessutom.

Om din CPU når 100C när du lirar så borde din dator vara DÖD, men det mest troligfa är att du har en trasig sensor så att du får fel temp, alternativt att du läser av det med ett dåligt program.

Öppna damma ur och byt kylpasta! (GENAST)

Till TS: jag tycker självklart att du ska byta kylpasta (om du inte har garanti då ska du lämna in den ist)

Köp även en kylplatta, jag köpte en skitbillig deltaco med 3x60mm fläktar till flickans laptop som blev dyngvarm, nu går den svalt och fint....

MVH

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Om din CPU når 100C när du lirar så borde din dator vara DÖD, men det mest troligfa är att du har en trasig sensor så att du får fel temp, alternativt att du läser av det med ett dåligt program.

Öppna damma ur och byt kylpasta! (GENAST)

Till TS: jag tycker självklart att du ska byta kylpasta (om du inte har garanti då ska du lämna in den ist)

Köp även en kylplatta, jag köpte en skitbillig deltaco med 3x60mm fläktar till flickans laptop som blev dyngvarm, nu går den svalt och fint....

MVH

CPU:n dör inte om den är på 100 grader! när tror du att kisel smälter?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
CPU:n dör inte om den är på 100 grader! när tror du att kisel smälter?

Tror inte att han menade att processorn smälter utan att den tar skada och på så vis stängs av och ev. får permanenta skador. Inte så svårt att förstå att en processor tar skada av 100C under en lång tidsperiod!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
CPU:n dör inte om den är på 100 grader! när tror du att kisel smälter?

Vet inte hur du tänker, inte fan smälter den, men den går sönder utav det, dom har ju en MAX temp UTAV en anledning, sen så ska dom ju trhottla så..

Du kanske ska ta och tänka om lite!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Min stationära här nedan ligger i 100 grader när jag lirar... Nu på vintern dessutom.

Jag skulle nog inte köra med den tempen överhuvudtaget. Jag vet inte vad du har för CPU men de flesta börjar att pajja vid 100+. Kolla damm och luftflöde.

Permalänk
Entusiast

Plockade bort underdelen. Plockade bort kylsystemet. Rengjorde allt damm från insidan fläkten. Rengjorde processor och kylare med topz, kemiskt ren aceton samt microfiberduk. Satte på ny kylpasta och plockade ihop skiten. Nu tuggar den på i 44 grader as we speak (dock fortfarande maximalt undervoltad) samt att fläkten inte går i max som den gjorde 95% av tiden tidigare...

Har aldrig sett så sjukt mycket kylpasta på en processor som det var på denna... fick fan använda 10 topzar (båda ändarna) bara för att rengöra det som brännts fast på kylaren....

Permalänk
Medlem

låter bra, min laptop går upp mot runt 90-grader och stänger av sig ibland när man spelar lite på den. Tror det kan bero på att jag fick lossa kylaren från prollen en gång när jag var tvungen att rengöra luftintaget från choklad ( :/ )...

Har fått hem kylpasta nu och ska bara skaffa lite rengöringsmedel så får jag se ifall det funkar för min del med har för mig att det var ganska mycket kylpasta på den jag hade med..