Permalänk

Re: Plasma eller LCD? Vad passar mig bäst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robertr81
Ser mest på komprimerad film/serier i DivX format.
Vill kunna koppla dator till TVn.

Jag utgår ifrån att dessa filmer är laglig inköpta. Med tanke på att du vill koppla datorn (dvs implicit nätet) till teven så tyder det mesta på det.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Va inne på elgiganten precis och kikade på lite olika modeller. Bla Panasonic TX-P42G10E. Säljaren hade själv en LCD philips för 20 tusen och tyckte att jag med skulle satsa på LCD.

Han sa även att det är stor risk för inbränningar på plasmaskärmar under 15 tusen. I butiken så känns LCD varianterna skarpare och ljusare men inte lika varma i färgerna som plasmamodellerna. LCD skärmarna fångar ögat mer. Tycker även att det kan se lite B ut , ibland känns det som om det är filmat med en kass hemmakamera. Blir inte den där filmkänslan riktigt. Vet inte vad det beror på..

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

Någon som vet vad det är för skillnad på dessa skärmar egentligen och är det något att rekomendera?
Panasonic Viera TX-P46G10E och TX-P46G11

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

Jag ska köpa en ny tv nu för att lira xbox ska jag köpa plasma elelr lcd? Jag har kikat på panasonic den har 600 hz men den är 42 tum jag vill helst ha en liten tv jag är totalt förvirrad vet inte allt vad jag ska köpa jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp här.

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Jag ska köpa en ny tv nu för att lira xbox ska jag köpa plasma elelr lcd? Jag har kikat på panasonic den har 600 hz men den är 42 tum jag vill helst ha en liten tv jag är totalt förvirrad vet inte allt vad jag ska köpa jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp här.

Ska du ha liten så är inte plasma ett alternativ eftersom de tillverkas i 42 tum och större. Hur liten snackar du? 32 tum?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Ska du ha liten så är inte plasma ett alternativ eftersom de tillverkas i 42 tum och större. Hur liten snackar du? 32 tum?

Japp det vet jag men om jag ska köpa en 42 plasma ska jag köpa panasonic då och i så fall vilken modell?
Jag är mest intresserad av en 24-32 tum då blir det nog en lcd men jag vill ha en grym tv för spel.
Sen förstår jag inte en sak plasma har nu för tiden 600 hz och lcd brukar ligga på 100?
och max man kan få ut är 240? förstår inte detta riktigt men eftersom plasma har 0.001 ms och 600 hz borde inte det vara bästa valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Japp det vet jag men om jag ska köpa en 42 plasma ska jag köpa panasonic då och i så fall vilken modell?
Jag är mest intresserad av en 24-32 tum då blir det nog en lcd men jag vill ha en grym tv för spel.
Sen förstår jag inte en sak plasma har nu för tiden 600 hz och lcd brukar ligga på 100?
och max man kan få ut är 240? förstår inte detta riktigt men eftersom plasma har 0.001 ms och 600 hz borde inte det vara bästa valet?

Suck...

Permalänk
Medlem

Tycker att ni (TS och andra) som är ute efter en tv bör vända er till ett bättre forum, exempelvis minhembio.com.

Baserat på tidigare inlägg i denna tråd så finns verkligen inte kunskapen för att kunna svara på era frågor här...
Hade jag tid så skulle jag skriva ner allt jag kan inom ämnet men tyvärr så har jag inte det.

LCD (inklusive LED då eftersom det är samma panel) VS. Plasma -trådar finns på minhembio's forum och går snabbt att läsa igenom. Hur egenskaper som "600Hz subfield drive" eller liknande fungerar går också att hitta, eller så kan ni bara googla på det.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Forum råtta!

Skrivet av smallpox:

Tycker att ni (TS och andra) som är ute efter en tv bör vända er till ett bättre forum, exempelvis minhembio.com.

Baserat på tidigare inlägg i denna tråd så finns verkligen inte kunskapen för att kunna svara på era frågor här...
Hade jag tid så skulle jag skriva ner allt jag kan inom ämnet men tyvärr så har jag inte det.

LCD (inklusive LED då eftersom det är samma panel) VS. Plasma -trådar finns på minhembio's forum och går snabbt att läsa igenom. Hur egenskaper som "600Hz subfield drive" eller liknande fungerar går också att hitta, eller så kan ni bara googla på det.

Sen när kan man inte diskutera tv/data skärmar på Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Forum råtta!

Sen när kan man inte diskutera tv/data skärmar på Sweclockers?

Givetvis påstår jag inte att ni inte kan diskutera bildskärmstekniker här. Min åsikt (som svar till TS och andra) är dock att vända sig till ett forum med mer kunskap inom ämnet för att få korrekt info och skaffa sig en bra uppfattning helt enkelt.

Det krävs inte allt för mycket för att se att denna tråd inte håller speciellt hög nivå.

Om man nu vill basera sitt köp på den information som finns i denna tråd så är det inte föbjudet. Förväxla inte min personliga åsikt med fakta

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Forum råtta!

Det där svaret var lika korrekt som det svar du kom med tidigare.

Sluta tro på reklam och skaffa dig lite koll istället

Permalänk

bobcat031

Glömde bort denna tråd. Hur som helst om du är ute efter plasma på 42 tum och större så är Panasonic klart bäst just nu. När det gäller lcd på 32 så kan jag inte hjälpa dig. Själv har jag en Samsung LED på 40 tum (UE40D6517) och där suger TV-bilden men det beror på att min fastighetsägare kör kabelteve analogt. Bilden på svt-play (HD i 720p) och Bluraybilden är fantastisk.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]