Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvkarleö
Registrerad
Jan 2003

Snabbt Bios finns det?

Jag har altid försökt snabba upp windows så att det ska gå fort att boota och starta dom program/spel jag använder.
Tycker mig lyckats rätt bra efter installation av Win7 x64 på en SSD disk så känns det rätt ok..
Men..
Boiset känns numera som sirap!

Kan man på något vis få bios att ladda fortare?
Jag har stängt av minnesuppräkningen eller vad det heter och fixat å donat med bioset så gott det går..
Finns det Moderkort med bioser som är snabbare än andra?
Jag har aldrig sett på mobo tester att man mäter tiden från att on knappen trycks in till operarivet får klartecken att starta..

Mitt bios startar från att knappen på datan trycks in till win börjar ladda 12 sec.
Win7 tar sedan ytterligare 7 sec innan allt är laddat..

* MSI P67A-GD55 * Intel i7 2600K 4,6 @ 1,386v * Noctua NH-U12P SE2 *
* ADATA 2x8GB @ 1600 * Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB *
* Samsung SSD 256 GB Pro* Corsair AX 850W 80+ GOLD *
* Corsair Graphite 600T * Win7 Home 64-bit * Yamakasi 2703 led ips *
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Dec 2008

datorn tar alltså ca 20 sekunder att ladda, e det verkligen så viktiga sekunder i ditt liv?? ;p

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002

Om det stör så mycket börja använda sleep/hibernate.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nollåtta
Registrerad
Nov 2009

stäng för guds skull av achi etc också... visst gårt det att få bättre snurr på diskhanteringen men vad är det mot att vinna ett par sekunder i bios&post

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sh4dy_05
datorn tar alltså ca 20 sekunder att ladda, e det verkligen så viktiga sekunder i ditt liv?? ;p

och i ditt liv så verkar det helt ok att slänga ut en skit komentar som inte hjälper.

OT: varför stänge du av datorn när windows 7 har en sleepfunktion som gör att det endast tar 3sekunder att återstarta

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2007

Mitt mobo tar väldigt lång tid på sig att ens visa bios logo, kan ta emot upp 20sek =S Kanske är något som är galet?

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Jag gillar inte heller att bios är så långsamt och fult, men jag tror inte det är så mycket att göra åt. Sen ska ahci börja muppa efter bios väl är klart..

Core i7 860 @ 3.8GHz HT on | Gigabyte P55M-UD4 | 16 GiB Cruicial Ballistix | Titan X (Pascal) | Intel X25-M 160GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zebes
Registrerad
Dec 2002

min i7 rigg tar lång tid på sig visa bios screen med.. e nog gigabyte moderkort som funkar så.

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Jag gillar inte heller att bios är så långsamt och fult, men jag tror inte det är så mycket att göra åt. Sen ska ahci börja muppa efter bios väl är klart..

Det där är inte AHCI utan styrchipet för dina hårddiskar. Kanske skulle du ta och
läsa lite mer om AHCI och sånt innan du drar förhastade slutsatser.

Min dator startar långsammare om AHCI inte är aktivt då emuleringen av IDE är långsam. Vilket oftast har att göra med att om man kör AHCI så
kommer kontrollern köra i Sata300 istället för kompatibelt läge.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
och i ditt liv så verkar det helt ok att slänga ut en skit komentar som inte hjälper.

OT: varför stänge du av datorn när windows 7 har en sleepfunktion som gör att det endast tar 3sekunder att återstarta

din e väll fan lika mkt skit ditt smarto x) han frågade om kortare bios-tider, du säger stäng inte av datorn, du e en smart kaxig kille

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Det där är inte AHCI utan styrchipet för dina hårddiskar. Kanske skulle du ta och
läsa lite mer om AHCI och sånt innan du drar förhastade slutsatser.

Suck... Du fattar vad jag menar. När jag har AHCI aktiverat i bios tillkommer ytterligare en initieringsfas.

Core i7 860 @ 3.8GHz HT on | Gigabyte P55M-UD4 | 16 GiB Cruicial Ballistix | Titan X (Pascal) | Intel X25-M 160GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2009

mitt Asus crosshair III formula Republic of gamers har en bios på kanske max 5 sec innan den börjar ladda windows!

Vet inte om alla asus rog moderkort är så snabba men kanske ger ngt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvkarleö
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Mitt mobo tar väldigt lång tid på sig att ens visa bios logo, kan ta emot upp 20sek =S Kanske är något som är galet?

Så är det för mig emellanåt inte alltid.. Verkar skumt tycker jag..

* MSI P67A-GD55 * Intel i7 2600K 4,6 @ 1,386v * Noctua NH-U12P SE2 *
* ADATA 2x8GB @ 1600 * Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB *
* Samsung SSD 256 GB Pro* Corsair AX 850W 80+ GOLD *
* Corsair Graphite 600T * Win7 Home 64-bit * Yamakasi 2703 led ips *
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005

Som föregående skribent, vem BRYR sig om 10 sekunder längre uppstart? Är väl viktigare att saker och ting är snabba inne i windows? Är såklart vad jag tycker, men annars stäng av ahci, andra controllers, finns säkert en funktion i bios som snabbar upp processen genom att skippa steg (finns i min iaf, har asus p6t deluxe), plocka ut hårddiskar som inte används alternativt cd/dvd som skall initieras, ta bort instickskort, skaffa program som lägger windowfiler i början av hdd (om du inte har ssd).. nog det jag kommer på.

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4300mhz, G.SKill ddr4 3200 mhz quad 16gig, 1st EVGA 980ti + EK @1551mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman 400i + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Har du ställt in fast-boot i BIOS? (heter nog inte så men det skippar iaf vissa saker i POSTen.)

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
mitt Asus crosshair III formula Republic of gamers har en bios på kanske max 5 sec innan den börjar ladda windows!

Vet inte om alla asus rog moderkort är så snabba men kanske ger ngt

Nej. Har både Rampage II Extreme & Maximus III Formula & de bootar långsamt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Vet inte om det snabbar upp, men stänger alltid av diskettkontrollern samt seriellportarna vilka brukar finnas aktiva trots att det inte finns några fysiska portar. Sedan skiljer det nog mellan tillverkaren av BIOS:et. Har fått för mig att Phoenix är snabbare än till exempel AMI.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Nytt serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: SuperMicro AOC-STG-I2 2p 10GbE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Nej. Har både Rampage II Extreme & Maximus III Formula & de bootar långsamt.

http://www.youtube.com/watch?v=4Krvfjg3AJM

Hans skärm e ju lite seg på att starta men ni ser ju iaf vad jag menar