Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Jan 2010

Vattenolycka

Igår klockan ca 22.30 råkade min klantiga vän hälla ut vatten över min relativt nya laptop(acer aspire 5942g). Det var inga gigantiska mängder, det mesta kom över mig, det som dock hamnade i datorn hamnade på höger sida. Om ni följer länken (http://www.apostol.hu/notebook_pic/acer_asp5942G.jpg) ser ni att det på den sidan är en liten ljudpanel för wmp och på sidan sitter cdrom enheten. Jag vände på datorn och stängde av den direkt och sedan dess har den legat på tork.
Frågan är nu hur stor chans har jag att den överlever och hur länge borde jag vänta med att försöka sätta på den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:D
Registrerad
Aug 2006

Du borde vänta 3 dagar för att vara helt säker, det är dumt att ta någon risk ÖHT. Ställ den varmt och välventilerat och vänta.

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Ifall du fick stängt av den innan vattnet trängde sig ner till några komponenter så har du faktiskt en relativt god chans. Hoppas att du även tog ut batteriet.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2003

Ju längre du väntar att starta den ju säkrare är det.
3-5 dagar beroende på mängd vatten.
Ta ur batteriet för säkerhets skull också.
En del laptops har fuktsäkert tangentbord, men inte alla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
malmö
Registrerad
Okt 2008

Den har goda möjligheter att klara sig.

Om du inte har dragit ur batteriet gör det snarast.
Du borde vänta flera dagar, kanske upp till en vecka med att försöka sätta på datorn om du inte försöker påskynda avdunstningen.
Det kan du annars göra genom att sätta in datorn i ugnen eller i ett värmeskåp på en låg temperatur i några timmar. Alternativt kan du försöka med en hårtork. Var bara försiktig så du inte har för hög temperatur så att du smälter någonting.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2009

inte riktigt samma sak men endå.

Min ipod nano g4 låg ute på slagen regnet i 2 dagar

Skärmen va helt vit och det rann vatten bakom skärmen.

La inn den i tvätt stugan och glömde bort den i typ 3 veckor där inne.

Tog ut den stoppa i ladd sladd och den fungerar klockrent!
Enda defekten som vart: 1 död pixel som inte ens syns

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Jan 2010

Tack för svaren får väll låta den ligga ett tag och hoppas på det bästa, vågar nog inte köra in den i ugnen dock. Tror ni för övrigt att hemförsäkring kan täcka detta om den inte går igång?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LilMax
Tack för svaren får väll låta den ligga ett tag och hoppas på det bästa, vågar nog inte köra in den i ugnen dock. Tror ni för övrigt att hemförsäkring kan täcka detta om den inte går igång?

Drulleförsäkring i sådana fall...

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
Many wow, such coin
MSI Z87 MPOWER | i7 4770k | MSI Gaming GTX 970 | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 840 EVO 250GB | Steelseries Sensei, Rival | Q-pad QH-90 | Q-pad MK85