Permalänk
Avstängd

"Vilken bildskärm för X kronor"

I denna tråd kan du få rekommendationer om vilken bildskärm som skulle passa dig. Skriv i de önskemål du har och så kommer förhoppningsvis någon på Sweclockers att hjälpa dig.

Ange:
* Användningsområden = (FPS-spel, RPG-spel, surf, bildbehandling, film etc)
* Önskad storlek =
* Din budget =

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning =
* Önskat format = (16:9, 16:10, 4:3)
* Önskad Panel =
* Önskad skärmyta = (Matt, blank, halvblank)
* Önskad Hz =
* Butik = (Butiker du kan tänka dig att handla ifrån)
* Märke = (Något speciellt märke du vill ha eller inte ha)

* Övriga önskemål:

FAQ - (Svaren baseras på den allmänna åsikten på Sweclockers)

1. REKOMMENDERADE SKÄRMAR

Vilka skärmar rekommenderas för hardcore gaming?

BenQ XL2420T
Samsung S23A700D
Samsung S23A750D
Samsung S27A750D
Samsung S27A950D

Vilka bildskärmar rekommenderas för allroundbruk (surf, spel, bildbehandling, film)?

BenQ EW2430
BenQ EW2730

Dell U2212HM
Dell U2312HM
Dell U2412M
Dell U2713HM
Dell U3011

Eizo Foris FS2331
Eizo Foris FS2332
Eizo FlexScan EV2335W

HP ZR2740W

LG 2722PY
LG IPS277PL
LG IPS235V

Samsung S27A850T

Koreanska skärmar 2560x1440:
Yamakasi Catleap (without tempered glass)
Crossover 27Q LED/LED-P, 27M LED, & 2720MDP GOLD LED

2. PANELTYPER

Vad är skillnaden mellan olika paneltyper?
TN - Billiga att producera, i regel snabba skärmar men med dåliga betraktningsvinklar och oprecisa färger. Enda paneltypen där du kan få 120 Hz.
IPS - Har bra betraktningsvinklar och precisa färger. IPS-skärmarna är generellt snabba men kan skilja något från skärm till skärm. Däremot är svärtan medelmåttig.
VA - Långsammare skärmar, medelmåttiga betraktningsvinklar men med bra svärta och kontrast. Billigare att producera än ips men dyrare än TN.

Notera att vilken paneltyp man föredrar skiljer från person till person. Helst bör man själv uppleva de olika teknikerna innan man bestämmer sig men vissa övergripande råd kan lämnas.

Vilken paneltyp rekommenderas för allroundbruk (surf, gaming, bildbehandling, film) ?
IPS - Om du vill ha en snabb skärm med bra betraktningsvinklar och precisa färger.
VA - Om du inte störs av ghosting men ställer höga krav på svärta och kontrast.
TN - Om du inte störs av dåliga betraktningsvinklar och mediokra färger utan vill ha en snabb skärm med största storlek eller högsta upplösning till billigast pris.
TN 120 Hz - Om bästa möjliga flyt i spel är högsta prioritet. Valet för den seriöse gamern.

Vilken paneltyp rekommenderas för bildbehandling?
IPS eller PVA

Vilken paneltyp rekommenderas för hardcore gaming?
TN (med uppdateringsfrekvensen 120 Hz)

3. ÖVRIGA FRÅGOR

Är det viktigt att ha LED?
Nej, de enda egentliga fördelarna med LED är något lägre strömförbrukning och tunnare skärmar.
Ingående beskrivning LED

Vad betyder GTG och BTB när man mäter responstid?
(BTB, black-to-black) - Tiden det tar för en pixel att gå från svart till vitt och tillbaka till svart igen.
(GTG, gray-to-gray) - Tiden det tar för en pixel att gå från grått till vitt och tillbaka till grått igen.

Är det viktigt med låg responstid?
Med hög responstid ökar ghostingen. Svenssonanvändaren brukar inte märka av någon ghosting då responstiden är 8 ms (BTB) eller mindre men om du är en kräsen gamer bör du eftersträva snabbare responstid. För gamern är det dock ändå viktigare att titta på input lag och uppdateringsfrekvens. Dock måste man vara uppmärksam på att responstiden i realiteten kan avvika från den i specifikationen varför det är lämpligt att läsa en recension innan som praktiskt kontrollerar vad bildskärmen klarar. En låg responstid behöver inte betyda att skärmen är snabb.

Vad är input lag?
Tiden det tar från det att en bildskärm tar emot bildsignal tills det att den visas på skärmen.

Illustreras bra i denna video:

Vad menas med ghosting?
Att detaljerna blir otydliga i rörelse.

Illustreras bra i denna video:

Permalänk
Medlem

Det är ingen dum idé. Fast jag kommer fortfarande rekommendera dyrare IPSer framför TN-paneler ifall personen i fråga verkar kunna lägga ut lite mer.

Sedan är ju format och upplösning något personen kanske inte har så bra koll på. Bara att kolla på ms och full hd frälsta(stavningen?) miffon som inte har någon aning om vad de ska ha det till.

Permalänk

Ok. Jag börjar då. Jag vill köpa mig en ny skärm framöver som huvudsakligen skall användas till att spela på, men lite surf och annat blir det nog med.

Jag skulle vilja ha en ganska stor skärm som är kanske 23-24 tum eller så.

Budgeten ligger med tak på ungefär 2000 kronor, så allt under det är godtagbart.

Nu väntar jag spänt på att tipsen ska börja regna in. Tack på förhand!

/Emil

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk
Medlem

Valfri BenQ 24tummare uppfyller dina krav.

Sök på Benq 24 på prisjakt, ta den som verkar bra. DVI eller HDMI bör den ha, sedan är det en smaksak ifall du vill ha LED eller ej.

Permalänk

Vilka är för/nackdelarna med att ha LED eller inte? Jag är tyvärr inte så insatt. Tack för svaret.

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raveremils
Ok. Jag börjar då. Jag vill köpa mig en ny skärm framöver som huvudsakligen skall användas till att spela på, men lite surf och annat blir det nog med.

Jag skulle vilja ha en ganska stor skärm som är kanske 23-24 tum eller så.

Budgeten ligger med tak på ungefär 2000 kronor, så allt under det är godtagbart.

Nu väntar jag spänt på att tipsen ska börja regna in. Tack på förhand!

/Emil

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499247
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=494870

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raveremils
Vilka är för/nackdelarna med att ha LED eller inte? Jag är tyvärr inte så insatt. Tack för svaret.

Led är strömsnålare. Ljuset, kontrasten, färgerna är lite bättre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raveremils
Ok. Jag börjar då. Jag vill köpa mig en ny skärm framöver som huvudsakligen skall användas till att spela på, men lite surf och annat blir det nog med.

Jag skulle vilja ha en ganska stor skärm som är kanske 23-24 tum eller så.

Budgeten ligger med tak på ungefär 2000 kronor, så allt under det är godtagbart.

Nu väntar jag spänt på att tipsen ska börja regna in. Tack på förhand!

/Emil

G2420HDB är skärmen för dig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499245
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499247(LED-bakgrundsbelysning)

Permalänk
Medlem

LED har längre livslängd också eller ?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
LED har längre livslängd också eller ?

Har aldrig varit med om att en skärm dör men ja, det är möjligt. Men ett tips är ju att byta ut sin skärm med 4-5års mellanrum.

Permalänk
Medlem

Tänk på att tråden måste uppdateras väldigt frekvent, med alla prisändringar och kampanjer om den ska vara vettig. Dessutom är det svårt att få vettiga svar på alla ens frågor eftersom det man skriver blir hopgrötat med andras diskussioner. Just den biten fungerar oerhört dåligt i många liknande trådar på forumet.

Förstår inte varför det är sån häxjakt över folk som skapar nya trådar. Forumet är knappast översvämmat då:
1. I princip alla trådar (hinner) bli besvarade
2. Priser/kampanjer ändras dagligen och nya skärmar släpps relativt ofta - trådar blir snabbt utdaterade
3. Ska någon lägga ut 5000 kr av sina pengar är det väl oerhört idiotiskt att klaga på att personen vill ha så många svar som möjligt. Personligen har jag skapat ett antal trådar trots att jag läst en hel del fakta senaste tiden, men det är av den anledningen jag just skrev. Jag är student och lever med väldigt snäva marginaler. Jag har råd att köpa någon pryl max en/ett par gånger om året. Ska jag då lägga ut 10 k på en ny dator och 3-4 k på en skärm vill jag som sagt ha så många svar och så mycket info som möjligt. Tycker man borde ha förståelse för detta.

Ditt initiativ är det väl inget fel på egentligen. Sköts det ordentligt kan det bli en bra samlingstråd om inte annat... Kör hårt!

Permalänk
Medlem

Råden ifrån 1500 - 6000 har inte ändrats många centimeter under de senaste tre månaderna. Det kan röra sig om en BenQ-LED istället för en med CCFL-belysning, annars är det ganska likt.

Permalänk
Avstängd

@OMGI
Inga problem att ändra råd efter tiden. Svaren blir nog bättre här skulel jag tro.

Permalänk
Medlem

Det är så att jag tänker inhandla en ny skärm, har spelat på en väldigt gammal 19 tummare ett bra tag nu.. det jag kommer använda skärmen till är först och främst spel, fps spel.. samt att kolla film/serier på, men det är mindre viktigt.

Jag vill dock också kunna spela PS3 på den, så jag antar att HDMI är ett måste.

Budgeten ligger på runt 3k.

Nån som har något tips?

Permalänk

Megabautaskärm

Citat:

Får ju tillbaka på skatten nu till i sommar så jag tänkte lyxa till det lite och köpa en skärm som kan stilla mitt shoppingsug för elektroniksaker ett tag framöver.
Tacksam för åsikter och tips

* Användningsområden = Lite allt möjligt, huvudområdet är dock spel.
* Önskad storlek = ganska stor, upp mot 27", mindre går bra.
* Din budget = i krokarna runt 5000:-

Särskilda önskemål
* Önskad upplösning = Ju större desto bättre.
* Önskad Hz = Ju mer desto bättre.
* Format = 16:9
* Butik = Helst någon med bra omdöme.
* Märke = Inte så viktigt, så länge det inte är något koreansk hemmabygge.

Beställde nyss en DELL U2711 http://www.dustinhome.se/pd_5010380195.aspx?intcmp=Flik_home efter ett tips i en annan tråd. Kan skriva ett omdöme när jag fått den om så önskas!

Permalänk

* Användningsområden = Spel bildbehandling
* Önskad storlek = 22-24 tum
* Din budget = inte över 4k

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080/x1200
* Önskat format = 16:10
* Önskad Panel = IPS
* Önskad Hz = 75
* Butik = Inet
* Märke =

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

* användningsområden = spel bildbehandling
* önskad storlek = 22-24 tum
* din budget = inte över 4k

särskilda önskemål (om du har några sådana)
* önskad upplösning = 1920x1080/x1200
* önskat format = 16:10
* önskad panel = ips
* önskad hz = 75
* butik = inet
* märke =

hp z24....

Permalänk
Medlem

Funderat länge på vilken ny skärm jag ska köpa men kan inte bestämma mig. Valet kan kokas ner till en 120hz TN eller 60hz IPS. CCFL vs LED känns mindre viktigt men vore så klart nice med LED. Film tittar jag på min TV så det är klart spelandet som är den viktigaste aktiviteten. Jag spelar mest RPG och RTS men även typ GTA ibland.

Ska göra en runda i el-butikerna och jämföra olika skärmar, om det finns några vettiga skärmar på visning dvs...
Någon som gjort valet mellan 120hz TN och 60hz IPS?

Permalänk
Skrivet av Morannon:

Funderat länge på vilken ny skärm jag ska köpa men kan inte bestämma mig. Valet kan kokas ner till en 120hz TN eller 60hz IPS. CCFL vs LED känns mindre viktigt men vore så klart nice med LED. Film tittar jag på min TV så det är klart spelandet som är den viktigaste aktiviteten. Jag spelar mest RPG och RTS men även typ GTA ibland.

Ska göra en runda i el-butikerna och jämföra olika skärmar, om det finns några vettiga skärmar på visning dvs...
Någon som gjort valet mellan 120hz TN och 60hz IPS?

Varför är du så sugen på 120Hz när du inte ens spelar shooters i nån större utsträckning? Har du något problem med uppdateringsfrekvensen på din nuvarande LCD eller?
Helkonstigt jämförelse. Och nej, du kommer inte hitta några IPS- eller PVA-skärmar på de vanliga stormarknaderna. Tyvärr.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

120 Hz är väll bara någon som helst poäng om man vill använda 3D eller spelar FPS på hög nivå?

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Spel, film och tv-serier
* Önskad storlek = 23-24", lutar mer mot 23" då jag läst att det ska vara mer optimalt för 16:9 format
* Din budget = 2000-4000 kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = Helst 16:9
* Önskad Panel = Det som passar bäst för spel och film
* Önskad Hz =
* Butik = Spelar ingen större roll
* Märke = Vilket som

Permalänk
Medlem

En tanke
Är man så pass insatt i frågan, så man vet vad man vill ha för upplösning, panel, Hz etc, så är det bara att gå in på prisjakt och fylla i dessa saker där. Då får man ut de skärmar som uppfyller ens krav. Där kan man även filtera efter butiker, så då vet du vad du har att välja på.

Nu använder man bara någon annans tid att sitta och göra detta jobb.
Är bättre att komma in och fråga just angående de skärmar man hittar med de sökkriterierna. Se om man kan få råd om vilka av dessa man bör välja, och se om någon har erfarenhet av dessa skärmar, och kan avråda, eller råda att köpa någon av dessa.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk

* Användningsområden = Spel, film och tv-serier
* Önskad storlek = 21-24", runt 22" känns lagom för stället jag kommer använda den
* Din budget = 1000-3000 kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = Helst 16:9
* Önskad Panel = Det som passar bäst för spel och film
* Önskad Hz =
* Butik = Spelar ingen större roll
* Märke = Vilket som
*LED skärm,
*HDMI, eventuellt

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk

Okej, känns som det är bäst att man gör en liten summering av vilka skärmar som är bra och riktigt prisvärda i dagsläget.
Listan uppdaterad pga kraftig prissänkning

LG W2220P -- 22" identisk med 2209WA men annat chassi från 2200kr
Dell 2209WA - 22" - 1680*1050 - IPS-panel - från 2500kr
Samsung F2380 23" - 1920*1080 - PVA-panel - från 2900kr
Eizo EV2333WH 23" - 1920*1080 - PVA-panel - från 3400kr
NEC EA231WMi 23" - 1920*1080 - IPS-panel - från 3500kr
HP ZR24w 24" - 1920*1200 - IPS-panel - från 3800kr

Samtliga ovanstående skärmar har justerbara fötter med pivotmöjlighet (90 graders rotation).

För recensioner se Prisjakt

2209WA
LG W2220P
Samsung F2380
Eizo EV2333
NEC EA231WMi
HP ZR24

Konsumentguiden länkar ofta till ytterligare några recensioner, varierar en del mellan produkterna
2209WA
F2380
EA231

För den som är intresserad av vilka ingångar skärmarna har så har alla utom F2380 en DVI och en VGA. F2380 har istället två DVI. (Det finns även en M-version med en HDMI-ingång, den säljs av Pixmania)
Utöver det så har NECen och HP-skärmen varsin Displayportingång (behövs om man ska köra tre skärmar kopplade till ett och samma grafikkort) medan LGn har en HDMI.

För nån vecka sen prissänktes Eizos EV2333 med en tusenlapp, vilket gör den väldigt attraktiv.
Det är samma Samsungpanel som i F2380, men utan de problem den drogs/dras med. Otroligt svärta och dessutom förinställda färger. Foten är det mest flexibla som finns på marknaden.
Inte lika tuff antiglarebehandling på PVA som IPS-skärmarna, man slipper grynigheten/kornigheten på enfärgade områden som vissa kan störa sig på. Lite sämre betraktningsvinklar än IPS, å andra sidan lider inte PVA av white glow som plågar nuvarande IPSer.
Uppdaterar med ett par bilder senare.

Här finns jämförelsebilder på betraktningsvinklarna för 2209WA och F2380. Dessa har alltså varsitt syskon som de delar panel med.
#9375219

Bild som visar white glow (båda är förvisso IPSer, men ingen skärm som den till vänster tillverkas längre)

Annat exempel
Geting.se - 254094-2690wuxi2vs2690wuxi.jpg : H-IPS utan A-TW-polarizer vs H-IPS med A-TW-polarizer (tillverkas inte längre)

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Spel, film
* Önskad storlek = Stor som fan typ 22-27?
* Din budget = 3500 + lite om de verkligen behövs

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = minst 1920x1080 (eller va de e?)
* Önskat format = -
* Önskad Panel = -
* Önskad Hz = så hög som möjligt
* Butik = Webbhallen, dustin, komplett, inet?
* Märke = -

Permalänk

Ett hett tips til dig Rupenbritz är att läsa inlägget precis ovanför. Och gärna då också ta det stora steget ut i det okända och faktiskt klicka på de färdiga länkarna.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Ett tips för dig är att läsa min post, 22-23 har jag inget intresse för. 24 verkar lite.. vill ha 27

Permalänk
Skrivet av Rupenbritz:

Ett tips för dig är att läsa min post, 22-23 har jag inget intresse för. 24 verkar lite.. vill ha 27

Blir tillbakakaka på det "tipset".

Skrivet av Rupenbritz:

* Önskad storlek = Stor som fan typ 22-27?

Sen om du råkade skriva fel är det självfallet inget jag kan veta.

De billiga 27-tummarna har precis samma upplösning som de flesta mindre datorskärmarna, men problemet med dåliga betraktningsvinklar blir ännu större eftersom de är ytterligare något större. Om du vill ha en jumboskärm är det bästa egentligen att köpa en 32-tums-TV, då får du en betydligt bättre panel och ännu större yta.

Edit: Mitt tipsinlägg ovan är uppdaterat pga ändrade marknadsförhållanden.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Kan bara säga att LG W2220P verkar vara väldigt mycket skärm för pengarna. En e-IPS skärm för 2000kr trodde jag inte jag skulle få se så snart. Det blir ersättaren till min gamla trogna Viewsonic 19" med MVA-panel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Spel, surf
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = MAX 2500, gärna mindre

Har spanat på BenQ V2420 och G2420HDBL men är väldigt osäker.
Dustin har lite kampanjer och bla Samsung P2450H för 2390:-
Vad säger folket ?

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = (Spel, surf, film)
* Önskad storlek = 24"
* Din budget =Så billigt som möjligt

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning =1920x1080
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =>100 såvitt jag vet finns det bara en orange acer skärm på 24" som har 120 hz

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||