"operation system not found" Efter BSOD

Permalänk

"operation system not found" Efter BSOD

Idag när jag öppnade laptopen så hade den fått en BSOD - "page fault in nonpaged area"
Startar om datorn och får då upp meddelandet "operation system not found"
Kollar jag i BIOS så verkar den inte hitta HDD, och försöker jag köra något HDD diagnostik från en boot cs jag äger så hittar inte de heller HDD.

Datorn är en Sony Vaio VGN-NR21S
Datorn har nog aldrig tidigare råkat ut för en BSOD.
Operativsystemet jag kör är Windows 7.

Är de så illa att HDD på en 1 ½ år laptop lagt av? Törs jag öppna den och kolla om sladdar etc sitter som de ska eller har hoppat ur?
Observera att jag oxå råkade bytta datorn i golvet från ca 40 cm höjd för några veckor sedan om de nu skulle kunna ha någon betydelse.
Mvh Stefan

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem

Öppna datorn och kolla så att inte sladdarna åkt ur, sånt händer. Se till så att de verkligen sitter.
Funkar de fortfarande inte så kolla så att HDDn överhuvudtaget spinner upp.

Annars ser de ju inte bra ut, om BIOS plötsligt inte hittar HDD.
Du kan ju testa att rensa CMOS, men då lär du få skruva upp hela burken

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

du har ingen möjlighet att prova disken i en annan dator för att utesluta om disken är pajj eller om det vart nått fel när du tappade den ?

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk

Tack för de snabba svaren!
Ska genast skruva upp datorn, och testar först #2 alternativ, annars har jag en stationär jag kan pröva disken i oxå så prövar alternativen direkt.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk

Har den i min stationära nu, och den snurrar men den upptäcks inte i bios eller i windows av denna dator heller.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk

Sitter med laptopen isär tagen och har även upptäckt nu att datorn ger ifrån sig ett litet ljud som inte brukar vara där.
När man håller in pwr knappen för o stänga av den efter texten "operation system not found" så liksom är de ett svagt pip ljud.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk

Suttit hela dagen med detta problem nu.
HDD snurrar (varvar upp) i både laptopen och min stationära. Detta borde la vara ett bra tecken?

Den stationära hittar inte heller HDD.
Har försökt med hjälp av windows skiva återställa/skriva en ny MBR men utan resultat.

Får inte ur hela moderkortet så har inte lyckats cleara CMOS, hittar ingen jumper etc på den sidan jag ser utav kortet. Den delen jag inte ser är den under tgn bordet. Verkar på något sätt orimligt i mina ögon att de sitter på den sidan. Jag kommer ju åt CPU/GPU/HDD/RAM från min sida.
Ser ett M-bord batteri annorlunda ut på en laptop?
Borde inte HDD ge missljud ifrån sig när den börjar bli dåligt?

Skulle gärna vilja ha lite svar på detta innan jag sliter av mitt hår och går o köper en ny disk.
Datorn är köpt sommaren 2008, så var en väldigt dålig HDD i så fall.

EDIT

Skulle jag kunnat blivit smittad av: "Win32/Zimuse.A och Win32/Zimuse.B, som skriver över MBR (Master Boot Record) på samtliga diskar."
Borde HDD komma upp i min stationär om detta var fallet?

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk

hittas den bärbara disken i bios på din stationära?

om den gör det så är nästa steg ett disktestningsprogram.

Om din dator var igång när du tappade den så kan hårddisken ha fått sig en rejäl smäll då och därmed fått skador som gjort att den längre fram inte orkade längre.

Permalänk

Det är någon vecka sen jag råkade knuffa den i golvet då den stod ovan på chassit på den stationära. Laptopen var då igång och den enda synliga skadan var att ena fästet/gångjärnet till skärmen sprack lite. Äv om hddn tog stryck borde inte de märkas i prestanda/ljudmässigt?

Den kommer som saft inte upp i bios på den stationära heller men den snurrar iaf.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffelitix
Det är någon vecka sen jag råkade knuffa den i golvet då den stod ovan på chassit på den stationära. Laptopen var då igång och den enda synliga skadan var att ena fästet/gångjärnet till skärmen sprack lite. Äv om hddn tog stryck borde inte de märkas i prestanda/ljudmässigt?

Den kommer som saft inte upp i bios på den stationära heller men den snurrar iaf.

En hd är känsligare än man tro, Framför allt om den varit igång innan knuffen.
mkt kan ha hänt, läsarmen drog en reva i själva disken osv.

Du har testat den i stationära & den hittas inte där heller.

verkar vara rätt solklart att den är färdig krasst, en ny hd kostar ingen förmögenhet idag

ps en avstängt HD tål en hel del däremot.

Permalänk

Jag har beställt en ny 250 gb från inet.
Tänkte kolla om något känner igen detta problem som jag upplever på en nyinstallerad stationär.

När jag startar utorrent så lägger internet av inom några minuter och jag måste antingen dra en reboot, eller felsöka nätverket.
De fel som hittas och fixas är "Standardgetaway inte tillgänglig"

Har prövat med olika versioner av Utorrent, samt drivrutiner till nätverskortet.
Har ställt in rätt port etc som jag har öppet i routern osv.

De jag inte prövat är att byta program till något annat, men tänkte höra om någon vart med om liknande?

OS: Windows 7 x64
Moderkort: Asus Striker nForce 680 SLI

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem

rensa alla anslutningar i nätverket,har du ett krypterat nät verk ? trådlöst?

Permalänk

Inget krypterat, trådanslutning.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk

Provat en annan torrent klient? se om problemet kvarstår

Permalänk

Har inte prövat en annan torrent klient, har nästan alltid haft utorrent, vilket inte är en ursäkt till att byta, men innan jag byter vill jag veta vad de är som gör att internet lägger av. Har gjort tester, de är när jag startar en upp/nedladdning och inte själva programmet.

Ibland kan jag hade de på i 1 - 2 minuter tills de händer, och ibland hinner inte ens laddningen börja innan internet försvinner.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffelitix
Har inte prövat en annan torrent klient, har nästan alltid haft utorrent, vilket inte är en ursäkt till att byta, men innan jag byter vill jag veta vad de är som gör att internet lägger av. Har gjort tester, de är när jag startar en upp/nedladdning och inte själva programmet.

Ibland kan jag hade de på i 1 - 2 minuter tills de händer, och ibland hinner inte ens laddningen börja innan internet försvinner.

Fick samma symptom som du på en stationär här i hemmet. Provade allting i ca 5-6 timmar virus/malware scan drivrutiner osv osv osv.. men det enda som hjälpte var en ominstallation.

Permalänk

Okey, kan inget säga säkert, men såg nu på kvällen att de kommit ut ny drivrutin till mitt moderkort, och har tankat nu i någon minut utan att blivit nedkopplad iaf

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk

Uppdatering gällande laptopen och den stationära.
Nedladdningar via torrentprogrammet Utorrent verkar fungera utan problem sedan uppdatering utav bios/drivrutiner till moderkortet.

Laptopen har fått en ny 250gb HDD, och har satt ihop den igen. Det som bekymrar mig nu är att 2 st USB portar inte längre fungerar. Stoppar jag in t.ex USB minne som har en diod som blinkar/lyser när data skrivs/överförs så tänds denna lampan i några sekunder för att sedan släckas igen. Har tagit isär datorn igen och kontrollerat sladdarna. De USB portarna som fungerar är de som sitter direkt på moderkortet medan de som har en sladd emellan inte fungerar. Har installerat alla drivrutiner.

Någon förslag om hur jag ska gå vidare med mina USB portar?

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||