Permalänk
Medlem

moderkort fuckat?

jag har en laptop med märket HP.

när jag startar den så lyser dioder och sådant upp i ungefär 13 sekunder för att sen slockna och försöka på nytt, var 15:e försök så kickar datorn igång och startar som om ingenting har hänt.

detta har gjorts:
bytat/tagit ut/flyttat RAM minnen =inget hjälpte
bytat hårddisk = inget hände
installerat om windows = inget hände

så tillslut slår 2 saker mig. nätdel och moderkort.
skall flasha biosen nästa gång datorn startar.

Permalänk

Flasha om BIOS med en så instabil maskin skulle inte jag göra.
Det fixar nog inte problemen, sam att iom den är så ostabil så är risken mer än överhängande att flashningen går åt H*** & det sluta garanterat med elektronik skrot.

Vad för modell på HPn?
Du sa att du installerat om Windows hur gick det om den bara blinkar?
Har maskinen fungerat bra innan?
Vad gjorde du innan den började krångla?
Har du uppdaterat något?
Har du testat att köra maskinen endast på nätdelen utan batteriet isatt?
Har du uppdaterat något i hårdvaruväg?
Är det värme relaterat? testat att blåsa rent från damm?
Håller CMOS klockan tiden? om inte så kan ev CMOS batteriet vara slut.

osv.

Beskriv mer om det går, så ska du se att tråden fylls på.

Permalänk
Medlem

det är en presario V6057EA

datorn är itne min och jag vet itne hur dett aqproblemet uppstod. (lagar den åt en poalre men är nu helt handfallen på problemet)

som jag sade så bootar datorn upp var 15e - 30e försök om äns det. det är vid dessa få tillfällen som jag har installerat. när den väl är igång så funkar den galant

jag lyckades uppdatera bios. men inget annat är gjort

har testat följande : ta ut batteri och köra på nätdel, köra endast på batteri, byta RAM minnen, byta hdd

inget i hårdvaruväg är utbytt.

datorn är blåst på damm och luftflödet strömmar som det ska.

när jag nu tänker efter så vet jag att första gången jag startade den fick jag ställa in tiden i bios. samt att jag idag såg att den var inställd på 00:00,

och nu när jag tänker efter är det nog en bra anledning till att den beter sig som en plåtburk -.-

tack för att du lyste upp mina tankar

batteriet sitter i en "gummificka" alltså en krympslang klämd över batteriet. med 2 sladdar ut, måste jag beställa ett batteri eller jag kan pilla isär denna lilla anordning coh trycka i ett nytt batteri.?

Permalänk
Medlem

tog mig 10 minuter att få ut batteriet och samtidigt sätta en kniv under nageln -.- ska byta batteri imorgon ser hur det går då

Permalänk
Medlem

har testat med 3 olika CMOS batterier...samma sak med allihopa : /

Permalänk

Ett tecken på att CMOS batteriet är slut är just att den inte håller klockan rätt tid, CMOS ser ju till att inställningarna i BIOS behålls.

Har du kört in ett sprillans nytt CMOS batteri.

Ladda upp default inställningarna.

om inget annat verkar hjälpa & den beter sig konstigt kan det börja luta åt att det är hårdvaru relaterat.

Ladda hem diagnstik program för minnet ex memtest (googla)
Just in case, testa för säkerhets skull.

Testa sedan HDn med ett diagnostik program från hårdisk tillverkarens hemsida, annars kan du testa Seatools (googla), kör det långa testet.

sedan krymper åtgärdena, kan vara att någon komponent (moderkortet) börjar ge vika på maskinen.

Jadu då verkar det mer knepigt om det inte hjälper, har ni en bra datorbutik i närheten som kan felsöka den?

Permalänk
Medlem

har bara PC-doktorn i närheten. problemet är att jag brukar få laga datorer som dem har "förstört" O.o

jo jag tryckte i ett nytt CMOS batteri och jag har som sagt bytat hdd tänkte kolla med hirens boot
men CD läsaren fuinkar tydligen inte heller. samt att Wifin inte heller funkar. så jag är nu 99% säker på att det är moderkortet. jag har letat upp ett nytt moderkort och skickat till ägaren så får han avgöra om jag ska köpa ett moderkort (2000 kr ungefär) eller om han skiter i det och slänger datorn.
tack så mycket för hjälpen iaf boogie