Vostro 1400, efter 2 hängningar startar den inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Vostro 1400, efter 2 hängningar startar den inte.

Fick problem för några dagar sen. Första gången hängde sig datorn, ljudet hackade ca 1 minut och bilden kan bäst beskrivas som ett virrvarr av färger i vertikala ränder, sedan kom en bsod som även den var ganska mycket i oordning, dvs gick inte att läsa. Tyckte mig hinna se något om Memory parity (möjligen följt av error men är osäker).

Detta hände sedan en gång till, men utan bsod, och nu startar den inte upp alls.

Det som händer när jag startar den är att skärmen "tänds" men ger bara 2 nyanser av grått, 2 vertikala fält, kan man säga och ingen bioslogga. Den reagerar och startar om vid ctrl-alt-del men jag kan inte säga om den bootar eller inte.

Enda jag testat hittills är att köra minnena ett och ett i de olika platserna men det gör ingen skillnad.

Tänkte testa koppla in i en extern skärm men har ingen med vga-anslutning hemma men ska testa vid tillfälle.

Några idéer?

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skänninge
Registrerad
Okt 2002

låter som om det interna bildskärm kortet gett upp.
men som sagt kolla med en extern skärm och se om du får samma resultat eller ej
du har ingen möjlighet att ta ett kort på skärmen så man får se hur felet ser ut ?

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Tackar för svar!

Jo ska kolla med extern skärm, blir nog imorgon det.

Har ingen kamera att ta bild med, men för att ge en närmare beskrivning så är det knappt märkbart att skärmen reagerar, som sagt vertikala ränder av väldigt mörk grått /svart.

Känns tungt om det ska vara grafikkortet, men det är väl det jag tycker att det lutar åt, nån som har en aning var/hur/om man kan få tag i ett ersättningskort utan att det kostar lika mycket som datorn är värd isf? Är ett dedikerat 8400 med 128mb minne, den bättre varianten som inte delar med datorns ram.

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s