Permalänk

sony vaio blu ray

Hej jag provade min laptop blu ray spelare igår.
Det funkade att spela upp på laptopen,men inte när jag skulle koppla över till tv.
Min laptop sony vaio fw51mf
hdmi sladd
1st fullhd lcd,1st fullhd plasma
Alla med samma medelande"Your display environment does not support protected content playback"
Program win dvd.Alla inställningar provades med samma resultat.
surfande på dessa tv apparater inga problem.

Permalänk
Medlem

Låter som problem med HDCP.
Inte insatt i om just ditt problem bara är någon typ av inställning.

Permalänk

HDCP Problem.
http://sv.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_P...

Vad har du för TV?

Det går att komma runt detta, gråzon i tråden så du får googla lite

Körde en Cut & Paste från en annat forum som tagit detta från hembiobutiken.se

HDCP
Ett krav från de stora filmbolagen nu för tiden är att allt som kan skicka digitala signaler måste ha ett bra kopieringsskydd. Att filmbolagen har så mycket att säga till om beror på att många av de stora hemelektronikföretagen äger filmbolag, tex Sony som äger Columbia Pictures.
För HDMI valdes samma kopieringsskydd som DVI använder, HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) från Intel. Det är både ett hårdvaru- och mjukvaruskydd som ger tillverkarna av apparater och media möjlighet att välja om kodningen ska användas eller inte. Det som styr vilka apparater som kan prata med varandra är den apparat som skickar. Den mottagande apparaten kommer bara att använda HDCP om den sändande kräver det. Detta innebär att tex en DVD-spelare med en DVI-utgång som saknar HDCP kan kommunicera med tex en plasmaskärm som har HDMI-ingång. De omvända skulle dock inte fungera eftersom HDMI-standarden kräver att en apparat med HDMI-utgång alltid skickar signalen krypterad med HDCP. För att ta emot en signal från en apparat med HDMI-utgång måste mottagande apparat ha en HDMI-ingång eller en HDCP-kompatibel DVI-ingång.

En enklare summering av ovanstånde skulle bli:

HDMI -> HDMI = OK
HDMI -> DVI (HDCP-kompatibel) = OK
DVI -> HDMI = OK
DVI (HDCP-kompatibel) -> HDMI = OK

DVD-filmer med HDCP-skyddat material är fortfarande ovanligt men lär komma på bred front i samband med HD-DVD och Blu-Ray om 2-3 år. Ett par amerikanska HDTV-leverantörer har börjat sända med HDCP-kryptering.

detta är från 2006.