Permalänk

Hur snabbt går utvecklingen framåt?

Är ganska så ny på det här med datorer och komponenter. Byggde ihop min första dator för 2 veckor sen efter nästan 2 månanders läsande om hur allting hängde ihop så att man kunde få grepp på allt.

Nåt som gäckat mig är hur snabbt en dator föråldras och hur länge ni användare här på forumet i snitt använder varje komponent innan ni känner att detta är rena stenåldern. Tex, hur skulle en processor i det övre toppskiktet för 3 år sen stå sig idag och vad skulle man kunna jämföra den med?

Hur många år tillbaka i tiden skulle man kunna gå men ändå ha en dator som skulle klara av dom fetaste spelen idag? Vi antar givetvis att det datorn byggdes ihop med dom hetaste komponentarna som gick att få tag på då.

Kanske inte så lätt att svara på dom här diffusa frågorna men som sagt, jag är en undrande själ.

Permalänk
Hedersmedlem

Just vad gällande processorer så kan man generellt säga att de håller längre idag än för säg fem sex år sedan rent spelprestandamässigt, och att det då är på graffe/GPU-sidan som den största emfasen ligger idag, så det är grafiken som blir "äldst" först idag, iaf enligt mig. Hoppas detta hjälpte dina funderingar en bit iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja, grafikkort är det som gäller oftast (om man spelar alltså).

Det är väl lite tack vare att grafikkortet tar hand om mer och mer av processorns arbete med tiden. Alltså, äldre grafikkortsgenerationer är mer CPU-beroende än nyare kort. Snart finns det väl knappt nån mening med SIMD-enheter i processorn (SSE osv) då man kan lägga det på en snabbare GPU istället. Fast å andra sidan så verkar det som GPU:n flyttar in till CPU:n istället med tanke på AMD's Fusion.

Sen ökar ju inte direkt prestandan på enkel-trådade program idag. Den har nästan legat stilla sen 2003 ungefär och bara ökat lite. Iofs skedde en förbättring med Core 2, Phenom och i7. Snabbare minne hjälper lite också. Flera kärnor kommer dock hela tiden vilket vissa spel utnyttjar.

Oftast är det grafikkortet som behöver bytas ut först i mitt fall iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jag själv har en dator med några år på nacken, CPUn är nog 5-6 år gammal (den var gammal redan när jag skaffade datorn). Jag har bytt ut i princip allt annat (förutom CD och hårddisk), och märker nu att CPUn har hamnat ordentligt efter (den hänger inte med i spel).

Om du är intresserad av hur fort utvecklingen går framåt så rekommenderar jag 'The singularity is near' av 'Ray Kurzweil'. Han tar i boken upp väldigt mycket om just detta.