En liten känga till er nätaggstalibaner ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Styrka har inget med ljudnivån att göra, sant MEN styrka + belastning har det. Ett bra video finns här http://www.youtube.com/watch?v=5vnXNyh9vIg , visserligen jemför han 2 kraftiga nätagg på en gamingburk men där ser man klart att bättre sepcade agg håller lägre ljudnivå vid belastning.

Styrka har visst med ljudnivå att göra för alla nätagg som är riktigt starka har en överdriven fläkt som alltid spinner snabbare än långsammare modeller varför alla 750W+ agg blir oanvändbara i tysta datorer. Nätagg ska väljas utifrån den effekten man verkligen behöver och inget annat, nätaggs-seriens konstruktion i sig har större inverkan på ljudnivån än effekten vilket nätagg från Nexus och Enermax tydligt bevisat.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag själv skulle väl säga att folk föredrar Corsair's nätagg och dessutom får dom gärna vara modulära och eftersom dom modulära corsair börjar vid 650w så är det det som folk köper.

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Kan hitta på ett exempel, inte något som går att köpa normalt!
Man har ett 1000W agg med 80% effektivitet, full last 200W att kyla bort, lär bli högljutt
Man har ett 1000W agg med 98% effektivitet, Full last 20W att kyla bort, funkar passivt
Det finns kretsar som ligger på 98% effektivitet idag, men de sitter inte i nätdelar till datorer. De har väldigt hög verkningsgrad över ett stort effektspann också.
En annan faktor som borde ses över är det här med extra strömförsörjningen på moderkorten/grafikkorten, vi matar in högre spänningar än vad som används idag och får förluster där också , vi har alltså 2 seriekopplade strömförsörjningar. detta beror nog på att de flesta nätagg separerar spänningarna med drosslar som delas för flera spänningar och då inte kan regleras separat.
Hade vi haft rätt spänningar direkt med någon typ av ny nätdel borde verkningsgraden stiga rejält. det går åt enorma mängder ström till datorer som inte jobbar, de flesta verkar ju inte bry sig om det utan tycker att OC är det enda som räknas, jag själv vill ha en dator som reglerar prestandan inom ett mycket större område än de gör idag, när jag surfar/ser film så bör 20W räcka bra, det går ju inte slöare att surfa på en atom......... men vid spelande får effekten öka. detta är jätteviktiga frågor som måste lösas, jag har för mig att datorerna står för ca 7% av världens energikonsumtion idag. Det handlar om enorma pengar för energin, dessutom är spillvärmen som kyls bort ett problem, det sänker komforten i lokalen, själv så värmer jag mitt datarum på vintern med maskinen , den ligger kring 70W i medelförbrukning o det räcker om det inte svinkallt ute, att spela på sommaren blir varmt.........
Jag tror att vi kommer att få nya typer av strömförsörjning inom någon generation, det vi har idag är faktiskt ingen större skillnad mot det som fanns för 20år sedan, lite nya spänningar o kontakter bara, men snart måste vi nog även ta med regleringen på moderkorten/grafikkorten som en viktig del, att integrera allt till en enhet bör ge bättre prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte lite fel där, bra att vi har rätt ut det :). Håller helt med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Styrka har visst med ljudnivå att göra för alla nätagg som är riktigt starka har en överdriven fläkt som alltid spinner snabbare än långsammare modeller varför alla 750W+ agg blir oanvändbara i tysta datorer. Nätagg ska väljas utifrån den effekten man verkligen behöver och inget annat, nätaggs-seriens konstruktion i sig har större inverkan på ljudnivån än effekten vilket nätagg från Nexus och Enermax tydligt bevisat.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kan visa att det vederbörande skriver faktiskt stämmer, gärna med graf över verkningsgrad vid olika effekter för nätagg med olika effekt och prisklass. Vore intressant att se data på fläktarna i olika nätagg också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion! Jag ligger väl nånstans mitt emellan, kör en Athlon II X4 620, 8 GB DDR2, HD4770 och 2 st WD Blue 640 GB i RAID 1 just nu med mitt Antec EarthWatts 430W. Jag ser ingen anledning att byta till ett med högre effekt.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Som sagt det här är varken ett problem eller ett fenomen än mindre, 300w räcker gott och väl till HTPCs eller surfdatorer sen får man lov att byta upp sig om quaden ska klockas och ett fläskigare grafikkort ska in.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Som sagt det här är varken ett problem eller ett fenomen än mindre, 300w räcker gott och väl till HTPCs eller surfdatorer sen får man lov att byta upp sig om quaden ska klockas och ett fläskigare grafikkort ska in.

Förutsätter likväl att detta nätagg inte är något undermåligt sunk som inte ens klarar 50% belastning. Huntkey (som lyckligtvis inte finns i Sverige förvisso) kommer jag att tänka på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Är det någon här som kan visa att det vederbörande skriver faktiskt stämmer, gärna med graf över verkningsgrad vid olika effekter för nätagg med olika effekt och prisklass. Vore intressant att se data på fläktarna i olika nätagg också.

Det finns gott om jämförelser redan gjorda men de utgår från att du kan beräkna vilken effekt som ges då alla testas individuellt:

http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3487&...

Ta t.ex. CM Real Power på 360W, på 50% belastning, 180W ligger den på 85% effektivitet

Corsair TX750 når inte 85% effektivitet innan 350W och blir därmed varmare hela vägen dit. Nätagget blir aldrig tyst för att det ska klara av att kyla effektförlusten vid 750W belastning.

http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3445&...

Självklart finns det bättre högwattare som Revolution 85+ och M12D men de kostar mycket mer och jämfört med väldigt exklusiva lägre wattare som Pro87+ eller X-serien så är de ändå mindre effektiva på lägre belastning. Man väljer nätagg utifrån vad man verkligen förbrukar, allt annat är slöseri.

Högwattshysterin måste få ett slut någon gång.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Förutsätter likväl att detta nätagg inte är något undermåligt sunk som inte ens klarar 50% belastning. Huntkey (som lyckligtvis inte finns i Sverige förvisso) kommer jag att tänka på.

Jorå det finns, går under namnet Deltaco i sverige. Vet för att en snikpolare köpte ett sådant till sin ena burk.
Höll en vecka tror jag, och han fick byta mobo med sen *fniss*

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Jorå det finns, går under namnet Deltaco i sverige. Vet för att en snikpolare köpte ett sådant till sin ena burk.
Höll en vecka tror jag, och han fick byta mobo med sen *fniss*

De otrogna skall straffas!

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adam57752
Jag själv skulle väl säga att folk föredrar Corsair's nätagg och dessutom får dom gärna vara modulära och eftersom dom modulära corsair börjar vid 650w så är det det som folk köper.

Nu pratar du struntprat, jag har ett 450w corsair nätagg som är modulärt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Nu pratar du struntprat, jag har ett 450w corsair nätagg som är modulärt.

Ett HX 450W släpptes förra året. Det knepiga och tråkiga är att den inte verkar gå att köpa längre. Extra dumt när även HX 520W har slutat tillverkas med.

Corsair HX 450W: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=381493

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Förutsätter likväl att detta nätagg inte är något undermåligt sunk som inte ens klarar 50% belastning. Huntkey (som lyckligtvis inte finns i Sverige förvisso) kommer jag att tänka på.

Självklart alla 80+ agg, dom håller godkänd kvalitet eller bättre.

Permalänk

400W är perfa. Räcker till alla system med ett graffe.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Nu pratar du struntprat, jag har ett 450w corsair nätagg som är modulärt.

Sålde för dåligt och produktionen har upphört.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ett HX 450W släpptes förra året. Det knepiga och tråkiga är att den inte verkar gå att köpa längre. Extra dumt när även HX 520W har slutat tillverkas med.

Corsair HX 450W: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=381493

Men skit också. De har ju faktsikt slutat med HX520, också. Vansinne!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Mitt 520w nätagg från Corsair är mer än tillräckligt för mig. Köpte det för att det var det billigaste av kvalité jag kunde komma åt via lokal butik då mitt tidigare gick sönder spontant. Förstår mig fan inte på folk som köper agg med 1kw eller mer till datorer liknande den i t.ex min sign. Det är sjukt.

Permalänk
Medlem

Påmminner mig om när jag startade upp 13st 3.5 diskar, en Athlon64 3000+ socket 754, 1Gb ram och ett GeFroce 6800U på ETT 300W Powerman. Det var specat till 30A på +5V och 13A på + 12V och moderkortet använde jag en hemmagjord molex till 4 pins addapter då agget var så gammalt att det saknades. +5V användes knappt redan då så msäta gick på +12V linan.
Satt 2st 300W sådana i den burken då det var server låda med hotswap men testade den med en nätdel bara för att se om det gick.
Kallbootade utan problem in i bios. visst med ett agg dropade +12V till 11.8v och med båda låg den stabilt på +12V men man kan ju bara tänka sig startströmarna där.

Har facktiskt det mobot kvar i en filserver numera med typ ATI 7000 kort istället och 15st diskar med Corsair TX650W agg. Körde med 450W deltaco eller huntkey innan i något år eller två men startströmarna uppgick till ca 450W från väggutaget under boot i 4 sekunder när jag mätte.

Går att starta ganska mycket på ganska lite Sedan hur läge det håller är en annan fråga.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Styrka har visst med ljudnivå att göra för alla nätagg som är riktigt starka har en överdriven fläkt som alltid spinner snabbare än långsammare modeller varför alla 750W+ agg blir oanvändbara i tysta datorer. Nätagg ska väljas utifrån den effekten man verkligen behöver och inget annat, nätaggs-seriens konstruktion i sig har större inverkan på ljudnivån än effekten vilket nätagg från Nexus och Enermax tydligt bevisat.

Mitt Zalman (1kW) t.ex. är bland de tystaste aggen som finns... Ganska överdriven generalisering.

Permalänk
Medlem

1KW agg i en dator som drar 300W tung LOAD? inte vidare optimalt. Nätag är som mäst effektiva vid 50% kast både på hög och låg last är dom som mins effektiva.

kör 850W i min rigg inte helt olik din, i7 920 @ 3.7Ghz med 2st GTX 260 och 2st SSD, 12Gb ram och ASUS Xonar D1 och Intel dual Gbit server nic och lite sånt på ett ASUS P6T moderkort. Under spel ca 250W ur väggen uppmätt. Intel linpack ca 350W ur väggen eller 331W vid prime95 och jag har lyckats få ut 400W ur väggen en gång med syntetiskt CPU och GPU stresstest sammtidigt. Men fortfarande ur väggen så ca 320W för komponenterna. Idlar på ca 190W klockat och 160W oklockat från väggen. Har 80% verknigsgrad ca på mitt sillverstone Zeus 850W.

hade gott klarat mig på 650W corsair eller nåt. Dock köpte jag agget för en annan rigg som inte finns lägre.

har 360W Zalman i min HTPC med Athlon64 X2 6000+ och 8600GT, Audegy 2, TV kort, en disk och ett par optiska enheter och lite sånt. Tyst agg får jag säga och svalt. Mycket nöjd går 24/7 i 2 år nu.

Bäst är om förbrukningen ligger runt 50% av aggets last. plus minus 10% sådär så ligger man idle på 40% av kapaciteten och vid load på 60% av kapaciteten så är det rätt bra.

kan inte påstå att jag tycket feta nätdelar i datorer som ej behöver dom på nåt vis är tystare. Inte enligt min erfarenhet i alla fall. Rätt agg på rätt plats.

Vet en som kör en gammel burk med typ C2D dualcore och ett 9800GTX+ med Corsiar 950W för han tror det behövs. Fan kunnat driva 7 vanliga datorer på det ju. Nästan i alla all. hade snarlik setup hemma och det idlade 120W från väggen och betydligt mer överklockad än hans maxade 280W ur väggen. oplockat sällan mö över 200W ur väggen.

Där kan man snacka om ineffektivitet. 950W corsair på 100-200W last uj uj så icke effektivt det blir.
men personen kan typ inget om datorer ändå utan lämnar in den för reparation på PC data i varberg tex vilket för dom som vet vad det är för butik och deras "kvalifikationer" (avsaknad av dessa) nog garvar röven av sig nu.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.hardocp.com/article/2009/12/01/corsair_tx950w_950_...

86,46% vid 249W och 120V in är väl knappast så dåligt, eller hur pa1983?

Bättre än vid både 738W och maxlast!

Edit: Moderna konstruktioner har gjort det gamla pratet om att kraftiga agg är värdelösa vid låga effekter direkt felaktigt i väldigt många fall.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Och vad vill du komma med det? Det är fortfarande vid 25% last dom mäter! Alltså bit över 20% gränsen där 80plus certefierigen börjar mäta. Allt under tar dom inte in. Du glömde nämna att agget har bättre verkningsgrad vid 50% last, en bit över 88%. Tom bäst där precis som jag sa att agg typiskt har. Sedan om det har överlag 70,80 eller 90% verknigsgrad är irelevant när man kollar på effektiveteten över hela registret. Det blir bara relevant först när du väger in både effektiviteten och procentuelt hur mycket du kommer nuttja agget. Hade du designat ett likvärdigt på 450W så med samma effektivitet vid samma procentuella last så hade det passat ett 100-200W system bättre fortfarande och systemet hade blivit effektivare va det gäller strömförbrukningen då du hade lättare kommit upp i dom där 88-89% istället för att sitta på 86% effektivitet.

vad tror du en C2D och ett 9800GTX+ drar? Som sagt jag VET vad det drar. Får ju köra prime95 och 3D mark sammtidigt för att få en E8400@ 4Ghz med 9800GTX @ 800Mhz GPU och 2400Mhz mem att dra 20-280W ur väggen. Hur kan det då vara optimalt med 950W på en oklocakd klen rigg med 980=GTX+ med 55nm GPU som är än strömsnålare än 65nm? Gösses. Människan spelar WOW med hur mö tror du hans dator drar?

Traditionellt problem med singel rail PSU:er på höga effekter är också högre rippel.

Sitter själv med 2st Corsair och har satt ett i farsans burk så jag vet att dom är bra men jag väljer fortfarande ett som står i proportion till systemets förbrukning. Men vem är så dum att man stoppar 950W i en dator som drar 100W idle och 180W load?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
1KW agg i en dator som drar 300W tung LOAD? inte vidare optimalt. Nätag är som mäst effektiva vid 50% kast både på hög och låg last är dom som mins effektiva.

kör 850W i min rigg inte helt olik din, i7 920 @ 3.7Ghz med 2st GTX 260 och 2st SSD, 12Gb ram och ASUS Xonar D1 och Intel dual Gbit server nic och lite sånt på ett ASUS P6T moderkort. Under spel ca 250W ur väggen uppmätt. Intel linpack ca 350W ur väggen eller 331W vid prime95 och jag har lyckats få ut 400W ur väggen en gång med syntetiskt CPU och GPU stresstest sammtidigt. Men fortfarande ur väggen så ca 320W för komponenterna. Idlar på ca 190W klockat och 160W oklockat från väggen. Har 80% verknigsgrad ca på mitt sillverstone Zeus 850W.

hade gott klarat mig på 650W corsair eller nåt. Dock köpte jag agget för en annan rigg som inte finns lägre.

har 360W Zalman i min HTPC med Athlon64 X2 6000+ och 8600GT, Audegy 2, TV kort, en disk och ett par optiska enheter och lite sånt. Tyst agg får jag säga och svalt. Mycket nöjd går 24/7 i 2 år nu.

Bäst är om förbrukningen ligger runt 50% av aggets last. plus minus 10% sådär så ligger man idle på 40% av kapaciteten och vid load på 60% av kapaciteten så är det rätt bra.

kan inte påstå att jag tycket feta nätdelar i datorer som ej behöver dom på nåt vis är tystare. Inte enligt min erfarenhet i alla fall. Rätt agg på rätt plats.

Vet en som kör en gammel burk med typ C2D dualcore och ett 9800GTX+ med Corsiar 950W för han tror det behövs. Fan kunnat driva 7 vanliga datorer på det ju. Nästan i alla all. hade snarlik setup hemma och det idlade 120W från väggen och betydligt mer överklockad än hans maxade 280W ur väggen. oplockat sällan mö över 200W ur väggen.

Där kan man snacka om ineffektivitet. 950W corsair på 100-200W last uj uj så icke effektivt det blir.
men personen kan typ inget om datorer ändå utan lämnar in den för reparation på PC data i varberg tex vilket för dom som vet vad det är för butik och deras "kvalifikationer" (avsaknad av dessa) nog garvar röven av sig nu.

Håller med om att 950W är rejäl overkill för hans dator. Men de nya modernaste nätaggen, främst kanske 80+ gold aggregaten kan ha mkt bra effektivitet på låga belastningar, så tumregeln att man ska ligga på kanske 60% belastning vid load är inte alls lika viktigt längre med riktigt bra nätagg. T ex Seasonics X-650 har effektivitet på över 82% vid 10% belastning (66W), 86% vid 14% belastning (92W) och 91% vid ca 31% belastning (199W) så detta nätagg är perfekt även för en enklare dator som idlar 100W och drar 200W vid load. Nu är det ju ett dyrt nätagg, men det är ju i kompromisslöst i övriga aspekter.

http://www.silentpcreview.com/article986-page5.html
verkar ligga nere, google cache funkar:
http://66.102.9.132/search?q=cache:a92_jtOYWE8J:www.silentpcr...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Och vad vill du komma med det? Det är fortfarande vid 25% last dom mäter! Alltså bit över 20% gränsen där 80plus certefierigen börjar mäta. Allt under tar dom inte in. Du glömde nämna att agget har bättre verkningsgrad vid 50% last, en bit över 88%. Tom bäst där precis som jag sa att agg typiskt har. Sedan om det har överlag 70,80 eller 90% verknigsgrad är irelevant när man kollar på effektiveteten över hela registret. Det blir bara relevant först när du väger in både effektiviteten och procentuelt hur mycket du kommer nuttja agget. Hade du designat ett likvärdigt på 450W så med samma effektivitet vid samma procentuella last så hade det passat ett 100-200W system bättre fortfarande och systemet hade blivit effektivare va det gäller strömförbrukningen då du hade lättare kommit upp i dom där 88-89% istället för att sitta på 86% effektivitet.

vad tror du en C2D och ett 9800GTX+ drar? Som sagt jag VET vad det drar. Får ju köra prime95 och 3D mark sammtidigt för att få en E8400@ 4Ghz med 9800GTX @ 800Mhz GPU och 2400Mhz mem att dra 20-280W ur väggen. Hur kan det då vara optimalt med 950W på en oklocakd klen rigg med 980=GTX+ med 55nm GPU som är än strömsnålare än 65nm? Gösses. Människan spelar WOW med hur mö tror du hans dator drar?

Traditionellt problem med singel rail PSU:er på höga effekter är också högre rippel.

Sitter själv med 2st Corsair och har satt ett i farsans burk så jag vet att dom är bra men jag väljer fortfarande ett som står i proportion till systemets förbrukning. Men vem är så dum att man stoppar 950W i en dator som drar 100W idle och 180W load?

Senast valde jag nätaggregat för att kunna använda det i många år. Med 7 års garanti vill jag kunna använda det i den speldator jag kommer att ha 7 år framåt. Minst.

Sist jag köpte dator var det ett komplettpaket i delar på ~5000kr. Nätagget i den burken heter Powerman eller något liknande. Efter lite googlande så märker jag att det är ett Deltacoaggregat. Inget jag vill ha i min nya dator vilket jag hade hoppats på och fick ångra att jag inte fläskade på med något rejält från början.

EDIT: Kanske inte framgår riktigt men poängen är att jag tror många köper ett nättagregat för framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte rekommendera någon som köper en speldator att satsa på ett lågeffektsagg, "då det kan fungera".

Även om det säkert kan fungera så kommer ljudnivån vara onödigt hög och belastningen som sätts på nätagget kommer med största sannolikhet att innebära att agget kommer dö i förtid, med ev. ödesdigra konsekvenser.

Därav rekommenderar man ofta 650w-agg av erkänt bra tillverkare pga att belastningen kommer vara inom en rimlig nivå, ljudnivån bättre och större möjlighet till uppgraderingar.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

hade 2st Powerman 300W i 6.5 år innan ett strömavbrott klippte båda två. Morsan och farsan hade ett 350W i massa år också som polaren sedan hade i flera år. Det hölll också en 6 år eller nåt. En på jobbet hade ett i många år med.
Såldes i In-Win lådor typ 2000-2001 och jag bytte ut det för polaren runt julas så ja kan inte klaga. Satt i ett 754 system med Athlon64 2800+.
Vet inte vem som gör Powerman iget man hittar lägre men som sagt fans för i tiden.

Mitt Silverstone Zeus 850W kostade 2000kr på dustin och komplett skulle ha 2.5K. Och kommer säker ha det 3-4 år men 7 år? Hur mycket tror du inte kommer ändras? Komemr nya ATX standarder hella tiden.

Kan köpa kvalite men jag gör det inte för det ska hålla 100 år utan för det ska vara kvalitativt och driva en dator pålitligt under sin livslängd och dessutom vara helt kompatibelt med min burk. I mitt fall valde jag Zeus agget för det skulle driva ett Tyan moderkort och det är både petigt på aggen och rockemenderade listan var allt annat än lång.
Men redan efter 2 år som jag haft det så har jag inga 8 pins PCI-E på det tex. menar köper man ett agg för 7 år så kommer man få skaffa en och annan adapter genom åren då nya kontakter alltid kommer till.
Sedan ändra specifikationer på antal rails osv med. Jag köper bra agg för att det ska vara kvalitativt och kompatibilitet med applikationen i fråga. Väljer agg som passar systemet bäst helt enkelt.

Fisn betydligt värre agg än deltaco också kända som huntkey även om dom inte är bra så finns det betydligt värre. Nog haft 4st 450W och ett 550W och om powerman räknas in då en 3st till. Men som sagt år 2000 så var det chiftec mm som gälde. Har hänt mycket sedan dess. Och som sagt många av dessa agg lever än eller levde 6+ år och inget har drat med sig ett system i graven.

Finns betydligt värre som sagt.
Kör Med ett Zalman, 2 Corsair och 2st Silverstone just nu.

Antec är värsta skiten med. 550W EPS12V modellen jag hade i första dual opteron 940 riggen gick kondigarna upp i rök på. samma sak i spelburken med antec efter endast 6 månader och fläktarna lät som tröskvärk efter nån månad med.

Permalänk
Hedersmedlem

En tråd i nostalgi pynt!

Har det inte hänt ganska mycket också på senare år? Om vi går tillbaka +5 år var utbudet av bra nätaggregat i vår världsdel inte särskilt stort. Det var då vi drömde om att Power & Cooling hade funnits i vår handel också. Vi hade faktiskt problem med att inte alla nätaggregat ens kunde kicka igång vissa system. Några av de nätaggregat som få ville ta i på den tiden, t ex Thermaltake Toughpower, tycks ha nått acceptabel standard de senaste åren. Som jag minns det fick vi en kombination av kriterier:
- spåra den egentliga tillverkaren för att få en indikation om kvalitén
- eftersom effektiviteten inte alltid var särskilt hög ville man gärna lägga sig en eller några 100W högre än max

Nu är det enklare att hitta bra nätaggregat för rimliga pengar, så jag förstår inte varför någon skulle vilja riskera att bränna upp systemet helt i onödan. Det säger ju ingenting att systemet kommer på fötter och är stabilt idag och några veckor framåt, om det samtidigt innebär att komponenterna hastigt åldras och tvärt kan explodera.

Bättre exempel på att kvalité är viktigare än zillions av W är 300W starka Silverstone Nightjar. Där har vi exempel på ett nätaggregat som har specifikationerna satt under sin kapacitet (troligen för att ge lite marginal eftersom det är passivt kylt). Jag skulle i många situationer hellre välja det aggregatet än något oprövat +500W aggregat, om systemet i fråga toppar någonstans vid 300W eller aningen över.

Än om diskussionen är intressant tycker jag att trådskaparens argument är ihåliga eftersom det bara sett utifrån W perspektiv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
hade 2st Powerman 300W i 6.5 år innan ett strömavbrott klippte båda två. Morsan och farsan hade ett 350W i massa år också som polaren sedan hade i flera år. Det hölll också en 6 år eller nåt. En på jobbet hade ett i många år med.
Såldes i In-Win lådor typ 2000-2001 och jag bytte ut det för polaren runt julas så ja kan inte klaga. Satt i ett 754 system med Athlon64 2800+.
Vet inte vem som gör Powerman iget man hittar lägre men som sagt fans för i tiden.

Mitt Silverstone Zeus 850W kostade 2000kr på dustin och komplett skulle ha 2.5K. Och kommer säker ha det 3-4 år men 7 år? Hur mycket tror du inte kommer ändras? Komemr nya ATX standarder hella tiden.

Kan köpa kvalite men jag gör det inte för det ska hålla 100 år utan för det ska vara kvalitativt och driva en dator pålitligt under sin livslängd och dessutom vara helt kompatibelt med min burk. I mitt fall valde jag Zeus agget för det skulle driva ett Tyan moderkort och det är både petigt på aggen och rockemenderade listan var allt annat än lång.
Men redan efter 2 år som jag haft det så har jag inga 8 pins PCI-E på det tex. menar köper man ett agg för 7 år så kommer man få skaffa en och annan adapter genom åren då nya kontakter alltid kommer till.
Sedan ändra specifikationer på antal rails osv med. Jag köper bra agg för att det ska vara kvalitativt och kompatibilitet med applikationen i fråga. Väljer agg som passar systemet bäst helt enkelt.

Fisn betydligt värre agg än deltaco också kända som huntkey även om dom inte är bra så finns det betydligt värre. Nog haft 4st 450W och ett 550W och om powerman räknas in då en 3st till. Men som sagt år 2000 så var det chiftec mm som gälde. Har hänt mycket sedan dess. Och som sagt många av dessa agg lever än eller levde 6+ år och inget har drat med sig ett system i graven.

Finns betydligt värre som sagt.
Kör Med ett Zalman, 2 Corsair och 2st Silverstone just nu.

Antec är värsta skiten med. 550W EPS12V modellen jag hade i första dual opteron 940 riggen gick kondigarna upp i rök på. samma sak i spelburken med antec efter endast 6 månader och fläktarna lät som tröskvärk efter nån månad med.

Någon skrev tidigare i tråden att Huntkey säljs i Sverige som Deltaco och har för mig att jag läste att Powerman också var Deltaco då jag googlade runt för ca ett år sedan så därför vågar jag inte använda Powerman.

Jag hoppas fortfarande kunna använda mitt hx650 garantitiden ut

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

sitter på ett 480w ace nät agg som driver:
Asus corsshair III
Corsair dominator 4gb 1600
amd 965 c3 @4.0ghz
intel x25-m ssd 80gb
WD 500gb blue
XFX 5770

tuffar på bra är inte varmt.

Låter inte mycket heller