Ändra partitionsstorlek utan omformatering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Ändra partitionsstorlek utan omformatering?

Gjorde felet att göra windows installationen för liten när jag skulle göra mina partitioner. Finns nu bara 5gb ledigt på partitionen jag har windows på vilket gör att jag inte kan zippa upp filer på över 5gb för då får jag felmeddelande att jag inte har något diskutrymme kvar.
Finns det möjlighet att ändra storleken på partitionen, dvs ta lite utrymme från den andra partitionen som jag har över 150gb ledigt på?

För som jag fattar det så zippas det man väljer upp på "windows partitionen" för att sedan flyttas till det målet man hade, i mitt fall andra partitionen. För .iso filen jag vill zippa upp är över 7gb och finns nerzippat på den stora partitionen, men kan som sagt inte zippa upp den alls i nuläget.
Någon som kan hjälpa med några lösningar på problemet? Kan man inte ändra på nåt sätt så att datorn inte zippar upp filen på windows partitionen först utan direkt på den andra istället?
Kanske blev lite luddigt men hoppas nån kan hjälpa.
Tack på förhand

Edit: Kör Windows XP pro

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Kör du xp behöver du något program, win 7 har det inbyggt, sök efter något program som passar dig , men var bered på att det kan bli så att du måste tömma hela disken om nått går snett, alltså inget viktigt på den som du inte backuppat.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Aug 2009

Partitionmagic är ett väldigt trevligt program avsett för detta ändamål.
Mycket möjligt att det finns gratisvarianter som gör samma sak även om jag inte känner till några.