Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Byta BIOS chip sony Vaio

Måste byta BIOS chip på mobot, nån som vet någon som gör detta till en billig pennig?

får bootmbr failure vad jag än gör, testat med olika hd och bootbara usb stickor.

eller måste jag byta hela mb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Kommer du in i BIOS?

Risken finns att BIOS chippet är fastlött på moderkortet, har du tur så kan du byta BIOS ship utan problem om det är att chippet sitter i en sockel,
Kontakta Eksit data
http://www.eksitdata.com/

Men det problemet du har verkar lite långsökt att det skulle vara moderkortet, låter som det är fel på diskarna i värsta fall.

Du har redan testat att reparera bootmbr?

Vad är det för laptop?
Gjorde du något innan , uppdaterat något osv?

mer info

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010

hirens boot CD och "repair MBR"

testa det först

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

tack för input, ska prova hirens,

meckar med kompisens Sony Vaio, jag kommer in i bios men den verkar inta spara MBR, får fail med olika hd och när jag bootar från Vista skiva och föröker göra ny install.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Hirens boot cd och "repair MBR" fixade felet, mycket tack för tipset

Det konstiga är att kompisen lämnat in den för felsökning hos Sony suport och dom fixade inte att hitta felet, dom ville byta MB, samma sak med företagets IT avd (stort telekom bolag) sa att byt BIOS chipet.

Kompisen är överlycklig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

updatering!

efter flera timmars felsökning så visade det sig att felet var intern minnet!

MBR vart corupt av att ena stickan var trasig, efter att repareat MBR och tagit ur ena stickan då börja datorn att reageara som en normal dator igen.

det vart ett dubbbel fel med trasig MBR och trasigt intern minne som gjorde det svårt att felsöka!

kunde inte ens boota med hirens boot cd när det var som jävligast, ryckte ur en sticka och kunde sen reparera mbr och instalera nytt OS.

mvh
/Yusuf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

När det är ett fel som är svårt att lista ut beroende på att det är flerfel som orsakar ett symtom.

Men som du felsökt & kommit fram till ett resultat,
En sticka i taget osv & kommit fram till slutsatsen,
"Think outside the box" kommer man långt med ett bra exempel på ditt fel.

Gött att det hittades & ordnades, man blir klokare ju mer man lär sig