Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Feb 2008

Bärbar dator som server.

Hejsan.

För ungefär X månader sedan så fick jag nog och ville ha min egen cs-sever.

Men i brist på datorer över hemma tog jag hand om en bärbar dator, en HP Pavilion dv6000.
Jag visste från början att ha en bärbar dator som serverdator kommer begränsa antal timmar jag kunde ha serven online. Och även prestandan hos serven.
Jag har haft en uptime på ca två ½ dygn som max, sedan stänger jag av dator i 15 min och därfefter startars den.

Emellertid blir detta lite jobbigt och oron över datorn sitter någonstans i bakhuvudet.

Nu till min huvudsakliga fråga: Hur många timmar klarar egentligen datorn att vara igång? Vad händer när datorn vart igång för länge? Vilka är de huvudsakliga faktorerna som styr hur länge datorn kan vara igång?

Datorn har Windows Vista sp1
#AMD Turion 64, dual core processor
# 2 GB DDR2 memory
# 256MB NVIDIA(R) GeForce(R) Go 7200
# 160GB 5400RPM SATA Hard Drive
Är rensad och använder så få processer och tjänster som bara är möjligt, och gjort allt vad jag kan mjukvarumässigt för att få så bra prestanda som möjligt.

Jag har monterat bort plast som täcker hdd, cpu, ram och batteriet är borttaget.
Dator står 10 cm fritt från ett kalt golv i en stuga, är ca 19 grader på dagen och 15 grader nu på vintern.

Cpu temp: 46-50c
Gpu temp: 43c
Hdd och moderkortets temp går ej att läsas. (Gjort med Everest ultimate)
Vart igång i 12 timmar och tempen har varit över 20 grader hela dagen.
Cpun känns knappt ljummen, någon temp över min egen kroppstemperatur och hddn är något varmare.

Förstår om frågan är omöjlig att svara på, då det förmodligen är från fall till fall.

Jag vet vilka nackdelar som finns med att ha en bärbar dator som server men det hör just nu inte hit.

Mvh Skrup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Finns väl inga, Kan ju inte hända något direkt, du har ju fimpat batteriet i den, så det är bara o låta den tuffa på, why not?

Delarna i den är ju specade för det kompakta formatet & kylningen är full tillräkligt, Dock att tänka på,
En stationär bur har ju bättre luftföde fast/även det finns damm i maskinen som kan försämra den något, en lappie ha ju mindre luftflöde/kanaler & då damm som kommer förr eller senare kommer att fastna där & hindra luftflödet, men det är bara o hålla efter då & då m tryckluft på burk.

Sen så har du öppnat maskinen så det är lite mer luftflöde, men man kan tänka till att det kan vara bra om delarna sitter på med i vissa fall iom att det blir mer drag i luftflödet krin delarna om det får sitta kvar, men jag tror inte det är någon fara,

Du lär ju märka att det inte fungerar efter ett tag :), jag skulle bara tuta o köra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2009

hårdvaran har en viss livslängd som kan räknas ut i olika lägen.

Tex livslängd vid ganska så höga temperaturer. om du går in på tex, msi´s , gigabytes eller asus hemsida så brukar där stå hur lång livstid dem har vid två olika temps.
mitt har 500000H vid 60c konstanta.
Så det är bara att ha igång den..
om den nu blir för varm så kommer den automatiskt att stängas.

glöm heller inte att blåsa den lite då & då pga damm

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Feb 2008

Jaha, såpass.
Men det är alltså helt säkert att datorn stängs av om den mot förmodan skulle överhettas? Har nämligen ingen jordfelsbrytare i stugan.
Men datorn kan alltså vara igång en vecka utan att behövas startas om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Little Baghdad
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrup
Jaha, såpass.
Men det är alltså helt säkert att datorn stängs av om den mot förmodan skulle överhettas? Har nämligen ingen jordfelsbrytare i stugan.
Men datorn kan alltså vara igång en vecka utan att behövas startas om?

det ska inte vara nåt problem om inte datorn är grovt felkonstruerad (tex dell xps 15 2007-2008)

Hackintosh: Intel i5-2500k, GA-Z77-DS3H, 16GB DDR3, GTX 670, Audigy2 XS, OSX 10.8 Mountain Lion
Laptop: Surface Pro 4, i5, 8GB, 256GB, Intel 520, Windows 10
MAC: Macbook 7,1, 8GB DDR3, Geforce 320m, 2x Crucial 240GB SSD RAID-0, 10.10 Yosemite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Feb 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
det ska inte vara nåt problem om inte datorn är grovt felkonstruerad (tex dell xps 15 2007-2008)

Okej. Tack så mycket