Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2006

Konsekvenser av hög cpu-temp

Hej!
Jag tänkte börja med att säga at jag har sökt och jag har antagligen redan hittat svaret på det jag letade efter.
Men nu har jag fått en följdfråga.

Min datorn, LG E200 Windows 7 Home Premium, ska snart fylla två år. Den har alltid varit känd för att vara varm, och det var den redan när jag köpte den. Men inte alls som nu.

Datorn har fungerat bra de senaste månaderna men nu idag har den börjat krångla. Den har stängt av sig ett antal gånger, vilket har varit lite irriterande med tanke på att jag suttit och jobbat. Men den har inte bara dött utan gått ner i viloläge, så arbetet har ju varit kvar. Först trodde jag den dog, men eftersom allt var kvar så insåg jag att den måste ha varit nere i viloläge.

Så jag gick in här, hittade tråden om varma laptops och läste igenom den då. Så jag antar att mitt problem, liksom många andras, är damm i datorn. Jag ska försöka öppna upp den och rengöra den. Har försökt en gång förut, men fick inte upp den. Om någon har en likadan dator och öppnat den, hör gärna av er.

Men åter till ämnet. Jag laddade ner Real Temp GT för att verkligen se datorns temperatur. När jag startade det trodde jag det var något fel. Den stod på 98 grader. Jag lät den vara igång och fortsatte arbeta och kollade efter en stund. Då stod den på 101! Men eftersom det är kallt ute och jag har ett skrivbord vid fönstret öppnade jag upp fönstret så att kalluft kommer in. Och jag ställde datorn på en kylplatta jag har. Eller inte en kylplatta men en ställning som lyfter upp datorn så att luften kan strömma fritt. Nu har den stått så en stund och är nere på 78 grader. Fortfarande otroligt mycket!

Min fråga är då, inte hur jag ska få ner temperaturen, utan hur har den här varma temperaturen påverkat processorn och resten av datorn? Och om den har varit så varm i ett par månader, vad skulle det kunna ge för bieffekt?

Tacksam för svar!
//Andreas med varm laptop

//Andreas Olsson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kalmar
Registrerad
Dec 2009

hej jag vill bara säga blås ut den det brukar hjälpa när min bärbara blir varm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joche11
hej jag vill bara säga blås ut den det brukar hjälpa när min bärbara blir varm

Ska testa det. Hur gör du? Vad använder du för något?

//Andreas Olsson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kalmar
Registrerad
Dec 2009
Citat:

Ska testa det. Hur gör du? Vad använder du för något?

jag brukar ta en kompressor då kommer det ut satans mycket damm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåneland
Registrerad
Dec 2008

Tryckluft på burk kan rekommenderas

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Tryckluft på burk kan rekommenderas

Tackar. Det ska jag testa då. Nu är problemet som jag skrev att jag inte riktigt vet hur jag ska få upp datorn. Skulle det kunna gå att blåsa bara in genom fläktintaget och utblåset? Antar att det bästa är att lyckas öppna upp datorn, eller hur?

//Andreas Olsson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noname.olsson
Tackar. Det ska jag testa då. Nu är problemet som jag skrev att jag inte riktigt vet hur jag ska få upp datorn. Skulle det kunna gå att blåsa bara in genom fläktintaget och utblåset? Antar att det bästa är att lyckas öppna upp datorn, eller hur?

Ja det är bäst att öppna den helt och hållet Brukar faktiskt va ganska enkelt Oftast några skruvar på undersidan och sen lossnar tangentbordet och då kommer du åt

Jag tror inte datorn skadats pga den höga temperaturen särskilt mycket

EDIT: Om du inte får bort tangentbordet leta efter servicemanualen till din dator Där är det säkert beskrivet hur du gör

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg