Permalänk

Saft i min XPSM1530

Min son tyckte tydligen att datorn var törstig (lr något) så han hällde ut en massa saft över den. Slog av datorn, öppnade upp och började torka i panik, det hade runnit igenom den så körde tryckluft och papper där jag kom åt.

Sen var jag dum och försökte se om den gick igång men det lyste bara lite lampor, den verka gå igång, fick klunk ljuder i hdd:n lr vad de är. Fick även boot up bild men den frös efter 2 sek....sen så dog den helt, ingen ström alls. Tog då isär den så mkt jag kunde, bort med allt och visst där fanns de mer saft, torkade med trasa, sen eftertorka med hårfön, monterade ihop provade igen att starta...jag är dum, yes! Och den boota upp utan problem men ja slog av den i F8 menyn och nu är den på torkning. Tänkte testa den ikväll, dumt? Måste göra bckup då ja får en ny HDD i morgon, den e på väg att ge sig... Kan datorn ha klarat sig nu när den starta? Vad bör ja göra?

Tack!

Permalänk

Nu ska vi se i hårdvaruspåkulan, Shit Appens...

Det lär du märka oavsett vad som hänt, en sak som du uppmärksammat är att allt måste vara torrt, vissa delar kan du tvätta i sprit & torka ordentligt (det dunstar rätt fort), sedan får man hoppas att allt går vägen, viktigt är att all fukt e borta, korrosion uppstår tom vid lite fukt & kan medföra att komponenter upphör att fungera.

Samt sedan har du sockret i saften som inte heller är bra speciellt om det sitter inder tangenterna (fastnar) & kan tom orsaka felkontakt när man skriver (det lär du märka med)

Men torka allt ordentligt & ta sedan backup på allt viktigt, sedan är det o hålla tummarna & hoppas att den håller ett tag till, annat fall, mer elektronikskrot med saftsmak..

Permalänk
Medlem

jag skulle torka den ännu mer och kolla om det är klibbigt/ socker någonstans, men om det är det vet jag inte vad du ska göra, tror det är säkert att ta bort det med t-röd om du torkar ordentligt sen. glöm inte att du inte får torka upp det med handduk osv men de behöver jag nog inte ens säga

Permalänk

viktiga är att allt blir torrt, industri alkohol ex TRöd (annat kemisk ren bensin då det inte lämnar rester efter sig när det torkat) är kalas att använda då det det löser/driver ut fukt & avdunstar snabbt,

Vissa fall där det varit ordentligt med saft så har jag fått använda vatten till att få bort sockret/lösa upp det, sedan tsprit/kemiskt ren bensin, sedan torka allt med en hårtorkt alt ugn för pcb delarna, samt vissa delar m tryckluft (skal mm).

Inget utav dessa saker är någon garanti då de kan tagit skada av olyckshändelsen innan.