Ren installation av OS på netbook?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

Ren installation av OS på netbook?

Hej!

Jag har en kanske något dum fråga här. Har googlat lite och sökt på forumet men blir inte klok på en sak. Om man tex köper en netbook utan dvd läsare och där tex windows 7 är för förinstallerat. Om tex ett virus eller liknande ställer till det så man blir tvungen att installera om windows, hur gör man då eftersom netbooken saknar dvd läsare? Jag har förstått att alla bärbara förses med en separat partition vilken ifrån man sedan kan köra en recovery. Men denna partition borde också vara i riskzoonen vid en elak virús attack eller om man helt enkelt vill formatera om allt, ompartionera och installera en ren kopia. Har läst om att man kan göra detta via USB men följer detta med netbooken när man köper den eller?

Tacksam för svar!

Maldivianboy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2002

Här finns info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

Hej igen och tack för länken. Jag har dock fortfarande inte blivit klok på en sak. När man ska förbereda ett USB minne och slänga över windows på det så att säga så behöver man vad jag förstår en windows installations skiva för detta. Men vad jag förstår så ingår inte en sådan när man köper en netbook i alla fallen utan är förinstallerat. Måste man köpa windows separat eller har jag helt missuppfattat det ?

Maldivianboy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Little Baghdad
Registrerad
Mar 2008

sätt in skivan i en annan dator. kopiera över alla filer till ett usbminne. starta netbooken, sätt in usbminnet och dubbelklicka på setup.exe

Hackintosh: Intel i5-2500k, GA-Z77-DS3H, 16GB DDR3, GTX 670, Audigy2 XS, OSX 10.8 Mountain Lion
Laptop: Surface Pro 4, i5, 8GB, 256GB, Intel 520, Windows 10
MAC: Macbook 7,1, 8GB DDR3, Geforce 320m, 2x Crucial 240GB SSD RAID-0, 10.10 Yosemite

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Wario Land
Registrerad
Maj 2008

Använd Winsetupfromusb 01.1 om du har själva iso filen du ska packa upp iso filen med winrar sen
http://www.sentire.co.uk/wp-content/uploads/2009/01/winsetupf... markera Vista setup/PE och då får du upp en ruta som vill att du ska leta upp filerna som du extractat med winrar ifrån ison

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Dec 2001

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg