Blufföretag och deras tekniker.

Permalänk
Medlem

Blufföretag och deras tekniker.

Tjo på er!

Blev grundlurad för några dagar sedan av ett annonsföretag som heter Företagskatalogen Månadens Entrepreneur MENT.

De ringde upp mig när jag satt i maskinen klockan 7 på morgonen och började samtalet med 'Hej! Jag ringer för företagskatalogen vi talades vid för ett par månader sedan' (det hade vi inte gjort) 'och skulle bara vilja bekräfta dina uppgifter och beställning' och jag som trodde det var mitt riktigt annonserings företag sa 'ja okej' och sen började hon babbla om att det skulle spelas in för säkerhets skull, sen blev det en massa frågor om namn, adress, org. nummer, författning mm. sen på slutet klämmer hon in snabbt som fan kostnad och uppgifter och sen frågar hon om alla uppgifter stämde och jag som försöker tänka snabbt misslyckas och säger 'ja' och sen säger hon tack trevlig helg och lägger på...ni som varit med om liknande vet hur fort dom pratar och förvirrar en med snabbt tal och massor av konstateranden.

Nu har jag fått hem en faktura och försöker komma på hur jag ska göra för att slippa betala, funkar ångerrätten med sånt här?

Här har ni några fler som råkat ut för dom
http://www.vemringde.se/index.php?q=0709284271

//BorN

Ni som råkat ut för dessa blufföretag kan väll dela med er av erfarenheten.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Du har väl fortfarande ångertid?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

ja jag antar det men hur går man tillväga? Jag ska försöka få tag på dom men det kommer nog bli svårt, har dragit iväg ett mail till dom och ska se om dom svarar på det.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Verkar ju vara någon eller några jävla lurendrejare. Jag hade bett dem att dra åt helvete, som de jävla blodsugare de är!

Tror knappast de kommer gå till kronofogden

Visa signatur

Balle

Permalänk

men om nu ts har svarat att han fått deras produkter så kan det bli bajs. vad kostar kalaset?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
ja jag antar det men hur går man tillväga? Jag ska försöka få tag på dom men det kommer nog bli svårt, har dragit iväg ett mail till dom och ska se om dom svarar på det.

Ta ett kuvert, ta kopia av fakturan. Skriv "bestrides i sin helhet" över den alternativt gör både det och använd mallen i länken nedan. (eller bara mallen )

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/%c3%8...

*** EDIT ***

Har du tackat ja till detta i egenskap av företagsrepresentant eller som privatperson?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Känner mig riktigt dum som gick på det men jag får ursäkta mig med att jag trodde det var dom riktiga annonsörerna jag har och att jag var trött.

Det blev som företagare jag tackade ja, tyvärr!
Men ångerrätten borde väll funka ändå? den är ju på 14 dagar.

:::EDIT:::
Den här första fakturan ligger på 6k och sen står det att det kommer 5st under året, så det är inte småpotatis!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Känner mig riktigt dum som gick på det men jag får ursäkta mig med att jag trodde det var dom riktiga annonsörerna jag har och att jag var trött.

Det blev som företagare jag tackade ja, tyvärr!
Men ångerrätten borde väll funka ändå? den är ju på 14 dagar.

:::EDIT:::
Den här första fakturan ligger på 6k och sen står det att det kommer 5st under året, så det är inte småpotatis!

Då har du nog ingen ångerrätt. Det är köplagen som gäller då vad jag vet. Men bestrid fakturan och hänvisa till det du skrivit här i tråden, Dvs att du trott det handlat om någon annan tjänst och sedan vad du anser om deras försäljningsmetod (med vårdat språk). Använd formuläret ovan med modifikation för din situation.

Du anser dig inte vara betalningsskyldig till fakturan pga de omständigheterna. Företaget kommer säkerligen släppa det. Det kostar mer än det smakar att få det utrett i rätten då de förmodligen är ett bluffföretag som förväntar sig att kunden betalar av ren lathet.

Köplagen:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

*** EDIT ***

Är det ditt eget företag med endast dig själv som anställd eller som ägare? Jag menar annars kan du väl bara säga att det inte är du som har rätt att göra sådana här upphandlingar. Vad jag vet så är det säljaren som ska kolla upp att det är rätt person som tackar ja.

dvs finns det möjlighet att det är någon annan som får attestera för dig eller är du ensam?

*** EDIT 2 ***

Ja alltså du kan ju ha ångerrätt om företaget erbjuder en sådan. Men jag gissade på att de inte gör det

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Okej, tack för hjälpen!

Ska se om det går att få tag på dom och se om det går att reda ut det på något sätt.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Om du har en roll i företaget där du anses rimligt kunna göra sådana beslut så kan du inte skylla på det.

Det jag skulle yrka på är 33 § Köplagen(1990:931), att säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Antingen det eller så kan man bestrida avtalet och hävda svek enligt 33 § Avtalslagen(1915:218).

Just nu känner jag själv att jag primärt skulle yrka på brott mot avtalslagen och i andrahand köplagen. Dock så ska du vara försiktig med exakt vad du säger, dom är antagligen rätt sluga. Sök gärna råd av någon som sysslar med affärsrätt professionellt.