Vad är grejen med physix???

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vad är grejen med physix???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Några fler än så finns det allt!

Sen är frågan hur många av de spelen som faktiskt utnyttjar ett Nvidia korts PhysX-accelerering. Tror det var 8~ spel typ.

Permalänk
Medlem

physx är mer en gimmick, ett säljknep.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WEKS
Här är ett bra exempel vad som kan göras med PhysX

http://www.youtube.com/watch?v=mrtwESnTOwY

En jävla ful brud på youtube? Det kan man väl göra utan physix?
Jag ser inte det speciella med videon, sorry!

Permalänk
Medlem

Mycket få spel som stödjer physx som körs på gpun. De flesta physx-spel kan köras på alla datorer och körs då på cpun. Men i de fåtal spel som kör physx på gpun så måste man ha ett nvidia-kort för att få effekterna (blockerade för ati).

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Kör man på en så pass kraftfull processor som i7 så borde sånna sånna där fysik-kort kort vara bra överflödiga.

Om man därimot sitter på typ en P4 1,5 GHz eller nått så skulle nog ett fysik-kort underlätta för processorn rejält

Permalänk

Jag föredrar Havoc.
PhysiX lyckas alltid få liken att ligga och sprattla och känns inte lika realistiskt på nått sätt.
Det känns som för mycket. Som om det vore vanlig fysik på crack typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jag föredrar Havoc.
PhysiX lyckas alltid få liken att ligga och sprattla och känns inte lika realistiskt på nått sätt.
Det känns som för mycket. Som om det vore vanlig fysik på crack typ.

Det har nog inte så mycket med teknologin eller APIet att göra utan mer vad enskilda speltillverkare har hållit på med misstänker jag...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Varför säger folk Physix / PhysiX? Jag trodde det hette PhysX.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Varför säger folk Physix / PhysiX? Jag trodde det hette PhysX.

:oEller bara fysik!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
:oEller bara fysik!

Nope. Inte samma sak.
Om PhysX = fysik, vad är då Havok?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
En jävla ful brud på youtube? Det kan man väl göra utan physix?
Jag ser inte det speciella med videon, sorry!

Du fatta tydligen inte att läsa intron, det är inte grafiken du skall se på utan "animeringen" av håret och hennes kläder. För att göra såna animeringar förut tog mycket tid och måste skriptas och kunde därför i princip bara förekomma i cut-scenes.
Med PhysX kan detta simuleras och kan "sköta sig själv", eftersom de inte animeras, utan simuleras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Nope. Inte samma sak.
Om PhysX = fysik, vad är då Havok?

PhysX = hårdvaru accelererad fysik
Havok = mjukvaru accelererad fysik

Permalänk
Medlem

physx har en rätt kul invärkan på mass effect 2 speciellt på uppdraget när man är på Geth stationen. zero gravity+physx= epic win

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

killen undrar om physX o ni babblar om konsoll vs pc prollar...

physX lägger till extra effekter i spel som stödjer de men som sagt de är låst till nvidia och spelen är få. vill du se extra partiklar som flyger runt i luften? typ papper o saker på marken som i batban som bara yrar runt så visst skaffa dig ett physXkort (GF 8600 duger) men räkna inte med 20 extra fps i spel.

kort o gott. physX = effekter , värt? ja om alla spel hade nyttjat de.
äger du nått spel som de står "physX by nvidia" på? om inte ej värt att köpa grafikkort + spel bara för o se, sök på yoootooob så ser du skillnaden.

http://www.youtube.com/watch?v=p5NlmY0-5Xk
http://www.youtube.com/watch?v=iWukRISu8cg
http://www.youtube.com/watch?v=guOu-nXf46g

som sagt döm själv om du tycker de är värt de.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
killen undrar om physX o ni babblar om konsoll vs pc prollar...

physX lägger till extra effekter i spel som stödjer de men som sagt de är låst till nvidia och spelen är få. vill du se extra partiklar som flyger runt i luften? typ papper o saker på marken som i batban som bara yrar runt så visst skaffa dig ett physXkort (GF 8600 duger) men räkna inte med 20 extra fps i spel.

kort o gott. physX = effekter , värt? ja om alla spel hade nyttjat de.
äger du nått spel som de står "physX by nvidia" på? om inte ej värt att köpa grafikkort + spel bara för o se, sök på yoootooob så ser du skillnaden.

http://www.youtube.com/watch?v=p5NlmY0-5Xk
http://www.youtube.com/watch?v=iWukRISu8cg
http://www.youtube.com/watch?v=guOu-nXf46g

som sagt döm själv om du tycker de är värt de.

Du var ju den bästa på att förklara hur det fungerar. Nu är jag helt införstådd hur physix fungerar.
Jag såg skillnaderna i videorna du länkade och det var en bra jämförelse mellan physix on/off.

Permalänk
Medlem

Ända som gör PhysX unikt är att det kan köras på en kompatibel GPU. Om nu GPU:n kan göra jobbet mångfaldigt snabbare kan man göra mer komplicerade effekter. Tex ha mer föremål som påverkar varan tex vid en explosion. Saker flyger kors och tvärs och krokar med varan och deformeras och ändrar bana osv.

Relevanta vad det gäller konsolernas processorer och PhysX är nog att Flyttalskapaciteten på konsolerna överskrider något som finns i PC vägen med en CPU i dag och dom är avsevärt mer parallella än ja vad dåtidens processorer till PC var och PC processorer börjar nu nu komma ikapp med 3-8 kärnor och HT.
Konsolerna var byggde för spel primärt.

Så PhysX optimerat bör fungera bättre på processorn i en konsol än i många PC maskiner hemma tex som inte är av senaste modell.

Permalänk
Medlem

nån som kan förklara hur man kopplar och vart man får tag på drivrutiner för att köra ett hd5850 och nått nvidia kort som e värt för physx??

Permalänk
Medlem

Physx lastar inte av processorn och man får knappast högre fps, det lägger till saker för att få nvidia versionen att se bättre ut. Och lämnar stora håligheter för alla utan nvidia. Så folk köper nvidia bara för att andra grafikkort och konsoler inte har skiten.

Batman är perfekt exempel, banners i taket på physx och inga banner i taket utan det. Men varför inte bara sätta något statiskt skit där istället.

Även att kunna förstöra kakel inredning. Det gick fan i half-life 2 krävs knappast physx hårdvaru stöd för det.

Varför inte bara skippa den dynamiska röken med och sätta ditt scriptad rök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyffhunt
nån som kan förklara hur man kopplar och vart man får tag på drivrutiner för att köra ett hd5850 och nått nvidia kort som e värt för physx??

av din signatur att döma så använder du windows 7 så det funkar inte. med xp kan du köra hybrid physx men eftersom vista inte klarade av att hantera 2 grafikdrivrutiner och seven bygger på vista funkar det inte.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
av din signatur att döma så använder du windows 7 så det funkar inte. med xp kan du köra hybrid physx men eftersom vista inte klarade av att hantera 2 grafikdrivrutiner och seven bygger på vista funkar det inte.

okay tack då vet jag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
av din signatur att döma så använder du windows 7 så det funkar inte. med xp kan du köra hybrid physx men eftersom vista inte klarade av att hantera 2 grafikdrivrutiner och seven bygger på vista funkar det inte.

Vad jag vet är detta bara en dålig feature i Vista den är borttagen i W7, så det skall funka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej! ,, dax för lite fakta

Fakta
1 - PhysX går att köra på GPU eller CPU.
2 - PhysX på GPU är ung 10x snabbare.

Visst kan man köra scriptat rök eller havok och fan och hans moster, men då inträder Fakta #2 . Fysik på cpu'n kräver mycket beräkningskraft som man helst vill använda till andra saker.
Att köra fysik på GPU'n avlastar CPU helt.. dock med en liten penalty i FPS, men som med allt annat så kan man tweaka lite så man inte har 50,000 shotgun shells runt fötterna som drar ner FPS, utan man kan nöja sig med ,, säg 2000.
Efter 2000shots så tas den äldsta shell bort för att ge plats åt den nyaste, ganska standard. Dock så har PhysX en rolig feature, nämnligen att alla physX object är statiska. Så om du skjuter 1000skott , kutar till andra sidan kartan och skjuter 500 skott och kutar tillbaka, så ligger dina första 1000 shells kvar. Annars brukar shells och sånt försvinna så fort man vänder ryggen till.

PhysX har andra roliga finesser som är skitjobbigt ör en CPU att beräkna, Volymetrics tex. Man kan simulera vattenflöden, rök eller moln. Om man skulle köra ett simulerat vattenfall med lite rykande eld eller nått så skulle CPU jobba arslet av sig medans GPU sitter arbetslös och rullar tummarna medans den väntar på att CPU blir klar och kan tala om vad som händer på nästa frame.

Det tristaste med PhysX är att spelmakarna inte använder det mera.
Som någon sa , Batman med physX är lite skräp runt fötterna.
Själv brukar jag stanna upp och sparka runt tomhyllsorna lite granna, bara för att det ser så snyggt ut. Titta bara på ATi's open CL grej , fullt med videos på folk som sparkar sönder sandslott bara för att det är kul. (ok, ok, byggnader av staplade träbrickor då.)

Det finns gott om spel som inte kan använda de senaste korten fullt ut, pga att CPU'n flaskar. Där behövs det Fysik på GPU'n.

och slutligen, , ,
En riktigt bra Effekt syns inte.
Som någon sa om den animerade tjejen med håret och kläderna. "jävla ful brud på youtube..." poängen med videon var ju att den var realtime, inte något för-renderat videoclip.
Men det syntes ju inte.

Permalänk
Medlem

http://squeak.no-ip.org/pics/PhysX.jpg
ett litet test jag gjorde en gång i tiden.

körde jag bara physX i Hardware mode så fick jag upp mot 40fps, men här så kördes båda lägena samtidigt.

Permalänk
Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida