Ati 5870 Ljud drops etc. etc.

Permalänk

Ati 5870 Ljud drops etc. etc.

Hejsan köpte precis ett ati 5870 och det suger hårt!

Fläkten jobbar i 55% i minimum, och det är konstant ljud drops i spel och film.

Läste om detta på nätet och är tydligen ett känt fel.

Någon som vet hur man fixar det, har hört om man sätter frekvenserna på minnet och processorn på ett bestämmt värde så blir det inga problem, men då får man ju inte powersavings funktionen, och palla dra ner och upp dem när man ska spela o inte spela..

Har alltid varit en nvidia typ och nu förstår jag varför jag betalat mer för det.

Detta suger ju fan så hårt!!

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort gammla drivrutinerna och isfåfall hur?

Köpte mitt 5870 för en vecka sen och allt funkar perfekt så synd för dig..

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

ja tog bort gamla nvidia drivisar och även ati.

Men det ser inte ut att vara drivisarna eller jo men de går inte lösa genom att installera om, behövs göras nåt från ati.

Jag har win 7 64bit förresten också..

Permalänk

Det går tydligen inte att fixa så går tillbaka till nvidia nu, aldrig haft såna här problem innan, tråkigt när man verkligen ville ge ati en chans så ska de strula så fett mkt.. fläkt fel, ljuddrops, lagg i spel som avp.
tråkigt tråkigt..

men man får la se framemot ett fermi kort, nu känns anledningen bättre iaf fast det har ett bra mkt högre pris

Permalänk
Medlem

Det där låter som måndags exemplar, kör CF 5870 och är grymt nöjd! Funkar helt perfa, saknar knappast mitt Gamla gtx 280, eller mjo.. På 1 sätt, att då kunde jag använda mitt x-fi ljudkort, då jag bara använde single gtx 280, men pappskallarna som gjorde moder kortet la Ljudkorts platsen ungefär 3 cm ifrån en av kort platserna så att jag inte fick plats.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
Det går tydligen inte att fixa så går tillbaka till nvidia nu, aldrig haft såna här problem innan, tråkigt när man verkligen ville ge ati en chans så ska de strula så fett mkt.. fläkt fel, ljuddrops, lagg i spel som avp.
tråkigt tråkigt..

men man får la se framemot ett fermi kort, nu känns anledningen bättre iaf fast det har ett bra mkt högre pris

Fortfarande lika sugen på 470/4870 eller?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd

Jag kan slå vad om att det bara är drivrutin problem och inget annat. Kan du visa mig vilka drivrutiner du plockar ner från nätet? skriv namnen på filerna

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag kan slå vad om att det bara är drivrutin problem och inget annat. Kan du visa mig vilka drivrutiner du plockar ner från nätet? skriv namnen på filerna

nej och nej, det är det inte.
Det är ett konstaterat fel och felet är powerplay.
Den klockar ner sig och upp sig hela tiden och därav stängs ljudet av och på.
Sen visst det kanske kan lösas med drivrutiner, men jag har testat alla möjliga och då självklart de senaste 10.3 innan jag skicka tillbaka det, ska dock få ett nytt imon så vi får se hur de blir.. tog dock inte samma märke..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Fortfarande lika sugen på 470/4870 eller?

Njae varför vad tänkte du på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
nej och nej, det är det inte.
Det är ett konstaterat fel och felet är powerplay.
Den klockar ner sig och upp sig hela tiden och därav stängs ljudet av och på.
Sen visst det kanske kan lösas med drivrutiner, men jag har testat alla möjliga och då självklart de senaste 10.3 innan jag skicka tillbaka det, ska dock få ett nytt imon så vi får se hur de blir.. tog dock inte samma märke..

RMA ? inte direkt så att alla har problem du skriver såsom avp tex.. Det är ju knappast att man kan bli mer insnöad när man dömer hela företaget efter ett måndags ex.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Hade samma problem, men med Sapphire HD5870 Vapor-X. Ominstallerade Win7(64bit) och installerade 10.3, då slutade den "hoppa" mellan 2D och 3D settings. Men, finns det inget sätt att få den att bara stanna på 3D settings? Ganska störande när den klockar ner sig själv i spel...

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Inaktiv

det som finns att göra när det gäller att den klockar ner sig är att göra som jag, gör en egen bios ta tex atis nyaste gö om den så mini läget e samma som oc läget då kör den i full läge helatiden men jag satte 400/1000 mini sne 900/1300 övre

Permalänk

Det är inte hur mkt den klockar ner sig utan att den klockar ner sig, vid upp o ner hopp blir de ljudlagg, och tyvärr görs detta hela tiden var 2an sek i princip.
Testade att köpa ett nytt fast powercolor nu, exakt samma problem, så problemet kan mycket väl ligga i operativ systemet.. kan nog hjälpa med en ominstallation. men ska sätta dem på konstant sålänge sedan får jag helt enkelt installera om allt ska ändå köpa ssd snart..

Till er som tror att detta är ett ovanligt fel så får ni gärna kolla detta:

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid...

Ganska många som har det.

Permalänk
Medlem

Det lär ju ligga i operativsystemet

Alltid clean install vid hopp mellan märke/generation

Är inte det ganska mycket grundregel?

Permalänk

En grej jag undrar är mkt extra watt det drar om den är på max frekvens hela tiden?
jag menar bara för att den är på max frekvens behöver inte betyda att den ska dra jättemkt mer ström det är ju när den är i load det ska vara stor skillnad

Permalänk

Jag har haft samma problem och blivit galen. MEN:

1, Du behöver inte sätta en hög frekvens, det räcker med en ganska låg, runt 100 MHz. Huvudsaken är bara att du stänger av powerplay så att klockfrekvensen inte ändras, det är då ljudet stängs av.

2, Byt även till Realteks HD-ljuddrivrutin:

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsCheck.aspx?langi...

välj ATi-versionen av drivrutinen.

Utöver detta problem är jag hemskt nöjd med 5800-serien, men kom igen! Detta är 100% ett drivrutinsproblem, och det är SKANDAL att det inte är åtgärdat ännu!

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Formaterade du efter bytet?

Permalänk

nej det har jag inte gjort.. men tycker inte det ska behövas då jag användt driver sweeper osv.

men sparriskrigaren de ändrar fortfarande inte det faktum att jag måste ställa in varje gång jag vill göra nåt och det borde vara automatiskt..
Så anledningen till att jag ville lägga den på maxfrekvensen hela tiden är för att slippa ändrar manuellt, orkar inte förklara för tjejen att hon ska göra så varje gång osv heller, sen stör jag mig på det..

Den ska kunna känna av när den behövs gå upp och ner själv, inte hoppa upp och ner hela tiden i film och spel..

Har beställt en intel ssd nu, ska formatera imon och lägga in win 7 64bit på nytt ger mer info då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Jag har haft samma problem och blivit galen. MEN:

1, Du behöver inte sätta en hög frekvens, det räcker med en ganska låg, runt 100 MHz. Huvudsaken är bara att du stänger av powerplay så att klockfrekvensen inte ändras, det är då ljudet stängs av.

2, Byt även till Realteks HD-ljuddrivrutin:

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsCheck.aspx?langi...

välj ATi-versionen av drivrutinen.

Utöver detta problem är jag hemskt nöjd med 5800-serien, men kom igen! Detta är 100% ett drivrutinsproblem, och det är SKANDAL att det inte är åtgärdat ännu!

Varför ska jag byta drivis där?

Jag får ljudproblem med mitt creative kort, kör inte ljud ut via hdmi, men har ändå tänkt kanske tanken nångång, är den bättre den drivisen??

Permalänk
Medlem

drivrutins fel, precis som alla andra sagt. bytade från 4870 till 5870 och e hel nöjd. btw så kommer väl nya drivisar ut när som helst.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

650watts corsair tx nåt..

Permalänk
Medlem

Hehe vanliga ATi crap-ed där de gör skitfin hårdvara men värdelös mjukvara.. What's new?

Permalänk

Sluta att rekommendera omformateringar, nätagg osv. Det är de värdelösa drivrutinerna för ljudkortet - inget annat. Byt till Realteks - funkar mycket bättre, samt lås frekvensen. Klart, inget mer problem.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

jag använder inte ljudet från grafikkortet de sa jag innan, utan ett creative kort..
så drivrutinerna gör ingen skillnad för mig då dem har med ljudet från grafikkortet och göra o inte mitt creative kort..

och att låsa frekvensen är ingen riktig lösning, då man faktist vill ha powerplay funtkionen på för att spara ström och inte ställa om manuellt de ska man absolut inte behöva.. men som jag skrev har jag köpt en ssd som jag ska lägga in imon så jag måste göra en ny install iaf .

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
nej det har jag inte gjort.. men tycker inte det ska behövas då jag användt driver sweeper osv.

men sparriskrigaren de ändrar fortfarande inte det faktum att jag måste ställa in varje gång jag vill göra nåt och det borde vara automatiskt..
Så anledningen till att jag ville lägga den på maxfrekvensen hela tiden är för att slippa ändrar manuellt, orkar inte förklara för tjejen att hon ska göra så varje gång osv heller, sen stör jag mig på det..

Den ska kunna känna av när den behövs gå upp och ner själv, inte hoppa upp och ner hela tiden i film och spel..

Har beställt en intel ssd nu, ska formatera imon och lägga in win 7 64bit på nytt ger mer info då

Jag testade driversweeper och tyckte den var totalt värdelös. Då tyckte jag att Driver Cleaner.NET v3.2 var mycket bättre, dock måste jag öppna rättigheter i registret för att kunna rensa allt i registret

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Om du nu inte använder ATi HDMi ljudet och använder ditt Creative ljudkort så borde det väll inte vara Ati Kortet som trixar?
Ljudet ska då inte ha något med grafikkortet att göra om du inte använder dig av grafikkortets ljud...

Snarare någon konflikt det har för sig. Av vad jag förstått ska ljud problemen endast finnas om man använder ljud genom HDMI kontakten.
De bör ej finnas om man tar ljudet ut annanstans.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Om du nu inte använder ATi HDMi ljudet och använder ditt Creative ljudkort så borde det väll inte vara Ati Kortet som trixar?
Ljudet ska då inte ha något med grafikkortet att göra om du inte använder dig av grafikkortets ljud...

Snarare någon konflikt det har för sig. Av vad jag förstått ska ljud problemen endast finnas om man använder ljud genom HDMI kontakten.
De bör ej finnas om man tar ljudet ut annanstans.

Om du läser på länken jag skrev förut så ser du att det inte är enbart hdmi ljudet från grafikkortet, utan även vanliga ljudkort båda moderkort och annat som krånglar när man använder ati korten.
Och problemet är självklart enbart atis eftersom jag fick det direkt när jag bytte, jag har ju även testat nu 2 olika kort 5870 samma problem, gjorde även nu en ny install på win 7 problemet kvarstår.

Amd är riktigt usla när det gäller drivrutiner måste jag säga..

Hur kunde jag förresten sätta low frekvensen till samma som highen?
flasha antar jag men kan nån skicka ett sådant firmware till mig så jag slipper dessa problemen!

Kan man låsa frekvensen på nåt sätt via mjukvara och att det stannar så för alltid?
den låser sig för mig med amd gpu tool, men så fort jag går ur ett spel eller film så måste man låsa om det igen, den resettas lixom..