Misstänkt öroninflammation, vad göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Misstänkt öroninflammation, vad göra?

Hej,

Jag misstänker att jag drabbats av öroninflammation (!). Har haft ont i mitt högra öra nattetid den senaste veckan, dessvärre har det blivit värre och jag känner nu av det även på dagen. Googlade och kom fram till att öroninflammation verkar troligt då symptomen stämmer väl överens med mina (har varit / är småförkyld).

Frågan är om man skall vidta något slags åtgärdsprogram, vad jag läste mig fram till går det över av sig själv efter ett tag. Jag vill dock _inte_ att min hörsel skall få bestående men.

Jag är aldrig sjuk så jag har inte så mycket erfarenhet av vad i så fall man skall göra. Bege sig till sin vårdcentral?

mvh

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

vårdcentral is the shit när det kommer till öroninflammationer, du får en liten kur med penicillin sen äre klart.

prova trycka lite på "tappen" som sitter mitt i örat där, gör det ont så är det ett tydligt tecken på öroninflammation, iaf. enligt min svärmor som är sjuksyrra

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Ja, gå till läkare när man är sjuk är något som har fungerat sen innan Google fanns. Gå dig och få lite medicin så blir allt bra fortare.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Värt att prova är en gasbinda med finhackad gullök, tejpa den på örat över natten, drar ut all skit. Hade ofta ont i öronen som liten (när jag satt i drag o liknade) funka varje gång med lök.

/Danne

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus
Värt att prova är en gasbinda med finhackad gullök, tejpa den på örat över natten, drar ut all skit. Hade ofta ont i öronen som liten (när jag satt i drag o liknade) funka varje gång med lök.

/Danne

Jag kan även rekommendera ett varmt grötlavemang.

Öroninflammation går oftast över av sig själv, men vill man förkorta sitt lidande går man lämpligen till en läkare som ordinerar en antibiotikakur. Mormorsknep kan man gott lämna kvar på 1800-talet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus
Värt att prova är en gasbinda med finhackad gullök, tejpa den på örat över natten, drar ut all skit. Hade ofta ont i öronen som liten (när jag satt i drag o liknade) funka varje gång med lök.

/Danne

Ja, går du runt å tror att du blir sjuk av luft i rörelse så fungerar nog gul lök också

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag kan även rekommendera ett varmt grötlavemang.

Öroninflammation går oftast över av sig själv, men vill man förkorta sitt lidande går man lämpligen till en läkare som ordinerar en antibiotikakur. Mormorsknep kan man gott lämna kvar på 1800-talet.

Det är inte säkert att man får antibiotika även om man går till läkare. Skadar dock inte att ta en sväng förbi vårdcentralen om man vill vara säker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

äh doktorn är för mesar.. testa istället denhära kuren som jag slängde ihopp senast jag hade ont i örat.

börja med 2 dl varmt vatten, tillsätt 1 matsked mjölk, två skoppor snabbkaffe och 2 bitar socker. lägg sedan ett mynt i koppen och tillsätt sedan absolut vodka så att du kan se myntet på bottnen. Drick allt i ett svep och se till att inte svälja myntet. sedan är du frisk

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Re: Misstänkt öroninflammation, vad göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Jag är aldrig sjuk så jag har inte så mycket erfarenhet av vad i så fall man skall göra. Bege sig till sin vårdcentral?

Ja, du ringer din vårdcentral och sen får du träffa en sköterska där som ser till att du får lite antibiotika utskrivet. Sedan äter du de tabletterna i 10 dagar eller så.

Dock låter det ju som du har en väldigt lindrig öroninflammation. De jag får gör så förbannat jäkla ont att jag knappt kan röra mig av smärta...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det är inte säkert att man får antibiotika även om man går till läkare. Skadar dock inte att ta en sväng förbi vårdcentralen om man vill vara säker.

Nä, kanske inte, men man får i alla fall garanterat inte finhackad gullök i örat.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

min kur hjälper mot all smärta, stress och andra vardagliga problem

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Ungen sprang in i ett staket och spräckte ögonbrynet, Gjorde ett litet hemmafix med saltade rödlöksskivor, funkade perfekt! Eller synen är lite sisådär nu och ett rejält ärr har han ju men vafan, ingen jävla läkare här inte!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Öroninflammation går oftast över av sig själv, men vill man förkorta sitt lidande går man lämpligen till en läkare som ordinerar en antibiotikakur.

Vill man förkorta lidandet skall man ju göra hål på trumhinnan. Finns ingen skönare känsla än när man har ett pulserande öra som knastrar, och sen släpper det bara sådär. 100x skönare än att gå och kissa efter att man hållt sig i en evighet.

Det dumma är ju att inte läkarna helst gör detta, utan det skall ske på egen hand. Jag hade otur en gång så hinnan inte sprack. Tog 14 dagar med värk som gav mig sömnsvårigheter innan det släppte. Sen dess har jag problem med ena örat så om det blir lite tryck på det en längre stund gör det fruktansvärt ont, och inte visar röntgen någonting.

Att få bestående men på hörseln är ingen fara, lite av en skröna vad jag har förstått. Hade själv öroninflammation minst var 3:e månad när jag var liten skit.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Hedersmedlem

Känns bättre idag! Tackar för tipsen, om det utvecklas negativt får jag väl masa mig ner till VC.

Underbar bild Ryden

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tur de då Haha många negativa till gamla huskurer Kan lova till 100% att de funkar...

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Medlem

Kan säga att råd att "doppa bandaget i ägg gulan och allt blir bra imorgon" när man brutit ringfinger hjälpte inte så mycket Tydligen skulle effekten bli bättre om man blandade det med ko bajs

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Ungen sprang in i ett staket och spräckte ögonbrynet, Gjorde ett litet hemmafix med saltade rödlöksskivor, funkade perfekt! Eller synen är lite sisådär nu och ett rejält ärr har han ju men vafan, ingen jävla läkare här inte!

http://www.pici.se/pictures/mWhsjmQQU.jpg

Hahaha, han ser ut som han tillhör ett recept xD

*Synd om lillkillen dock! :(*

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Ja, går du runt å tror att du blir sjuk av luft i rörelse så fungerar nog gul lök också

Ifall det du säger stämmer... vad är då förklaringen till att man lätt kan bli förkyld ifall man sitter i drag? För det kan man ju faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Ungen sprang in i ett staket och spräckte ögonbrynet, Gjorde ett litet hemmafix med saltade rödlöksskivor, funkade perfekt! Eller synen är lite sisådär nu och ett rejält ärr har han ju men vafan, ingen jävla läkare här inte!

[img]http://www.pici.se/pictures/mWhsjmQQU.jpg[mg]

photoshop is king

ang problemet. Gå till vårdcentralen. Du ska verkligen inte vara säker på att du får antibiotika. Det får iallaf inte jag längre. Dom kommer med största säkerhet förordna örondroppar utifall att din trumhinna gått sönder och öronen rinner

/s.k. "Öronbarn"

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG