Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2004

Nya 2x2GB men bara 3,5GB visas.

... och jag undrar varför, kan minnena eller det ena vara trasigt? Bara 3,5GB visas i windows. Jag kör förvisso WinXP 32Bit i några dagar till och jag känner till att inte alla 4GB kan användas, men visst borde de visas ändå?

http://img405.imageshack.us/img405/6474/nyram.png

Jag ska köra MEMTEST över natten.

edit: typo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Aug 2008

Nej, det kommer visas som 3,5 gig.
Jag antar att dit grafikkort har 512 mb minne, då de är de sista 0,5 gigen som inte syns

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Storstad
Registrerad
Jun 2003

du svarar på din egna fråga

XP 32bit = .....

Acer S7 13" B&W MM-1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2009

Har en dator här hemma där det visas endast 3.25 GiB minne när det sitter 4 GiB i. Och där är också 32 bitars system.

Så troligtvis är det just därför det inte visas mer.

Stationär: Fractal Design Define R4 | Intel Core i5 3570K - Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 570 1280MB DirectCUII | Corsair XMS3 8GB 1600 MHz | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair HX650 | Samsung 830 256GB - 1.5TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2004

Jag anser mig inte svara på min egna fråga eftersom min arbetsdator kör 32bit XP och visar 6GB RAM.

Tack Lingen. Dock har grafikkortet 1 GB minne...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Aug 2008

Är du verkliggen säker på att det är 32 bit? då borde det vara omöjligt :S
det andra var också lite konstigt, men 32 bitars OS kan bara adressera 4 gig sammanlagt, (grafik och annat med lite minne går före ramet) så det borde inte visas mer än 3 gig tycker man då

Det borde funka utan problem när du om ett par dagar byter upp dig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna, Stockholm
Registrerad
Jan 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av One.84
... och jag undrar varför, kan minnena eller det ena vara trasigt? Bara 3,5GB visas i windows. Jag kör förvisso WinXP 32Bit i några dagar till och jag känner till att inte alla 4GB kan användas, men visst borde de visas ändå?

http://img405.imageshack.us/img405/6474/nyram.png

Jag ska köra MEMTEST över natten.

edit: typo

nej, xp 32 bit kan bara visa max 3.5 gig ram, och den där skärmdumpen visar vad dator registrerar, och windows xp 32 kan inte registrera mer än 3.5 gigabyte ram

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus VII Formula | Intel i7 4790, EK Supremacy Evo| 16gb Corsair Vengeance Pro 2400 Mhz | Powercolor 290x LCS | Corsair AX1200i | Samsung P2770
Citat: "I did not make the world, I only try to live in it"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2009

Med andra ord installera ett 64bitars OS och du kan använda upp till 16,3biljoner GB istället för 4GB.

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | CM Storm QFR Thick PBT Dyesub MX Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Är du verkliggen säker på att det är 32 bit? då borde det vara omöjligt :S
det andra var också lite konstigt, men 32 bitars OS kan bara adressera 4 gig sammanlagt, (grafik och annat med lite minne går före ramet) så det borde inte visas mer än 3 gig tycker man då

Jag har aldrig installerat ett 64Bits OS så ja, det borde inte vara det om inte någon smugit in det på min dator och fixat min profil Finns det något sätt att verifiera btw?, bara för att.

Jag funderade lite över om mitt grafikminne kan bli strypt av min gammla PCI-E version 1 port på moderkortet så att bara 512Mb kan användas? Inte för att jag någonsin hör talas om något sådant men då skulle din teori kunna stämma in.

Edit: Tillägg - sista stycket skrevs medan de 2 ovanstående inläggen skrevs.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Det är inte grafikminnet som stryps det är bara extraminne att utnyttjas när det andra inte räcker, enkelt uttryckt.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av One.84
Jag anser mig inte svara på min egna fråga eftersom min arbetsdator kör 32bit XP och visar 6GB RAM.

Tack Lingen. Dock har grafikkortet 1 GB minne...

Aktivitetshanteraren är rätta stället för att se hur mycket minne som kan användas av windows.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Jag vill också minnas att XP 32bit har visat mängd installerat ram - även om det inte kan nyttjas.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow