Ingen prissänkning av Radeon HD 5000

Permalänk
Melding Plague

Ingen prissänkning av Radeon HD 5000

Med lanseringen av Geforce GTX 400-serien i backspegeln står det klart att AMD behåller prissättningen av Radeon HD 5000-serien på nuvarande nivåer, åtminstone för ett tag till.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt så väntat, synd men vad gör man.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat.. Även om båda GTX-korten säkert faller en 500-lapp när det väl finns kort att få tag i så känns det osannolikt att AMD skulle sänka priserna i dagsläget. Oavsett om de har möjlighet eller inte (och har de inte det så bör de ju verkligent tänka om och göra rätt.. ).

Permalänk

Illa :/
Var ju sugen på att uppgradera någon gång... kan nog lika gärna vänta lite längre då...

Permalänk

Är väl inte oväntat alls. Finns ingen direkt konkurrens behöver de inte sänka priserna.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Tkr det är härligt att se att AMD "kommit igen". Föreställ er en värld där nVidia har mer eller mindre monopol på GPU-marknaden. Inte för att risken är stor kanske, men det glädjer iaf mig att konkurrensen kan fortsätta

Vi får hoppas på en prissänkning senare, när nVidia är lite starkare med att få ut kort.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Tycker Nvidia kan sänka sina ocker priser,men sålänge folk köper så kan man ockra vidare.Nu finns det inte mycket possetivt med Fermi men dom ska ändå ha sjukt mycket pengar ialla fall,Hm

Tycker ATI ligger jäkligt bra till prismässigt!Man får ju förfasen ett 5970 för nästan samma peng som är kallare och strömsnålare samt bättre prestanda

Tycker ATI/AMD gör rätt!Varför ska dom sänka sina priser när dom har en bra produkt?Alltid det röda laget som viker sig,Dax att Nvidia får skära ner lite

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Köper inte du, så köper nån annan. AMDs enda intresse är att sälja korten.

Pengarna går väl åt till att tampas med Intel.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Tycker Nvidia kan sänka sina ocker priser,men sålänge folk köper så kan man ockra vidare.Nu finns det inte mycket possetivt med Fermi men dom ska ändå ha sjukt mycket pengar ialla fall,Hm

Tycker ATI ligger jäkligt bra till prismässigt!Man får ju förfasen ett 5970 för nästan samma peng som är kallare och strömsnålare samt bättre prestanda

Tycker ATI/AMD gör rätt!Varför ska dom sänka sina priser när dom har en bra produkt?Alltid det röda laget som viker sig,Dax att Nvidia får skära ner lite

Jag håller med dig, eller som man också kan skriva - Word.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Håller med scienta, riktigt nice att amd får komma igen nu, de behöver de verkligen. Jag köpte mitt första radeon (5870) förra veckan och är grymt nöjd med det än så länge!

Permalänk

Ja eftersom fermi floppade så blev det 2x5870 för mig

Permalänk
Medlem

attans då.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Jag kan ju säga att jag är inte besatt av vare sig AMD eller Nvidiia då jag kört bägge märkena oftast sammtidigt i olika burkar.Så jag är defenetivt ingen Fanboy av något slag!

Dock har jag alltid retat mig på att Nvidia kan ta betalt med råge för sina produkter medans AMD/ATI för det mesta ligger en bra bit under.Det AMD/ATI får fokusera mer på är drivrutinerna!! Är under all krtik att inte ha minst lika bra drivers som Nvidia har.Borde gå att lösa tycker jag

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Köper inte du, så köper nån annan. AMDs enda intresse är att sälja korten.

Pengarna går väl åt till att tampas med Intel.

Eller förhoppningsvis en ny bra serie och ingen strömätare igen!:)

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Darn, hade tänkt satsa på 5850. Men blir ett 5830..

Jaja, Go AMD for now..

Gratta mig då jag har varit nVidia/Intel boy men ska shifta till AMD

Permalänk
Avstängd

Sitter å väntar på nvidias nästa serie... GTX 295 står sig bra fortfarande!

Permalänk
Medlem

Inte förvånande att AMD/ATI inte sänker priset, konkurrensen pressar dem inte, det är snarare Radeon serien som pressar priset som redan fanns på marknaden.
Edit: Vilket givetvis är lite synd, hade varit roligt med lite hårdare konkurrens.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Dom kunde ju sänka priserna lite bara för att jävlas?

Synd, hoppades på ytterligare ett 5850...

Permalänk
Medlem

Hoppas bara nu inte AMD och NVIDIA har begravt stridsyxan bakom kulisserna.. Vill ha krig, precis som det var sommaren/hösten 2008 (GTX260/280 vs 4870/4850!).

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Undra hur många som lägger order på ett 5870 nu...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Undra hur många som lägger order på ett 5870 nu...

9000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Undra hur många som lägger order på ett 5870 nu...

Jag kommer, så fort jag får pengar.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

detta var ju väntat

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Det kommer inte helt som en överraskning, men jag är lite besviken.

Permalänk
Medlem

Damn, sett i efterhand så är det ju rätt tydligt att man skulle slagit till och beställt ett 5800 kort rätt tidigt, innan första prishöjningen.
5870 var väl tex nere i precis strax över 3000 spänn ett tag? (typ 3195?)

Nu bär det mig emot att köpa till ett högre pris, så jag kommer nog på ren envishet hålla mig och hoppas på prissänkningar längre fram.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
.Det AMD/ATI får fokusera mer på är drivrutinerna!! Är under all krtik att inte ha minst lika bra drivers som Nvidia har.Borde gå att lösa tycker jag

Håller jag inte med om. Nvidias drivrutiner är ju farliga till och med, för inte så länge sen släppte dem en buggig driver som gjorde att fläkten snurrade i fel hastighet så att korten blev överhettade.

ATi därimot släppte en riktigt najs driver här om veckan, Catalyst 10.3, den fungerar perfekt och den ökar prestandan märkbart i datorspel. En riktigt bra driver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
ATi därimot släppte en riktigt najs driver här om veckan, Catalyst 10.3, den fungerar perfekt och den ökar prestandan märkbart i datorspel. En riktigt bra driver.

Nvidia gör likadant, 197.13 gav riktigt ös speciellt för oss med SLI config. Visst är det alltid kul att få extra prestanda "gratis" med grafikkortsdrivrutiner

OnT tycker jag ATI ska gotta sig med extra smörgåstårta och champagne, nu får nvidia allt lyssna på kunderna tills nästa gång.

Permalänk
Medlem

Strömsnålt utan att tumma på prestandan, det är helt rätt i tiden, inte konstigt att de ligger bra till i marknaden.

nVidia då, ja vafan tänker de med egentligen... de crankar åtminstone that shit upp. nån borde sagt åt dem att det var prestandan man ville ha crankad och inte strömtillförseln

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Håller jag inte med om. Nvidias drivrutiner är ju farliga till och med, för inte så länge sen släppte dem en buggig driver som gjorde att fläkten snurrade i fel hastighet så att korten blev överhettade.

ATi därimot släppte en riktigt najs driver här om veckan, Catalyst 10.3, den fungerar perfekt och den ökar prestandan märkbart i datorspel. En riktigt bra driver.

nVidias bugg var fixad innan drivrutinen blev WHQL certifierad. Så det är ju inte så mycket att klaga över.

Själv skulle jag mer än gärna köpa ett ATI kort men tyvärr så har de stora problem med sida drivisar. Catalyst Control Center vägrar starta om du råkar ha "fel" VC++ Redistributable installerad på din dator. För mig är det ej ett val att avinstallera redisten heller. Har ATI på en dator där jag är tvungen att avinstallera redisten för att komma åt Catalyst Control Center för att sedan installera redisten igen.

Det problematiska i det hela är att denna bugg finns kvar även i Catalyst 10.3 och att redisten även kommer med vissa spel så det kan leda till problem även för "normala" användare.

Jag och många med mig har rapporterat denna bugg igen (Kom för första gången 2008) med förhoppning att de ska få tummen ur och fixa detta någon gång.

Så vad gäller drivrutiner så ligger tyvärr nVidia hästlängder före ATI

Permalänk
Medlem

inte alls förväntat. fortfarande ett bättre köp en gtx 470/80

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag