Win7 64 bitars fryser med 4gb minne men inte med 2gb

Permalänk
Medlem

Win7 64 bitars fryser med 4gb minne men inte med 2gb

Hejsan

Jag har införskaffat mig 4gb (1gbx4) Crucial Ballistix pc6400 minnen.

Har nyformaterat datorn till win7 64 bitars. Har ändrat memory remapping i bios. Men då jag använder alla fyra stickorna så fryser datorn väldigt ofta, ibland efter en minut, ibland kanske efter 15.

Bilden fryser och ljudet hakar upp sig, alltså ingen BSOD. Om jag använder två stickor, 2gb, så fryser det inte.

Jag har provat varje sticka enskillt i varje minnesport utan krasher och utan någon notifikation i memtest. Fick inte heller några error då jag hade alla fyra stickor i och körde memtest.

Det krashar både om jag kör klockat eller allt på default. Har provat olika timings och volt utan resultat.

Så har ni någon idé på vad jag kan göra?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Uppdatera BIOS ett mitt heta tips. Löser ofta kompabilitetsproblem.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Har nyaste icke beta-bios version tyvärr.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Kontrollera att minnena får tillräckligt med kylning då de monteras tätt samman
och det kan bli ganska varmt i lådan intill ditt grafikkort.

(Senaste version är P5B-E BIOS 1807.)

Jag hade väldiga problem med mitt gamla HD4870 då det placerades intill minnena.
På mitt moderkort fanns flera PCI-E16x platser så jag flyttade på kortet och sedan fungerade det bra.

P.S.
Jag hade ett tag ett MSI moderkort som vägrade fungera stabilt med A-DATA och OCZ -minnen. Jag reklamerade kortet och köpte ett ASUS som fungerar bra.

Se till att du i BIOS spikar fast minnesklockningen till 800MHz så de inte försöker köra i 1066MHz. Minnena skall ha 2.0V och inget annat.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Höj spänningen på nordbryggan lite så kanske det blir lite mer stabilt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem

Prova minnena i annan dator och minnena från den datorn i din så du vet att moderkortet/minnena är ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör senaste BIOS versionen, har satt minnena på 2.0V med 5-5-5-15. Har provat minnena enskillt i varje minnes-port utan krash.

Nu kör jag med alla fyra stickor och jag kan använda datorn. Jag kan spela etc. MEN när jag har många program igång samtidigt så fryser den. Om jag t.ex. kör Spelet Heroes of newerth samtidigt som jag har firefox, spotify msn och skype igång så fryser datorn. Men om jag bara kör HoN och spotify så kan jag spela i flera timmar utan att det fryser.

Varför fryser det då jag har många program igång samtidigt?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Ingen som vet varför min dator fryser sig med 4gb men inte med 2gb? Och varför den fryser sig då jag kör många program?

Det spelar ingen roll om datorn är överclockad eller inte, den fryser oavsätt. Har provat 1.8, 1.9, 2.0, 2.1 V på minnena med olika timings, men den fryser ändå.

Har provat med extra kylning på minnena. Börjar bli galen...

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Hedersmedlem

Testat min tes?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag skulle tippa att det ändå är att det blir lite för varmt, med tanke på att datorn får jobba mer när flera program är igång så blir det automatiskt varmare.

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalle64:

höj spänningen på nordbryggan lite så kanske det blir lite mer stabilt.

+1