GTX480/70 eller HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
...

Kommer du att köpa en Fermi själv?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

Tror det finns plats för en lite mer aktuell prislista en Orici´s

Alla priser är tagna från komplett.se

HD5970 = 5550

GTX480 = 4999
HD5870 = 3595

GTX470 = 3599
HD5850 = 2599

Och då till prestandan.

5970 i ohotad topp
GTX480 10-15% snabbare än HD5870
GTX470 10-15% snabbare än HD5850

Prisnivåerna är en anning skeva med detta i beakning.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

PALit ska ju släppa en ny GTX480/70 med fina kylare som ska försöka lösa värme och ljudnivåerna.. då kanske FERMI blir ett mer aktuellt val, eller? glöm inte en massa NVIDIA-exklusiva funktioner, och Nzone!

Permalänk
Avstängd

Ja men då lär priserna gå upp ännu mera mannen....

Priserna nu är ju ett stort skämt ett hån imot oss konsumenter....

Folk väljer ju idag att köpa ATI över nvidias kort på grund av priserna och fermis misslyckande....

Värm Fail
Ljudnivå Fail
Pris 100% Fail...
Ström Fail...

Liksom förstår inte vad dom tänker med... sänk 470gtx till runt 2500-2700kr... 480 3500-3700 visst då kommer nog folk köpa dom.. men priserna är så idiotiskt satta så jag trodde inte det var sant....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Men om du köper ett gtx480 så kommer en isbjörn att äta upp din syster.
För detta är väl tråden där vi ljuger och hittar på antar jag?

fyfan va bra.
sjukt va bra

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrbitJ0k3r
PALit ska ju släppa en ny GTX480/70 med fina kylare som ska försöka lösa värme och ljudnivåerna.. då kanske FERMI blir ett mer aktuellt val, eller? glöm inte en massa NVIDIA-exklusiva funktioner, och Nzone!

Som alla insatta redan har poängterat flera ggr så är Fermi ett relativt dåligt val hur man än vänder och vrider på det men du verkar vilja ha ett Fermi kort ändå så varför inte slå till? Varför ställde du ens frågan om vilket kort du skulle köpa om du ändå inte verkar bry dig om vad folk säger? Känner du att du blir mer nöjd med ett Fermi kort i datorn trots alla brister så är det väl inte så mycket att fundera över. Eller varför inte köpa ett HD5870 nu och byta mot ett Nvidia kort när de har fixat till värmeproblemen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Kommer du att köpa en Fermi själv?

Nej, jag har ett GTX295 och jag ser inga DX11 titlar som jag vill ha atm så jag avvaktar atm.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nytt försök att få tråden med flest inlägg?

Frågan är väl snarare när måste du ha ditt nya kort?
Ett 5870 finns tillgängligt nu, fermi tidigast den 12 april mer troligt i början på maj.
Klarar ditt chassie av värmen från ett fermi?

Jag tillhör inget av lagen utan brukar köpa mest bang for the buck så jag säger 5870,
sitter på ett 5850 själv och är väldigt nöjd. Satt innan på 2*8800gt och var väldigt nöjd med det med.

Visa signatur

i76700k@4,4 32 gb R295X2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storfisk
Nytt försök att få tråden med flest inlägg?

Frågan är väl snarare när måste du ha ditt nya kort?
Ett 5870 finns tillgängligt nu, fermi tidigast den 12 april mer troligt i början på maj.
Klarar ditt chassie av värmen från ett fermi?

Jag tillhör inget av lagen utan brukar köpa mest bang for the buck så jag säger 5870,
sitter på ett 5850 själv och är väldigt nöjd. Satt innan på 2*8800gt och var väldigt nöjd med det med.

Inte alls ett försök ( )

Nej men ärligt talat så undrade jag faktiskt, eftersom att jag ville veta vad man borde ha, eftersom att jag ska bygga ihop en dator nu under våren, och egentligen vill jag ha Fermi, men om folk säger att jag borde ha ATI-kort kanske man borde ha det.. (vill nog ha ett Nvidia-kort) Men det urartade och blev typ fanboi-wars eller något....

kommer nog att vänta på senare, kommande Fermis istället. De kommer nog bli mega-awesome. Hoppas jag åtminstone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrbitJ0k3r
Inte alls ett försök ( )

Nej men ärligt talat så undrade jag faktiskt, eftersom att jag ville veta vad man borde ha, eftersom att jag ska bygga ihop en dator nu under våren, och egentligen vill jag ha Fermi, men om folk säger att jag borde ha ATI-kort kanske man borde ha det.. (vill nog ha ett Nvidia-kort) Men det urartade och blev typ fanboi-wars eller något....

kommer nog att vänta på senare, kommande Fermis istället. De kommer nog bli mega-awesome. Hoppas jag åtminstone

Allvarligt varför ens skapa en sån här tråd när du endå bestämmt dig för att absolut inte välja ATI av prinsipsak, du hoppades kanske på att någon skulle rekomendera nvidia även om det mesta motsäger det.

Det var du som startade det här "fanboy-kriget" och den största fanboyen av dom alla är DU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Kommer själv skaffa ett 470 eller 480. Dessutom verkar ju all de ny korten vara riktigt varma:

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/201003/CrysisWarhea...

Ser man på, ett 5850 är varmare än ett 5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrbitJ0k3r
Inte alls ett försök ( )

Nej men ärligt talat så undrade jag faktiskt, eftersom att jag ville veta vad man borde ha, eftersom att jag ska bygga ihop en dator nu under våren, och egentligen vill jag ha Fermi, men om folk säger att jag borde ha ATI-kort kanske man borde ha det.. (vill nog ha ett Nvidia-kort) Men det urartade och blev typ fanboi-wars eller något....

kommer nog att vänta på senare, kommande Fermis istället. De kommer nog bli mega-awesome. Hoppas jag åtminstone

Om du egentligen vill ha Fermi så är det väl bara och slå till? Med tanke på hur nästan alla har reagerat på Fermi borde det vara självklart att Fermi inte är det val som man skall önska sig, men om du är sugen på ett så är det bara att beställa
Fast sen kan man fråga sig vad för nytta denna tråd har haft egentligen. Tyvärr kommer knappast att "kommande Fermis" bli "mega-awesome" dock.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Men herrejävlar! Hur kan det bli sådan diskussion om något så enkelt?

Nvidia:s nya produktserie är precis som R600 (2900XT) var för tre år sedan - men backas ändå upp med någon rättfärdigande idé av att avsevärt mycket högre pris, effekt och ljudnivå kan kompenseras med några fjuttiga gimmicks och illusionen av hur drivrutiner eller en handfull extra aktiverade CUDA-kärnor kommer rädda serien.

Visst att GTX480 har marginell prestandatron för grafiklösningar med en grafikkrets. Men vad är det värt när konkurrentens produkt för ungefär samma pris presterar allmänt bättre? Med samma- eller lägre strömförbrukning.

Det är bara att helt och blankt ignorera Nvidia:s inslag denna "generationen" då det är för långt in i generationscykeln att investera i ett kompromissfullt... skräpkort.

Permalänk
Avstängd

Hoppas ett GTX 495 kommer ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Hoppas ett GTX 495 kommer ^^

antog att du skrev det bara för du vill att folk ska citera dig o tjabba ?

well i'm the first.

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Hoppas ett GTX 495 kommer ^^

Hehe ja man vågar inte ens gissa på strömförbrukningen/värmeutvecklingen från en dubbelmacka ur GF100 serien;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
antog att du skrev det bara för du vill att folk ska citera dig o tjabba ?

well i'm the first.

Typ!

Nä men tror faktiskt att det kan komma, inte omöjligt att de slår ihop två st 470, men det dröjer nog ett tag... kommer säkert kosta 6500-7500 kr också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meFaiLz
Ser man på, ett 5850 är varmare än ett 5870

Värmen kortet avger beror på effekten kortet kräver.

Temperaturen beror också på fläkthastighet och kylning.

Värme är inte samma sak som temperatur.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Typ!

Nä men tror faktiskt att det kan komma, inte omöjligt att de slår ihop två st 470, men det dröjer nog ett tag... kommer säkert kosta 6500-7500 kr också

Med tanke på hur Nvidias prissättning ser ut kommer det kosta snarare 8000-9000 om ett sådant kort släpps =P

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Mitt HD 5850 har då aldrig stigit över 85 grader om inte fläkten råkat lämna på 20%

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meFaiLz
Ser man på, ett 5850 är varmare än ett 5870

Ehh, den där tabellen är ju helt missvisande. Mitt 5870 går aldrig över 75 celsiusgrad när jag stressar det max. Och då går fläkten ändå bara på 25%, det är alltså ohörbart. I idle är mitt kort 33 celsiusgrad varmt.

Testet visar alltså 21% högre temperaturer än vad jag någonsin uppnår med mitt kort. Jag har inte vattenkylning, jag har antec 300. Ett ytterst normal chassi utan superfläktar på.

Just det, jag har även klockat kortet till 900/1300 och det betyder att tabellen är ännu mer missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jo 2599kr är juh dyrt för ett 5850... not..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585757

Eller 3595kr för ett XFX 5870.... jätte dyrt... not...

Också kul tankegång. Iom att fermi släppts nu så tror alla nVIDIA fanboys att ATI kommer sluta optimera drivrutinerna... vi hittar tyvärr förmycket fakta som talar emot det.

"
Dirt 2 30% HD 5970
Dirt 2 20% HD 5800/5700
Dirt 2 10% HD 4800

"

Radeon HD 4870 was announced on June 25, 2008

Man får ca 10% mera prestanda med ny drivrutiner från ett 2 år gammalt kort till det mest omtalade DX11 spelet. Jo men det låter som att ATI inte kommer optimera drivrutinerna till 5XXX mera....

Oj, förlåt att jag "förolämpade" dig.

- Sa inte att de var dyra, sa att de var för dyra för mig..
- Sa inte att ATI skulle sluta utveckla sina drivers..

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Hjälpsam

Hej

Skall jag köpa en Saab eller en Volvo?
OBS! jag kan inte tänka mig en Volvo, det måste vara en Saab.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt hd5870. De är klart mer prisvärda. Det finns just nu en 5870 för 2300 på annons sidan såg jag också om man nu vågar köpa beggat.

Haha egentligen skulle man nästan kunna tro att TS försöker starta ett nytt krig radeon vs geforce. Kännsligt ämne att fråga om vilken som är bäst

Permalänk
Medlem

powercoler 5870 är nog ett bra val just nu.
http://hothardware.com/Articles/PowerColor-Radeon-HD-5870-and...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Ska jag vara helt ärlig så kommer mitt OCade 5970 upp imot 90grader i furmark och 80 i 100% utnyttjande spel

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk

Jag satt också och tyckte Fermi var en varmluftsugn, men nu när jag tittade på GPU loggen när jag spelade crysis warhead så är mina 2 st GTX 275 SLI uppe i 93 grader celsius. (core 674 memory 1238) lite överklockade alltså. Korten ligger inte ens emot varrandra för P6TD bräddan har lite "space" mellan de 2 PCI-E 16 platserna
denna temp i ett Antec 1200 chassie som ska ha en bra luftgenomströmning.
WTF?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nej.

Prestanda = 5970
Budget = 5870

Nvidia Fermi = Skit.

@topfuel: Inte troligt att 480 släpps i en dubbelmacka när en vanlig 480 kräver lika mycket ström som 2x 5870

Självklart kommer de inte släppas en 480 i dual, av samma anledning att 5970 inte är två 5870, utan två 5850. Släpps de en dubbelmacka från Nvidia, vilket de kommer göra, så blir de två 470.

Vill man ha mest prestanda för pengarna så är två 5850 de bästa valet och inte 5970. Vill man ha grafikkortet till mer än bara max fps så ska man välja Geforce, där får man PhysX, 3D vision, bättre GPGPU tack vare CUDA. Minimum FPSen är högre på 400-serien, och de är enligt mig de som är viktigast, sen kommer avg och sen max. Och vem bryr sig om man har 120fps istället för 110fps som max. Så länge man har över 30fps så är de grönt, vilket både Radeon och Geforce värstingarna har.

Så jag säger välj de du känner för, för i slutändan så märker du ändå ingen skillnad om du har Radeon eller Geforce, spelen flyter på kanon vilket som.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Titta på det medans ni kan :)!

http://www.metro.se/2010/04/21/34988/forbjudet-att-skamta-om-...

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pathway:

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att valet mellan 470/480 vs 5870/5970 kommer att grundas på erfarenheten utifrån grafikkort man ägt förut. Har man haft dålig erfarenhet av ATI(som jag t ex) så kommer jag att välja ett GF 470.. Har man haft dålig erfarenhet av nVidia så väljer man ett ATI.

Att tjafsa om 1 fps hit eller dit är ganska meningslöst och att vissa kort blir varmare än andra spelar ju egentligen ingen större roll. Korten är konstruerade för att tåla dessa temperaturer.

Riktigt bra post.
Håller med dig till fullo. Själv sitter jag stolt på ett GTX 480 som skrattar åt alla spel jag kastar åt den inklusive Unigine heaven benchmark extreme tesselation 1920x1080 (självklart fullt maxat för övrigt).
Kortet kostade otroligt mycket pengar, ja. Men om man har pengarna så är det väl lika bra att köpa det snabbaste singelkortet som är riktigt stabilt.

Och ja, jag HAR ägt ATi's 5000-serie. Har t.o.m ägt två stycken 5970 som båda drog till RMA tack vare artefakter/frysningar i 2d-miljö. Konstanta crasher i 2d från en början, men sedan i 3D-miljö också.
Till slut så orkade jag bara inte.

Med GTX 480 har jag inte haft ett enda, minsta problem.

Men tack vare de två måndagsexemplaren (eller okej, 2d-crasher var ett OTROLIGT stort problem, bara att söka forum så ser man också hur vanligt det fortfarande är) så betyder inte det att jag aldrig kommer att köpa ett ATi-kort igen. Men självklart så är det väl inte särskilt troligt att jag lägger en krona till på ATi i något år efter två 5970 och ett 3870X2 med konstanta problem.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]